exTreasurerin kassavirtablogi 3/10: Asiakasriski – ajaisitko autoa nopeusmittari takakontissa?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Miltä tuntuisi autolla ajo ilman polttoaine- tai nopeusmittaria? Ajattele, jos kiihdyttäisit moottoritiellä. Yhtäkkiä, kesken matkan, muistat unohtaneesi tankata (tai ladata) ennen lähtöä. Joudut laskemaan päässä käytettävissä olevan polttoaine- tai sähkömäärän. Tai arvioimaan näppituntumalla nopeuden. Tiedät, että nopeusvalvonta on vartioimassa. Vaihtoehtoisesti joudut pysähtymään lähimmälle huoltoasemalle tankkaamaan, ihan kaiken varalta.

Asiakkaat ovat meille yrittäjille kuin polttoaine. Yrityksen menestyminen on suoraan riippuvainen siitä, kuinka hyvin pystymme ennakoimaan ja reagoimaan asiakkaan käyttäytymisessä tapahtuviin muutoksiin. Asiakkaan käyttäytymistä kuvaava mittarit ovat yhtä tärkeää yrittäjälle, kuin mittarit autoilijalle. Mittareiden puuttuminen vaikuttaa suoraan kassavirtaan ja joudumme pitämään ylimääräistä kassapuskuria, ihan kaiken varalta.

Moderni kassavirta-analytiikka kertoo reaaliaikaisesti asiakkaiden maantieteellisen jakauman, sekä antaa hyödyllistä tietoa kassavirrasta ja maksuajoista. BackedByCFO analysoi Visma Netvisorin laskudataa ja tietoa voi edelleen rikastaa muilla datalähteillä.

Yrittäjä on kuin pankkiiri, joka myöntää asiakkaalle kaupan kylkiäisenä vakuudettoman luoton eli maksuajan. Asiakasriski liittyy myyntisaatavien takaisinmaksuun eli kassavirran realisoitumiseen. Riski voi koskea myös myynnin ennustettavuutta, joko yksittäistä asiakasta, tai keskittynyttä asiakaskuntaa. Asiakasriskin ymmärtäminen on tärkeää myös ulkopuoliselle rahoittajalle.

Suuryrityksissä seurataan säännöllisesti asiakkaiden maantieteellistä jakaumaa. Pienille yrityksille maantieteellisen kassavirran, asiakkaiden lukumäärän ja todellisen maksuajan ymmärtäminen on aivan yhtä tärkeää kuin suuryrityksille. Keskittämisen ja hajauttamisen riski on suhteessa sama, volyymit vain muuttuvat. Lisäksi se voi antaa meille hyödyllistä tietoa liiketoiminnasta vaikkapa myyntialueiden mukaan.

Mitä nopeammin pystymme tunnistamaan riskin, sitä helpompaa meille on siirtää riski eteenpäin eli saatava perintään, saatava laskurahoittajalle tai lähteä hankkimaan ulkopuolista rahoitusta. Ennenkaikkea, maksukäyttäytymisen muutos antaa meille hiljaisia signaaleja asiakkaan tilanteen muuttumisesta. Asiakkaita voi myös luokitella riskin mukaan.

Uudet asiakkaat ja olemassa olevien asiakkaiden pysyvyys ovat kaikkien liiketoimintamallien peruspilareita. Tietoa voidaan hyödyntää kassavirran ennustamisessa. Tästä lisää seuraavassa blogissa!

Jos olet kiinnostunut seuraamaan asiakaskohtaista riskiä,  ole yhteydessä. BackedByCFO tarjoaa helposti Visma Netvisoriin integroidun analytiikan yrittäjälle päivittäiseen käyttöön.

On paljon asioita, joita jokainen yrittäjä voi vaikuttaa kassavirtaan, joten sain idean jakaa kassavirtaan ja analytiikkaan liittyvän blogi -sarjan. Olisi hienoa kuulla kokemuksiasi ja palautetta. Jos sinulla on analytiikkaan tai kassavirtaan liittyen aihealueita, joista haluaisit kuulla lisää, se on todella arvokasta blogisarjan kehittämiseksi! Kiitos kaikesta palautteesta paivi@backedbycfo.com

 

 

Jaa

Vaikuttajasta

Päivi Kangasmäki

Founder
BackedByCFO
#Digitalous
#Ansaintamalli

Jätä kommentti