Alustatalous ja tekoäly – näin ihmisen ja koneen yhteistyö mullistaa yritysten toimintamallit

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Toimimme alustalouden aikakaudella. Maailman nopeimmin kasvavat ja menestyneimmät yritykset ovat lähes kaikki alustoja. Itse asiassa, perinteisetkään yritykset eivät voi enää pärjätä, jos ne eivät sovella alustataloutta.

Alustojen menestys perustuu verkottumisefektiin. Jokainen lisäkäyttäjä lisää alustan arvoa muille käyttäjille.

Tämä toimii erityisesti digitaalisissa palveluissa, mutta myös fyysiseen maailmaan kytkeytyvissä alustoissa, kuten esimerkiksi Teslassa. Jokainen uusi käyttäjä tuottaa lisää dataa, jolla Teslan itseohjautuvan auton algoritmeja parannetaan.

Alustayritykset rikkovat toimialat

Alustatalousyritykset ovat luoneet uuden tavan ajatella strategiaa. Ne eivät toimi perinteisten toimialarajojen mukaan, vaan siirtyvät joustavasti ja rohkeasti uusille toimialoille. Paras esimerkki lienee Amazon, kirjakaupasta maailman johtavaksi verkkokaupaksi ja pilvipalveluiden tarjoajaksi. Se on myös luonut uuden Amazon Echo puhekäyttöliittymään perustuvan tekoälyalustan.

Siirtyminen ei kuitenkaan ole satunnaista, vaan yritykset hyödyntävät jo olemassa olevan alustansa kyvykkyyksiä. Ne etsivät aktiivisesti toimialoja, joissa asiakkaita ei palvella tarpeeksi hyvin ja joiden toimintamallit ovat vanhentuneita.

Esimerkiksi juurikin Tesla lanseerasi kodin energiajärjestelmä Powerwall ja Solar Roof tuotteet. Nämä molemmat hyödyntävät Teslan akkuteknologiaa, designia ja analytiikkaosaamista.

Toinen esimerkki, Kiinalainen finanssijätti Ant Financial tunnetaan parhaiten Alipay maksualustastaan. Se muutti hiljattain nimensä Ant Technology Groupiksi. Nyt se tarjoaa muun muassa pilvipalveluita muille pankeille. Se ryhtyy myös tarjoamaan viihde- ja muita palveluita, hyödyntäen samalla nykyistä asiakaskuntaansa ja tekoälyn kohdentamiskykyään.

Alusta luodaan fokusoituneilla palveluilla

Alustat eivät synny alustoina. Jokainen menestynyt alusta on ratkaissut ongelman, joka aiheuttaa merkittävää kitkaa asiakkaille, ja tehnyt sen hyvin fokusoituneesti.

Ajattele vaikka Facebookin alun keskittymistä Harwardin opiskelijoihin, Uberin liikkeelle lähtöä limusiinipalvelusta, Applen yhtä IPhone mallia, tai vaikka Teslan keskittymistä ensin yhteen luksusmalliin.

Pahin virhe minkä alustaksi pyrkivä yritys voi tehdä, on lähteä rönsyilemään ennen kuin ensimmäinen palvelu saavuttaa kriittisen massan.

Tekoäly vahvistaa verkottumisefektiä

Data ja tekoäly vahvistavat verkottumisefektin voimaa. Käyttäjien tuottaman datan avulla parannetaan algoritmeja, jotka tuottavat yhä parempia palveluita asiakkaille.

Lyhyiden videoiden somepalvelu TikTokin käyttäjien jokainen pyyhkäisy, napautus, ja katseltu video tallennetaan ja analysoidaan. Tällä datalla opetetaan tekoälyalgoritmeja ennustamaan sitä, mitkä videot parhaiten koukuttavat käyttäjiä.

TikTokin AI onkin nopea ja hypertehokas sisällön parittaja.

Tässäkin artikkelissa jo useasti mainitun Teslan tekoäly havainnoi muiden autojen kaistanvaihtoja ja kerää niistä dataa. Tällä datalla opetetaan tekoälyn algoritmeja mukautumaan liikenteeseen paremmin. Tuloksena on oppiva, jatkuvasti päivittyvä auto. Näin ollen, jokainen uusi Teslan käyttäjä luo arvoa muille keräämällä lisää dataa.

Koneen ja ihmisen yhteistyö vahvistaa alustoja

Yleinen hokema on, että tekoäly korvaa ihmiset. Kuitenkin parhaiten pärjäävät ne yritykset, jotka näkevät ihmisen ja koneen yhteistyön voimavarana. Esimerkiksi oikeinkirjoitusalusta Grammarly korjaa tekstin kirjoitus- ja kielioppivirheet.

Grammarlyn tekoäly oppii käyttäjiltä ja toimii yhteistyössä heidän kanssaan. Se on valjastanut käyttäjänsä parantamaan tekoälyään, mutta samalla se mahdollistaa uusien kirjoittajien synnyn. Kaikki voittavat.

Perinteisetkin yritykset soveltavat alustataloutta

Ovatko tällaiset toimintamallit globaalien teknologiajättien ja kasvuyritysten yksinoikeus? Ei pelkästään. Alustalous ja tekoäly tulevat voimalla myös perinteisiin yrityksiin. Esimerkiksi elintarvike- ja juomateollisuuden ratkaisutoimittaja Tetrapak loi B2B markkinapaikan, alustan, varaosille ja niihin liittyville palveluille.

Tetrapak kerää alustansa avulla tietoa tehtaiden toiminnasta. Sen tavoitteena on kehittää markkinapaikkaa kohti laajempaa alustaa. Näin Tetrapak voisi tarjota elintarvikkeiden pakkausta palveluna asiakkaille, sen sijaan että se myy pakkauslaitteita. Alusta siis mahdollistaa liiketoiminnan muutoksen.

Esineiden internet, pilvipalvelut ja rohkeus ajatella eri tavalla mahdollistavat alustatalouden, tekoälyn sekä koneen ja ihmisen yhteistyön – melkein millä alalla tahansa.

Älä siis jää odottelemaan murrosta, vaan tee se itse.

Jaa

Vaikuttajasta


Co-founder & Chairman
Silo.AI
#teköäly
#startups

Tero on Silo.AI:n puheenjohtaja ja perustaja. Silo.AI on Pohjoismaiden suurin yksityinen AI-laboratorio. Hän on Visionplus-riskipääomarahaston ja Tailorframe valokuva-automaatio yrityksen perustaja ja puheenjohtaja. Aiemmin Tero toimi Nokian johtokunnassa CTO:na ja strategiajohtajana. Tällä hetkellä hän toimii OP Finanssiryhmän ja DNA Oy:n hallituksen jäsenenä. Tero nimitettiin Young Global Leader:ksi World Economic Forumissa 2006 ja Fast Company listasi hänet vuonna 2009 seitsemänneksi luovimmaksi businesspersoonaksi. Ojanperä kirjoittaa aktiivisesti liiketoiminnan murroksesta Intelligent Platforms blogissa.

Kommentointi on suljettu