Onko yritykselläsi jo digitaalinen sydän?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Digitaalinen sydän on modernin (liike)toiminnan ydin. Ajattele Wolttia, Smartlya tai EasyParkia. Ilman sykkivää digitaalista sydäntä yritys kuihtuu. Lue miksi sinunkin toimintasi ytimessä on tulevaisuudessa bittejä.

Digitaalinen sydän?

Digitaalinen sydän on kehittämäni termi, joka kuvaa nykyaikaista digitaalista ratkaisua, joka on muotoiltu tukemaan mahdollisimman hyvin haluttua (liike)toimintaa. Digisydäntä et saa kaupan hyllyltä – se pitää itse keksiä ja rakentaa.

Digitaalinen sydän on integroitu tyypillisesti kymmeniin tai satoihin järjestelmiin ja toimivaksi hiominen vie vuosia. Kyse ei ole siis verkkokaupan, intranetin tai jonkun muun alalle vakiintuneen digituotteen käyttöönotosta, vaan älykkäämmästä liiketoiminnasta.

Digitaalista sydäntä voisi kuvailla vaikkapa alusta-aikakauden täsmäratkaisuksi tai nykypäivän ERP:ksi.

Vuosituhannen alussa muistan räätälöidyn ratkaisun olleen liki kirosana johtuen lukemattomista pieleen menneistä IT-hankkeista. Onneksemme vuosien varrella ketterä kehitys, avoimuuden periaatteet (kuten Open Source) ja alustamaisuus (API-first) ovat tasanneet tietä toimivalle reseptille.

Räätälöity digitaalinen ohjelmistoratkaisu ei ole enää kirosana – se on markkinajohtajan (tai -murtajan) työkalu.

Erottaudu

Kasvuliiketoiminnan rakentamisessa erottautuminen on ratkaisevaa. Loppuasiakkaat halajavat omalta suosikki-brändiltään palvelua kaikissa kosketuspisteissä. Yksittäiset järjestelmät ja SaaS-palvelut tarjoavat ratkaisua yksittäiseen (tai muutamaan) tarpeeseen, mutta digitaaliselta hermokeskukselta vaaditaan paljon enemmän. Digitaalisen sydämen pitää yhdistää yrityksen olemassa olevat palvelukanavat ja liiketoiminnan kova ydin.

Viimeiset vuodet digitaalisuudesta on maalattu ratkaisua, mutta käytännössä asiakkaat ovat huomanneet vain hankkineensa järjestelmiä, joita on kaikilla muillakin. Verkkokaupan pystytys ei tuo enää kilpailuetua – se luo lähinnä ahdistusta siitä kuka voittaa kilpajuoksun hakukoneiden digitaalisesta ilmaherruudesta.

”Ostettu järjestelmä on yhtä hyvä kuin niillä muillakin sen hankkineilla.”- verkkokauppa.com IT-kehitysjohtaja Henrik Weckström  Tivissä.

Kilpaile omalla hermokeskuksella

Oman digitaalisen sydämen kypsyttely vaatii hyviä hermoja. Paljon on puhuttu siitä, että digitaalisuuteen pitää panostaa – vähemmän siitä millä tavoin ja mihin. Yritys investoi helposti turvallisuushakuisesti siihen mihin naapurikin. Tässä kohden ei välttämättä vielä hahmoteta, että valmisratkaisuilla pääsee enää peliin mukaan, mutta turnausvoittoja on harvemmin jaossa.

Smartly.io tuskin olisi syntynyt valmisohjelmistotuotteella, vaikka se olemassa olevaan perustuikin (Facebook).

Sähköiset järjestelmät ovat aikuistuneet “ihan kätevistä” kilpailuedun kovaksi ytimeksi. Vaikkapa Verkkokauppa.comin tarinassa on omalla räätälöidyllä ohjelmistoratkaisulla ollut merkitystä. Kaukonäköisimmät ymmärsivät jo kauan sitten miten digitaalisella sydämellä luodaan kilpailuetua. Tänään näitä yrityksiä kutsutaan yksisarvisiksi (Amazon, Google jne.).

Digitaalinen sydän ja uusi talous

AlustatalousAPI-talous ja datatalous ovat liiketoimintamalleja, joiden keskellä on digitaalinen alusta. Ne ovat oman tulkintani mukaan saman teeman eri osa-alueita. Nämä X-taloudet ovat mahdollisia vain digitaalisella sydämellä. Toimialan murros edellyttää aina jotain uutta.

Tie alustatalouteen käy digitaalisen sydämen kautta.

Tarkalleen ottaen näitä uusi talouden malleja ei ole pakko hyödyntää. Digisydämen päälle voi luoda ihan perinteistä SaaS-liiketoimintaa, mutta alusta-ajattelulla saatat viedä konseptisi karvan pidemmälle. Vuonna 2002 Amazonin perustaja Jeff Bezos määräsi potkujen uhalla API-rajapinnat kaikkiin tuotteihinsa. Näin syntyi mm. AWS, jonka arvoksi arvioidaan puoli biljoonaa (siis 1.000.000.000.000).

Näillä askeleilla alkuun

Oman digitaalisen sydämen rakentaminen saattaa kuulostaa murskaavan vaikealta, mutta jokainen hermokeskus on alkanut jostain maltillisemmasta. Googlen ensimmäinen hakukoneversio oli konepellin alta totaalisen erilainen kuin tänään.

Kaiken pohjalla on kuitenkin sama innovaatio ylivertaisesta tavasta luokitella hakutuloksia. Tätä nerokasta, mutta yksinkertaista ideaa on sittemmin jalostettu kaikin mahdollisin tavoin – jopa rakentamalla oma kansainvälinen internetin runkoverkko. Kaikki tämä yhteenlaskettuna on luonut uskomattoman tarinan.

  1. Digitaalinen sydän saattaa olla yrityksesi suurin uskonloikka tulevaisuuteen. Toisaalta rohkea kokeilu voi avata silmäsi jollekin kokonaan uudelle. Mitä jos seuraava sähköisen liiketoiminnan hankkeesi ei olisikaan verkkokauppa?Selvitä mitä omat sidosryhmäsi haluavat tulevaisuudessa.
  2. Tutki mitä arvokasta dataa sinulta jo löytyy.
  3. Minkälaisen positioon haluaisit markkinassasi päästä.
  4. Altista uusi konseptisi ulkopuolisen sparraajan kritiikille.
Jaa

Vaikuttajasta

Teemu Malinen

Digiliiketoiminnan moniyrittäjä
Sofokus Group
#Alustatalous
#Johtaminen #Yrittäjyys

Jätä kommentti