Cluetrain Manifesto: Muutosjohtajan muistilista

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Cluetrain Manifesto on nerokas kirja vuodelta 1999 eikä se ole vanhentunut tippaakaan. Auttaessani johtajia ja tietotyön ammattilaisia suunnan muutoksessa palaan usein tähän mainioon teesikokoelmaan. 

Poimin sen 95:sta kohdasta kahdeksan, joita jokainen johtaja ja aktiivinen ammattilainen käynnissä olevassa muutoksessa tarvitsee. Tulkkasin niistä omat versioni ja lisäsin sopivat sitaatit kaupan päälle:

  1. “Markets are conversations”. Dialogin ja vuorovaikutuksen kautta osaaminen, ajattelu ja tulokset paranevat ja synnyttävät uusia mahdollisuuksia. Tuskin kukaan enää kyseenalaistaa vuorovaikutuksen ja asiakaskokemuksen keskeistä roolia liiketoiminnassamme.
    “The aim of argument, or of discussion, should not be victory, but progress.” –Joseph Joubert
  2. Puhu asiakkaan kanssa samaa kieltä. Älä tuhlaa aikaa nahkeaan toimialajargoniin. Korporaatiokielikukkasia ei jää kukaan kaipaamaan. 
    “Mitä, puhuiko hän viittä kieltä! Entä oliko hänellä asiaa?”  –Lauri Viita
  3. Kuunteleminen on korvaamatonta. Kuuntele tarkasti tulevia ja nykyisiä asiakkaitasi, kilpailijoitasi ja kumppaneitasi – ja opi nopeasti. Se on hyödyllistä, ja samalla aitoa toisen kunnioittamista.
    “One of the most sincere forms of respect is actually listening to what another has to say.” –Bryant H. McGill
  4. Osallistu keskusteluun ihmisen äänellä. Omallasi, aitous kantaa. Yrityksen viestintä verkossa saa ja pitää näyttää joukolta taitavia yksilöitä. Aito yhteisöllisyys tekee yrityksestä vahvan. 
    “Genuine poetry can communicate before it is understood.” –T. S. Eliot
  5. Luottamus on vahva käyttövoimasi: toimi luottamuksen arvoisesti, synnytä luottamusta, luota yhteistyöhön. Sitä tarvitaan kaikissa em. kohdissa. Elviksen sanoihin on helppo yhtyä: 
    “We can’t go on together with suspicious minds.” –Elvis Presley 
  6. Verkostot, alusta- ja api-talous vaikuttavat vahvasti toimialasi suuntaan ja omaan menestykseesi. Kietoudu mukaan sinulle ja yrityksellesi sopiviin yhteisöihin ja verkostoihin oppimaan ja poisoppimaan. Ole tiimipelaajan sijasta jotain enemmän: verkostopelaaja.
    “The currency of real networking is not greed but generosity.”  –Keith Ferrazzi
  7. Johtaminen muuttuu. Osallista organisaatiosi osaajat – vapauta päätöksentekoa ja anna valtaa. Itsensä johtaminen korostuu. Tutustu vaikkapa Sociocracy 3.0:aan itseohjautuvuutta tukevana päätöksentekomallina. 
    “En enää opeta ihmisjohtamista työpaikalla. Opetan ennen kaikkea itsensä johtamista.” –Peter F. Drucker
  8. Avoin kulttuuri kantaa hedelmää. Älä jumita vanhassa, ota vastaan vaikutteita, kritiikkiä, neuvoja ja ideoita. Ole avoin sekä palomuurin sisällä että sen ulkopuolella. Jos kulttuurinne ei tue siilojen ja organisaatioiden rajat ylittäviä keskusteluja ja yhteisöllisyyttä, olet ennen pitkää ulkona. Itse asiassa näännyt.
    “A mind is like a parachute. It doesn’t work if it is not open.” –Frank Zappa

 

Uudet organisoitumisen muodot ovat välttämättömiä, olipa mielessä lean, teal, sosiokratia 3.0 tai jokin muu matalan hierarkian ja itseohjautuvuuden malli, ala kokeilla ja soveltaa. Nyt heti.

Teknologiafriikkinä seuraan silmä tarkkana, miten tietotyöläiset ja muut ammattilaiset löytävät uudet roolinsa ja miten yritysjohtajat omaksuvat uuteen liiketoimintaympäristöön sopivat johtamisen ja viestinnän tavat. Cynefin-mallista voi olla hyötyä tilannekuvaa rakennettaessa. Olen luottavainen!

Vielä kun päättäjämmekin ymmärtäisivät muuttuneen maailman ehtoja. Olet ehkä seurannut keskustelua tuoreesta EU:n tekijänoikeuslainsäädäntöehdotuksesta, jonka 13. artikla pyrkii radikaalisti rajoittamaan linkittämistä uutislähteille. 20 vuotta vanhan Cluetrain Manifeston 7. teesi – Hyperlinks subvert hierarchy on ajankohtaisempi kuin koskaan!

Jos 95:n kohdan Cluetrain Manifesto ei ollut sinulle ennestään tuttu, löytyy se kokonaisuudessaan täältä (ja älä pelästy 20 vuotta vanhan sivuston ulkoasua).

Extra: tein Sinulle Cluetrain-henkisen Spotify-soittolistan, ole hyvä!  

Jaa

Vaikuttajasta

Riitta Raesmaa

Yrittäjä, B2B Growth Strategist
Raesmaa Consulting
#Kasvumarkkinointi
#B2BTech #SAAS

Jätä kommentti