Hädän hetkellä vastuullisuus punnitaan – miten yritykset voivat oikeasti auttaa?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Moni yritys on viime vuosina nostanut markkinoinnissaan ja viestinnässään esiin vastuullisuutta, esimerkiksi vihreitä arvoja ja vähemmistöjen tukemista. Ekomielikuvaa luovat ruskeat pahvipakkaukset ja sateenkaariliput ovat hieno asia, kunhan ne eivät jää pinnalliseksi show’ksi, vaan edustavat oikeasti jäävuoren huippua siitä, mitä yritys tekee.

The biggest competitive advantage is to do the right thing at the worst time.” Näin lausahtivat HP:n perustajat Bill Hewlett ja David Packard kauan ennen kuin kukaan osasi edes kuvitella, miten koronavirus pysäyttäisi maailman. Jos nyt ei ole meneillään globaalisti katsoen pahimmat ajat, niin milloin sitten?

Yrityksiltä odotetaan nykyään suurempaa vastuunottoa kuin esimerkiksi vuosikymmen sitten. On siis löydettävä se tapa, mikä palvelee sekä yhteistä hyvää että osakkeenomistajien etuja – ja korostan, etteivät nämä kaksi tarkoita mitenkään vastakkaisia asioita. Yrityksen vastuullisuus on tänä päivänä sen merkittävin kilpailuetu; asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden odotuksiin vastaamista.

Väittäisin, ettei yhdelläkään johtajalla ole nykyiseen tilanteeseen käsikirjaa tai ohjeistusta, minkä mukaan reagoida pandemian aiheuttamaan kriisiin. On siis ammennettava yrityksen arvoista ja suunnattava tulevaisuuteen niiden mukaan. Tässä hetkessä löysästi muotoillut tai johtajille ja henkilökunnalle epämääräisesti avautuvat arvot on muuten hyvä terävöittää tai miettiä uusiksi.

Toimikaa oikein, kun kaikki menee pieleen

Yrityksen arvoilla ei tee mitään, jos ne liitelevät vain juhlapuheissa. Nyt tarvitaan tekoja – etenkin humaaneja tekoja. Ihmiskunnan auttaminen voi kuulostaa kovin ylevältä ja hienostelevaltakin, mutta moni pienikin asia auttaa välillisesti koko ihmiskuntaa, kun keskitytään parantamaan jotakin asiaa paikallisesti.

Työntekijöiden terveys ja turvallisuus on tietysti asetettava aina etusijalle – omista pidetään huolta ensin, jotta voidaan auttaa muita. Muistetaanhan siis myös lepo, sillä etenkin monella etätyöläisellä tauot unohtuvat helposti ja päivät venyvät liikaa. Yksi hyvä tapa, jolla yritys voi muistuttaa joutilaisuuden tärkeydestä, on järjestää ääni- tai videoyhteydellä tiimikahveja, joiden aikana ei puhuta työtehtävistä, vaan jutellaan muuten vain.

Kun työntekijöiden olot ovat kunnossa, voidaan miettiä laajemmin esimerkiksi omaa toimialaa ja sitä, miten se voisi palvella terveydenhuoltoa, kauppoja, kuljetuksia, kouluja ja muita yhteiskunnan välttämättömiä tekijöitä. Suojavarusteille on ainakin valtava kysyntä, jonka tuotantoa pystytään lisäämään esimerkiksi 3D-tulostamalla. Kun mahdollisimman moni osallistuu auttamiseen omien resurssiensa puitteissa, voitamme tämän pandemian nopeammin ja pienemmin vahingoin.

Yhteistyössä on nyt enemmän voimaa kuin koskaan, sillä tämä kriisi koskettaa ihan jokaista. Resurssien käytön pitää olla järkevää, jotta auttaminen kohdistuu oikeaan osoitteeseen. Kysykää tutkijoilta, kunnilta ja yhteistyökumppaneiltanne, mitä juuri teidän yrityksenne voisi tehdä; minkälaiselle avulle on tarvetta?

Ja ennen kaikkea: katsokaa tulevaan optimistisesti ja jakakaa ääneen hyviä asioita, joita tästä tilanteesta voi seurata ja on ehkä jo seurannutkin. Positiivisuuden voimaa yhteisön liimana ei kannata väheksyä, poikkeustilanteessakaan.

Jaa

Vaikuttajasta

Jarkko Huhtaniitty

toimitusjohtaja
HP Suomi
#kestäväkehitys
#tulevaisuus

Jätä kommentti