Alustatalous kääntää vanhat bisnesopit päälaelleen

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Alustatalous on kuuma puheenaihe. Keskustelu on kuitenkin jumittunut yleiselle tasolle avoimuudesta ja API-rajapintojen tärkeydestä. On korkea aika viedä keskustelut konkretiaan.

Alustatalous konkretisoi digitalisaation

Digitalisoituminen on yleistä jargonia, joka ei anna paljoa apuja sähköistämisen kanssa tuskaileville yrityksille. Alustatalous on konkreettinen liiketoiminnan organisoimismalli, joka sisältää kaikki oleelliset peruselementit yrityksen toiminnan digitalisoitumiseksi.

Digitaalinen ohjelmistoalusta keskiössä, arvoverkoston aktivointi, core digital -strategia sekä avoin ja iteroiva kehittämistapa. Alustatalous tarjoaa siis perinteiselle yritykselle selkeästi jäsennellyn yleisreseptin liiketoiminnan modernisointiin.

Alustatalous on konkreettinen liiketoimintamalli yrityksen toiminnan digitalisoitumiseen.

 

Alustatalous sopii kaikenlaisille yrityksille ja organisaatiolle

Olen ollut mahdottoman onnekas siinä, että olen päässyt keskustelemaan kohta 25 vuotta kaikenlaisten yritysten edustajien kanssa heidän toimintansa modernisoimisesta. Yllättävän usein on tullut kysymyksiä siitä ”kuinka pitkälle digin uskaltaa päästää” omassa toiminnassa. Voiko käydä niin, että hyvin toimivan bisneksen perinteinen syömähammas halkeaa ja tilalle nousee pelkkä digitaalinen maitohammas?

Minulle sähköinen liiketoiminta on sekoitus traditioita ja modernia teknologiaa, ihmisiä ja koneita, tekoälyä ja tunteita. Ei toimivaa kannata tuhota, kyse on vanhan paketoimisesta tähän päivään sopivaksi. Tilanne on vähän kuin vuonna -85 perustetun italialaisen pizzeria Nerosen modernisointi. Jyrki Sukulan mukaan tunnelma muistutti enemmän museota kuin viihtyisää ruokapaikkaa ja ruokalistakin oli uusittu viimeksi 10 vuotta sitten.

Alustataloudella päivität vuoteen 1985 jumittuneen pizzeriasi tämän päivän asiakkaille sopivaksi.

Alustan tärkeys ajaa tuotteiden edelle

Kautta aikojen tuotteet ovat olleet liiketoiminnan keskiössä. Alustatalous on kääntämässä tätä ikiaikaista bisnesoppia päälaelleen. Voi olla, että ainoa tuote mitä markkinaan tarjoat, on alusta (kuten AirBnB:lla) tai ainakin muiden toimijoiden tarjonta on merkittävimmässä roolissa (kuten striimauspalveluilla).

Alustan omistaminen ja alustastrategia muuttuvat tärkeämmäksi kuin ekosysteemin ”omistaminen”. Tai tarkemmin sanottuna omistaminen siirtyy negatiivisesta lukituksesta positiiviseen. Asiakkaat ja kumppanit eivät halua (tai voi) muuttaa alustakäyttäytymistään, koska tietty alusta tarjoaa eniten lisäarvoa ja parhaan toimijaverkoston.

Voi olla, että tuotteiden sijasta kannattaisikin tarjota alustaa.

 

Epäreilun kilpailuedun rakentaminen

Kun huoltoasemat on saatu rakennettua parhaille tonteille, muuttuu kilpailijoiden elämä tuskalliseksi. Digitaalisessa taloudessa saunailtojen pituus ja kukkaron paksuus eivät enää määrittele samalla tavoin onnistumisen todennäköisyyksiä. Pieni ja ketterä toimija pystyy ajamaan isoimmatkin ahtaalle.

Edelleen moni yritys tuskailee vähäisiä resurssejaan ja kiristyvää kilpailutilannetta. Mikäli omaat historiaa, asiakkaita ja kumppaneita on sinulla valmis maaperä liiketoimintasi sähköistämiselle. Digitaalinen alusta on kivijalka, jonka päälle markkinaherruus rakentuu. Kannattaa aloittaa heti vaikka suppeammallakin tarjoomalla.

En ihan vielä julista perinteistä verkkokauppaa kuolleeksi, mutta totean kuitenkin ettei lastenvaatteiden myynti verkon kautta ole enää mikään uusi juttu. Tarvitaan tiukasti liiketoimintatarpeisiin mukautettu ohjelmisto, jonka käytöstä ei aiheudu ympäröivälle verkostolle kitkaa, vaan toimijat lujittavat toinen toisiaan alustan kanssa vuorovaikutuksessa.

Alustan omistajalla on mahdollisuus digitaaliseen ilmaherruuteen.

 

Kiinnostuitko alustataloudesta? Tutustu Sofokuksen tänään julkaisemaan minikurssiin aiheesta (sisältää 9 suunnittelukanvaasia).

Jaa

Vaikuttajasta

Teemu Malinen

Digiliiketoiminnan moniyrittäjä
Sofokus Group
#Alustatalous
#Johtaminen #Yrittäjyys

Jätä kommentti