Millainen on hyvä johtaja ja erinomainen strategisti

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Hyvä johtaminen on aina tilannekohtaista. Erinomainen strategia puolestaan pyrkii muuttamaan tilannetta. Näiden kahden asian yhdistäminen on haastavaa ja siitä syystä suuri osa johtajista on mainioita tilannejohtajia, mutta vain keskinkertaisia strategisteja.

Tutkija Ossi Aura on viime viikkojen aikana ansiokkaasti jakanut tietoja hänen ja tutkimusryhmänsä havainnoista suomalaisen johtamisen tuottavuudesta. Tutkimustuloksista pulpahtelee joitakin mielenkiintoisia yllätyksiä. Esimerkiksi se, että tulosjohtaminen tuo parempaa kannattavuutta kuin fiilisjohtaminen. 

Erinomainen johtaja

Erinomainen johtaja on sellainen, joka osaa johtaa nykyhetkessä, mutta osaa samalla nähdä miten maailma muuttuu ja myös muuttaa toimintaa uusia olosuhteita vastaavaksi. Useimmat johtajat keskittyvät kuitenkin vain ensimmäiseen. He johtavat hyvin nykyhetkeä ja havaitsevat muutoksen vasta kun se on jo tapahtunut. He eivät siis ajattele strategisesti, vaan korkeintaan taktisesti, ellei peräti jälkeenpäin reagoivasti

Taktinen johtaminen on seuraus, ei syy

Muistatte sanonnan; tyhmästä päästä kärsii koko ruumis. Kun yrityksellä ei ole selkeää strategiaa tai strategia on puutteellisesti valmisteltu, on johtajan pakko kiinnittää huomiota siihen, mitä ihmiset tekevät ja tarvittaessa lisätä vauhtia tai korjata suuntaa. Taktinen johtaminen paikkaa sitä puutetta, mikä strategiaan ja liiketoimintasuunnitelmaan on jäänyt. Suuri osa suomalaisista yrityksistä toimii juuri näin.

Ja samasta syystä tulosjohtaminen toimii Suomessa hyvin

Koska suuri osa suomalaisista yrityksistä ei ole hyviä suunnittelemaan ratkaisevaa kilpailukykyä tuovia strategioita, ne joutuvat elämään markkinoiden ehdoilla ja reagoimaan ympäristön muutoksiin jatkuvalla ohjaamisella. Johtaminen paikkaa jatkuvasti niitä puutteita, mitä strategiaan on jäänyt. Johtaja voi olla iloinen, sillä hän näkee, että johtamisella on merkitystä ja sillä saa tuloksia aikaiseksi.

Tästä syystä on huono asia, että tulosjohtaminen toimii

Nyt olen sen verran laiska, että en jaksa kaivaa tähän täsmällistä viitettä. Mutta uskokaa pois, että 2007 on USA:ssa tutkittu samasta osavaltiosta noin 600 teollisen alan yritystä ja vertailtu niiden johtamistapoja. Siellä todettiin, että tulosjohtaminen (eli luvut ovat kaiken A ja O) on huonommin tuottava kuin innovaatiojohtaminen (eli kiinnitetään huomiota uudistumiseen ja uusiin innovaatioihin). Olen kirjoittanut tästä joitakin vuosia sitten e-kirjassani (Työtään rakastavien heimo/ Elisa kirja). Innovaatiot edellä johtaneet yritykset olivat selvästi kannattavampia, vaikka maksoivat myös selkeästi parempaa palkkaa. Niillä oli myös peräti 40 % alempi riski hävitä kilpailijoille, kuin tiukasti tulosohjatuilla yrityksillä.

Tästä tullaan pihviin, ellei joku jo haistanutkin sitä

Suomessa strategiseen kilpailuetuun on perinteisesti suhtauduttu yliolkaisesti. Strategiassa on yleensä riittänyt, että tiedetään mitä aiotaan tehdä ja liiketoimintasuunnitelma on sitten täsmentänyt saman. Niihin ei ole niinkään rakennettu selkeästi muista erottuvaa liiketoimintamallia ja asiakaslupausta. Yritykset tekevät ihan sitä samaa kuin muutkin ja kilpailevat sitten loppumetreillä parhaan myyntihenkilön ja parhaan hinnan kategorioissa.

En sano, että kaikki amerikkalaiset yritykset olisivat erinomaisia strategisen kilpailuedun luomisessa. Mutta kyllä siellä erottuvan markkinointikonseptin rakentamiseen on ainakin panostettu jo pitkään. Se johtaa siihen, että yritykset erottuvat toisistaan niin kulttuurin kuin palveluidensa suhteen.

Hyvä strateginen kilpailuetu luo kulttuurin

Kun suomalaiset yritykset päättävät jossakin vaiheessa, että strategisen kilpailuedun luominen on viisasta, muuttuu myös tulosta tuovan johtamisen sisältö. Strategisesti erottuvassa ja vahvassa yrityksessä on selkeää, missä asioissa he ovat erilaisia. Se on parasta raaka-ainetta paljon puhutulle itseohjautuvuudelle. Erinomainen strategia saa nimittäin oman väen innostumaan, eikä silti tarvitse pelätä, että he tekisivät vääriä asioita isossa mittakaavassa.

Samalla uudistuu johtajan taitosetti. Se on sitten toisen blogin aihe.

 

Jaa

Vaikuttajasta

Pasi Sillanpää

Strategisti
Kuudes Aisti Oy
#strategia #markkinointi
#viestintä

Strategiatyön ja markkinoinnin ammattilainen Pasi Sillanpää tuntee erottuvien strategioiden ja markkinointikonseptien lainalaisuudet. Hän tuntee strategiatyötä tiedon jalostamisesta ja päätöksenteon kautta toimeenpanoon. Pasi sekä auttaa yrityksiä tekemään parempia päätöksiä ja johtamaan muutosta että puhuu ja kirjoittaa aktiivisesti aiheen ympäriltä.

Jätä kommentti