Employer branding kriittisestä osaajapulasta kärsiville kasvuyrityksille
Employer branding, eli työnantajabrändin rakentaminen on kriittistä osaajapulasta kärsiville kasvuyrityksille. Kun kilpailu kovenee, brändin merkitys korostuu. Myös osaajamarkkinoilla.
Vahva brändi luo joukkonsa ja vetää uskovaisensa puolelleen. Brändi on kuitenkin paljon enemmän kuin markkintointikampanja tai muutama blogipostaus. Se, mitä verkkosivuilla luvataan, lunastetaan kaikissa kohtaamisissa, joita yrityksen yleisöllä on yrityksen kanssa. Tietoisesti ja tiedostamatta. Siksi brändi on parhaimmillaan liikearvo yrityksen taseessa.
Työnantajabrändi toimii tismalleen samalla tavalla.
Kun kilpailu osaajista kovenee, työnantajabrändi toimii muista vaihtoehdoista erottavana tekijänä. Vahva työnantajabrändi kiteyttää kenelle yritys on ideaalein yhteisö oman ammattinsa harjoittamiseen, osaamisensa hyödyntämiseen ja potentiaalinsa maksimoimiseen.
Kun Suomen kokoisessa maassa satakunta yritystä haluaa palkata samoja osaajia, kuka voittaa kilpailun näistä kysytyistä osaajista? Ne yritykset, joilla on mielenkiintoinen tarina, vahva yrityskulttuuri ja osaajan kupeessa merkityksen tunteen herättänyt missio. Paitsi, että näistä vain ne, jotka ovat rakentaneet osaajista yleisön tarinalleen, kulttuurilleen ja missiolleen.
Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksossa (41:04 min) puhutaan siitä, miksi employer branding on niin tärkeää osaajapulasta kärsiville kasvuyrityksille.
Employer brand, eli työnantajabrändi on kriittinen kasvuyrityksille siksi, että vahva employer brand vetää puoleensa juuri sen tyyppisiä osaajia, joita yritys tarvitsee eniten kasvustrategiansa toteuttamiseen. Vahva työnantajabrändi on myös niin läpinäkyvä, että se onnistuu kertomaan, minkä tyyppisille osaajille yritys ei tarjoa ideaalia työskentely-ympäristöä.
Ongelmaksi kasvuyrityksille koituu se, että keskitytään aggressiivisesti vain rekrytointiin, kun pitäisi keskittyä työnantajabrändin rakentamiseen ja muista erottuvan aseman vahvistamiseen kilpailukentässä. Osaajapula tarkoittaa nimittäin sitä, että on osaajien markkinat. Ja kun on osaajien markkinat, osaajien ei tarvitse aktivoitua työnhakijoiksi. Ja koska he eivät aktiivisesti hae töitä, työpaikkailmoitukset ja rekrytointikampanjat eivät kiinnosta heitä pennin vertaa.
Jakson sisältö
- Mitä employer branding tarkoittaa, ja mitä se ei tarkoita vaikka niin luullaankin
- Miten hyvä työnantajabrändi, eli employer brand toimii
- Miten vahva työnantajabrändi vaikuttaa
- Vahvat brändit ovat arvo yrityksen taseessa
- Miksi rekrykampanjointi ei ole ”employer brandingiä”
- Miksi employer branding on niin tärkeää osaajapulasta kärsiville kasvuyrityksille
- Miten osaajapula näyttäytyy rekrytointipyrkimyksissä
Lue jaksoon liittyvä teema-artikkeli Eminen blogista >>
Kuuntele ”Mitä työnantajabrändin rakentaminen tarkoittaa ilman kuluttajabrändin tukea” >>
Vaikuttava työnantajabrändi© -podcastista
Eminen Susanna Rantasen käsikirjoittama ja juontama Vaikuttava Työnantajabrändi© -podcast on suunnattu modernien kasvuyritysten johdolle, markkinoinnille ja HR:lle. Se ilmestyy joka maanantai. Susanna tarjoilee varsin liiketoimintalähtöistä ja luovaa ajattelua talent-yleisöön vaikuttamiseksi.
Vaikuttava Työnantajabrändi© on Eminen Susanna Rantasen kehittämä konsepti ja markkinoinnin metodi työnantajabrändin rakentamiseen digitaalisia ja sosiaalisia markkinoinnin keinoja hyödyntäen. Se on kehitetty erityisesti modernien kasvuyritysten skaalautumistarpeita ajatellen.
Susanna Rantanen
Emine Oy
Co-Founder & CEO
Lisää vaikuttajalta Susanna Rantanen
Lisää kategoriasta Työhyvinvointi