Markkinointi 2019 on ollut co-brandingia

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Kustantaja ehdotti, että jos ottaisin tunnetun kirjailijan kakkoskirjoittajaksi, niin kustannussopimuksen teko on helpompaa. Voisin tehdä sen vaikka niin, että kirjoitan lähes kokonaan itse, mutta tunnettu henkilö antaa luvan käyttää nimeään kirjassa.

Pidin ajatusta outona, jopa pöyristyttävänä. Syksyllä kuitenkin törmäsin yksissä bileissä kirjailijaan, joka sanoi, että hän otti yhteyttä kirjan jo julkaisseeseen tunnettuun kirjoittajaan siksi, koska hän halusi päästä helpommalla tunnetuksi kirjailijaksi.

Brändäämisessä vuonna 2019 on ollut paljon co-brandingia

Vuonna 2019 brändäys on ollut silmiinpistävästi useamman brändin (ihmisen) voimien yhdistämistä. Näkyvimmät brändit ovat enemmän yhdessä kuin yksin. Yksinään, omana itsenään oleva brändi ei saa sosiaalisessa mediassa algoritmien tukemaa nopeaa ja kattavaa näkyvyyttä yhtä helposti kuin useamman brändin yhteistyö. Yhteistyö voi olla yksinkertaisimmillaan sitä, että jaetaan kavereiden postauksia, ja pidemmälle vietynä vaikkapa sitä, että järjestetään tilaisuuksia henkilöbrändien tarpeiden pohjalta.

Co-branding on se helpompi tapa mennä eteenpäin. Kenenkään ei tarvitse olla poikkeuksellinen noustakseen pinnalle. Kenenkään ei tarvitse luoda jotakin historiaan jäävää, täysin omanlaistaan sisältöä tai kerran elämässä -spektaakkeleita.

Co-branding on kuitenkin vain yksi taktiikka

Todella kovat henkilöbrändit ovat kuitenkin syntyneet itsenäisestä tekemisestä. Jari Sarasvuo, F-Securen Mikko Hyppönen ja kauppias Vesa Keskinen ovat aina rakentaneet oman näköistä juttua, jossa co-brandingia ei ole tarvittu.

Todella kovat brändit ovat sellaisia, jotka kantavat omana itsenään.

Väitän, että henkilöbrändyksen seuraava aalto syntyy niistä, jotka kulkevat aidosti omaa tietään. Niistä, jotka eivät kumartele tekemisessään julkisuuden paineille. Niille, joille julkisuus ei ole itsetarkoitus, vaan ainoastaan yksi kanava muiden joukossa oman osaamisen markkinointiin.

Vuonna 2020 tulemme näkemään uudenlaisia henkilöbrändejä. Sanon uudenlaisia, koska jonnet ei taida muistaa. Vanha kunnon henkilöbrändi oli sellainen, josta muut alkoivat puhua ennen kuin hän itse lähti nostamaan häntäänsä.

Väitän, että vuonna 2020 tulemme kohtaamaan yhä enemmän ihmisiä, jotka ovat tehneet jotakin mielenkiintoista, mutta me emme ole tienneet heistä mitään. Se johtuu siitä, että henkilöbrändäyksen ensimmäinen aalto on ollut suosiollinen niille, jotka osaavat luoda kaveruuksia ja kasvattaa sitä kautta omaa näkyvyyttään.

Seuraavassa aallossa näkyvyys ei ole itsetarkoitus. Sen rinnalle tulevat aitous, tinkimättömyys ja ainutlaatuisuus.

 

Jaa

Vaikuttajasta

Pasi Sillanpää

Strategisti
Kuudes Aisti Oy
#strategia #markkinointi
#viestintä

Strategiatyön ja markkinoinnin ammattilainen Pasi Sillanpää tuntee erottuvien strategioiden ja markkinointikonseptien lainalaisuudet. Hän tuntee strategiatyötä tiedon jalostamisesta ja päätöksenteon kautta toimeenpanoon. Pasi sekä auttaa yrityksiä tekemään parempia päätöksiä ja johtamaan muutosta että puhuu ja kirjoittaa aktiivisesti aiheen ympäriltä.

Jätä kommentti