Bonfire.fi

FUTURE PROOF – navigointiopas tulevaisuuden työelämään

Paula Roima

Aku Varamäen kirja ”FUTURE PROOF tulevaisuuden työkirja” tarjoaa kiehtovia näkökulmia tulevaisuuden työnmurrokseen. Joidenkin arvioiden mukaan vuonna 2030 tehtävistä töistä jopa 85% on sellaisia, joita ei ole vielä keksittykään. Mitä johtajan, yrittäjän tai vaikkapa asiantuntijan pitäisi ymmärtää työelämää muuttavista trendeistä?

FUTURE PROOF -kirjan sivut täyttyivät tekemistäni muistiinpanoista. Kirja sai minut oivaltamaan asioita, jotka itse aion huomioida omassa työssäni. Näistä oivalluksista käyn nyt muutaman läpi.

1. Coworking-tilat eivät ole tulevaisuduessa pelkästään pienyrittäjiä varten. Myös isot yritykset lähettävät työntekijöitään tekemään etätöitä coworking-tiloissa. Yritykset haluavat altistaa työntekijöitään uusille ajatuksille ja ihmisille. Lisäksi isot ja joustamattomat toimistotilat tulevat kalliiksi. Oma oivallukseni oli, että isompien yritysten kannattaisi myös edesauttaa yrityksen sisäisiä kohtaamisia. Esimerkiksi, että talousihminen viettäisi etäviikon varastossa, tai myynnin ihminen asiakaspalvelutiimin kanssa.

2. Parhaimmat asiantuntijat ja johtajat valitsevat yrittäjyyden tai jotain palkkatyön ja yrittäjyyden välimaastosta. Huippuasiantuntijat ja -johtajat pääsevät samoihin tai jopa parempiin ansioihin yrittäjyydellä kuin palkkatyöllä. Näitä ihmisiä motivoi taloudellisen kompensaation lisäksi mahdollisuus yhteensovittaa uratavoitteita vapaa-ajan suunnitelmiin. Parhaille tyypeille yrittäjyys tarjoaa tilaisuuden valita kiinnostavimmat ja omaa osaamista kehittävät projektit. Toisaalta asiakkaat hyötyvät siitä, että saavat alan huipun omaan projektikohtaiseen käyttöön. Oma oivallukseni oli, että varsinkin uraa tekevillä naisilla tällainen työskentely voisi helpottaa perhe-elämän ja työn yhteensovittamista.

3. Empatia voittaa robotit. Yksi tärkeimpiä inhimillisiä ominaisuuksia tulevaisuuden työmarkkinoilla on empatia. Kun robotit tekevät monotoniset työt, ihmistä tarvitaan ymmärtämään ihmisten ainutlaatuista kokemusmaailmaa ja varmistamaan, että tekoälyä käytetään oikein. Ihmisiä tarvitaan johtamaan ihmisiä. Me haluamme edelleen kohdata toisen ihmisen yhteistyö- ja asiakaspalvelutilanteissa. Oivalsin kirjan avulla, että empatiaa voi kehittää. Empatiaa voi voimistaa mm. itsetutkiskelun kautta, lukemalla, taiteen avulla ja olemalla utelias. Kun ymmärtää omia tunteitaan ja ajatteluaan, ymmärtää myös muita. On tärkeää olla aidosti kiinnostunut muista.

Future proof kuvituskuva

4. Työurien muotoilu on uusi normaali. Mentorointi ja urasuunnittelu eivät ole vielä kaikkien saatavilla. Tulevaisuudessa työurien muotoilulle annetaan suurta arvoa. Oivalsin, että tulevaisuuden LinkedInissä ja CV:ssä voitaisiin ylpeillä äitiys- tai isyyslomalla, tai sillä että ollaan oltu opintovapaalla. Eli uskallettaisiin olla rohkeasti ylpeitä siitä, että työuraan sisältyy myös vähemmän vauhdikkaita vaiheita. Lisäksi oivalsin, että ennakoiva uramuotoilu voisi ennaltaehkäistä pitkiä työttömyysjaksoja.

5. Omasta oppimisesta on otettava vastuu. Tulevaisuudessa osaaminen happanee entistä nopeammin. Koulussa on tärkeää oppia yleissivistystä, yhteistyökykyä, päättelyä etc taitoja. Sen sijaan sisällöllinen tieto saattaa vanheta ennen kuin ehtii saamaan tutkintopaperit käteen. Työssä ja vapaa-ajalla oppimisen merkitys korostuu. Kouluttautumisen tulee olla jatkuvaa ja yritysten tulee panostaa entistä vahvemmin koulutuspolkujen suunnitteluun. Uusi normaali voi olla, että alan paras asiantuntija couchaa sinua netin välityksellä tai osallistunut Harwardin nettikursseihin. Oma oivallukseni oli, että ne, jotka eivät ota vastuuta oppimisestaan, jäävät nopeasti ura- ja palkkakehityksessä muita jälkeen. Yhä useampi työntekijä tulee valitsemaan työpaikkansa työnantajan tarjoamien koulutusmahdollisuuksien perusteella.

Kenelle suosittelen FUTURE PROOF -kirjan lukemista? Johtajille, jotka haluavat luoda kilpailuetua tulevaisuuden työmarkkinoilla. Ihmisille, jotka pohtivat, voisiko yrittäjyys olla heitä varten. Asiantuntijoille, jotka ovat kiinnostuneet oman uransa muotoilusta.

Paula Roima

Paula Roima

PwC Suomi, omistajayrittäjäpalvelut

Director

Lisää vaikuttajalta Paula Roima


Lisää kategoriasta Tulevaisuus