CMO:n kymmenen käskyä

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Neljä vuotta ehdin viisastella Googlella ympäri Suomea siitä, kuinka markkinointijohtajan hommia pitäisi tänä päivänä tehdä. Ja miksi näin? No, markkinointijohtajat saavat potkuja päivittäin kun joku toimitusjohtajan tyttären millenniaali ystävä huikkaa ohimennen, että faijan yrityksen Snapchat-strategia ei ole oikein kohdallaan. Toisaalta moni markkinointijohtaja kuluttaa edelleen viikon ajastaan Etelä-Afrikassa mainoselokuvaa kuvaamassa. Ja yhtä moni CMO alkaa etsimään katon rajasta pakoreittejä kun joku mainitsee termit CAC, CLV tai CVR.

Viime vuodet piti tietysti osittain laulaa niiden lauluja, joiden leipää söi. Nyt on mahdollista säveltää ihan oma laulu ja tässä on sen ensimmäinen versio, olkaa hyvä.

  1. Luo kasvua. Markkinoinnin tehtävä on luoda kasvua. Mieti miten kontribuoit siihen omassa roolissasi päivittäin. Jos et tiedä miten sen teet, etsi apua. Nopeasti.
  2. Tunne bisneksesi ydinmittarit. Johda markkinoinnin mittarit suoraan niistä ja mittaa niitä jatkuvasti. Älä ole se markkinointijohtaja, joka ei uskalla puhua vaikutuksesta myyntiin tai selittelee pelkistä brändimittareista.
  3. Rakenna brändisi yrityksen arvojen ja tarkoituksen päälle. Kun ymmärrät mitä yrityksesi henkilöstö arvostaa ja miksi he ovat töissä juuri siellä, voit rakentaa brändin joka resonoi myös sisällä. Jos brändi ei resonoi sisällä, et tee sillä mitään.
  4. Ymmärrä asiakkaidesi kokemus. Ymmärrä mitä he arvostavat edustamassasi toimialassa ja mitä omassa tuotteessasi tai palvelussasi. Ymmärrä miten he löysivät luoksesi ja miksi he lähtevät.
  5. Luo pyhä kolminaisuus, jossa markkinointi on liimattuna sekä viestintään että myyntiin. Mieti miten nämä kolme elävät symbioosissa tukien toisiaan. Myyjän suusta, YouTube-filmistä ja Suomi24-keskustelupalstalta pitäisi muodostua koherentti tarina.
  6. Mieti tarkkaan se yksi asia, jolla selität mistä brändissäsi on kyse. Hissipuheen pituus on max. viisi sekuntia ja sen jälkeen ketään ei enää kiinnosta. Näet sen kuuntelijan silmistä, kun jäät kakistelemaan brändilupauksesi kolmannen lauseen sanamuotoja tarkemmiksi.
  7. Ymmärrä mikä on toimialasi vastuullisuuden standardi. Ylitä se. Kirkkaasti. Finlaysonin Jukka Kurttilan sanoin: sen pitäisi pelottaa. Jos se ei pelota, se ei luultavasti kiinnosta myöskään asiakkaita.
  8. Älä aaltoile. Ei se vaihtamalla parane. Mieti ydinviestisi ja pidä siitä kiinni. Muista että ketään ei taaskaan lähtökohtaisesti kiinnosta. Jos kerrot saman viestin 1000 kertaa, se saattaa mennä perille. Vaikka trendit, kanavat, ihmiset ja toimistot vaihtuvat, pidä kiinni olennaisesta.
  9. Testaa. Älä oleta. Tee hypoteesi ja katso toimiiko se. Testaa uudestaan ja muuta testin perusteella. Muista että virheitä pitää tulla, muuten et pelaa tarpeeksi riskillä. Muista myös, että samaa virhettä ei myöskään kannata toistaa, vaan etsiä uusi virhe.
  10. Älä mystifioi markkinointia. Markkinointi ei ole salatiede. Mummosi pitäisi ymmärtää mitä teet työksesi. Jos hän ei ymmärrä, mieti itse teetkö jotain väärin.
Jaa

Vaikuttajasta

Ossi Ahto

CMO
Touhula Varhaiskasvatus
#markkinointi
#kasvu #brändi

Ossi Ahto on tehnyt töitä markkinoinnin, viestinnän ja myynnin parissa 20 vuotta. Ossin työnantajina ovat aiemmin toimineet mm. Google, jossa Ossin vastuulla oli YouTuben liiketoiminta Suomessa sekä Hartwall, jossa Ossi lanseerasi Heinekenista Suomen ensimmäistä premium-olutbrändiä. Tällä hetkellä Ossi luotsaa Suomen suurimman päiväkotiketjun Touhulan markkinointia ja viestintää. Ossi on myös yksi Bulkista Brändiksi -kirjan kirjoittajista ja erityisen lähellä hänen sydäntään on markkinointi liiketoiminnan kasvun ajurina ja tähän liittyvät teemat. Vapaa-ajalla Ossin löytää triathlonin tai perheen parista.

Jätä kommentti