Haluatko johtaa kriisin keskellä?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Nyt tarvitaan johtajia, jotka osaavat ja haluavat johtaa kriisin keskellä. Jaossa ei ole yhtä ainoaa Napoleonin viittaa, vaan lukematon määrä eri kanavia ja tulokulmia, joista käsin ihmiset kaipaavat nyt johdetuksi tulemista.

Johdat sitten sotajoukkoja tai oman toimialasi ajattelua, seuraajasi odottavat selkeää ja innostavaa viestintää. Ilman sitä, et saa ihmisiä puolellesi. Kaipaamme johtajia, jotka tuovat toivoa ja motivoivat meitä sanoin ja teoin, jotka ymmärrämme.

Legendaarinen koripallovalmentaja Phil Jackson muistelee kirjassaan Eleven Rings 2000-luvun taitetta ammattilaissarja NBA:ssa. Hän valmensi tuolloin Los Angeles Lakersia ja siellä nuorta supertähteä Kobe Bryantia. Bryant oli poikkeuksellinen lahjakkuus ja pystyi ratkomaan yksin yksittäisiä pelejä, mutta hän ei tullut toimeen muun joukkueen kanssa. Bryant tiesi arvonsa ja käyttäytyi sen mukaisesti. Muu joukkue karsasti ylimielistä Bryantia. Jackson haastoi Bryantia ja kysyi, haluaisiko tämä johtaa Lakersia tulevaisuudessa. Bryant totesi itsevarmasti haluavansa johtaa Lakersia jo seuraavana päivänä. Jackson totesi: 

Kuinka voit johtaa, jos kukaan ei suostu seuraamaan sinua?

Elämme aikaa, jossa ihmiset kaipaavat vahvaa johtamista. Tarvitsemme nyt jokainen tarttumapintaa, suunnannäyttäjää. Tulevaisuuden näkymät vaikuttavat epävarmoilta, joten janoamme päästä osaksi sellaista tarinaa, joka toisi pyrkimyksillemme suuremman merkityksen. Yritämme hallita ympärillä vallitsevaa kaaosta olemalla uskollisia seuraajia jollekin. Kun maailma horjuu, olemme vastaanottavaisia oman elämämme William Wallacellelle, joka kasvot maalattuna innostaisi meitä, huutaen ”freeeedoooom”. 

JOHDA VIESTIMÄLLÄ 

2020-luvulla joukkoja ei johdeta pellon laidalla sotaratsun selästä käsin, vaan paikasta riippumattomasti eri viestintävälineiden kautta. Elämme poikkeustilassa. Pääministeri Marin on viestinyt toistaiseksi selkeästi ja vakuuttavasti, samoin presidentti Niinistö. Strategiasta voi olla useampaa eri mieltä, mutta valtaosa suomalaisista valitsee tällä hetkellä seurata poliittisia johtajiaan. 

Sosiaalinen media on kenties jo valtamediaa väkevämpi viestintäkanava. Se mitä twiittaat, postaat tai kommentoit herättää keskustelua ja synnyttää jakoja (jopa otsikoita), tai vaihtoehtoisesti ei herätä vastakaikua.

Jos haluat johtaa, anna ihmisille syy seurata sinua. 

Tarvitsemme nyt johtajia, jotka osaavat kääntää haasteet mahdollisuuksiksi ja viestiä niistä myös ulospäin. Tarvitsemme johtajuutta, joka hyväksyy asiat, joihin ei voi vaikuttaa ja keskittyy ratkaisuihin, jopa inspiroituu niistä. 

Tarvitsemme johtajuutta, jonka kaltaista Yhdysvallat osoitti vuoden 2008 finanssikriisissä ja 2014 Ebola epidemian aikana, jolloin se otti vapaaehtoisesti globaalin johtajuuden roolin. Emme sellaista, mitä se välttelee tänä päivänä, jolloin keskittyminen on ainoastaan omien rajojen ja talouden suojaamisessa. Ihmiskunnan tulevaisuus ei liene presidentti Trumpin prioriteettilistan kärjessä. 

ANTAUDU JOHTAMAAN

Epävarmuuden ja kriisin keskellä on tilaus näkymille, jotka luovat ympäristöön toivoa. Onko sinulla antaa sellaista? Jos haluat johtaa ja vaikuttaa tässä ajassa, nostan hattua. Se on rohkea ja oikea valinta. Toivon sinulle voimia tuolle polulle. Tässä muutama ajatus matkallesi. 

  1. Antaudu roolimallin viittaan. Tee mitä sanot. Esimerkiksi nyt on hyvä hetki muistuttaa kotona kärvisteleville lapsille, kuinka läksyt eivät ole ikävä velvollisuus, vaan etuoikeus koulutukseen. Innosta esimerkilläsi.
  2. Ole selkeä päämäärissäsi. Pidä fokus tarkkana. Päätä myös etänä tapahtuvat kohtaamiset selkeisiin sopimuksiin siitä, miten jatketaan. Viesti kaikessa siitä, että olet tosissasi. 
  3. Vaikuta sarjatulella. Viesti ja kommunikoi jatkuvasti. Jaa tietoa ja lisää ymmärrystä. Jos lisäät ihmisten edellytyksiä tehdä parempia valintoja elämässään, he seuraavat sinua. 
  4. Luo toivoa, viljele innostusta. Jos viestit tunnetta voimakkaasti, se tarttuu. Luo siis positiivista ja rohkaisevaa ilmapiiriä, etenkin kahdenkeskisissä kohtaamisissa. 

JOHDA KOHTI TULEVAISUUTTA

Katso ympärillesi, johtajuutta on kaikkialla! Maailma on hetkellisesti nyrjähtänyt, mutta samanaikaisesti lukemattomat eri ihmiset haluavat johtaa keskustelua, omasta toimialastaan käsin. Kaikkia meitä pelottaa, koska sisimmässämme kalvaa epäilys siitä, selviydymmekö. Perusteettoman negatiivisuuden, jatkuvan kyseenalaistamisen ja näennäisen välinpitämättömyyden sijaan tarvitsemme johtajuutta, joka ei tähtää pelkästään selviytymiseen, vaan pyrkii myös pohtimaan sitä, minkälaisessa maailmassa haluamme tulevaisuudessa elää. 

Mitä sinulla on annettavaa ihmisille tässä hetkessä? Nyt on aika hankkia megafoni ja huutaa!

Bonfire-bisnesvaikuttajat ovat johtaneet eri keskusteluja omista tulokulmistaan käsin. He ovat luoneet arvoa ja työvälineitä vallitsevaan tilanteeseen. Tässä koontina julkaistut ajankuvaa pohtivat artikkelit. Lue ja ota itsellesi ne ajatukset, joita nyt tarvitset.

Pasi Sillanpää: Koronavirus osoittaa kykymme ratkaista globaaleja ongelmia

Cristina Andersson: Kaikille hoivaa ja tukea. Mutta miten?

Tapio Peltonen: Korona vaatii ja vahvistaa yrittäjämäisyyttä

Elina Hiltunen: Koronavirus on esimerkki villistä kortista, johon on mahdollista varautua ennakoinnin avulla

(haastattelu) Mikael Pentikäinen: “Jokaisen yrittäjän tulisi nyt miettiä omat askelmerkkinsä.”

Nina Alivirta: Peruttu, suljettu, poikkeustila – kun hätä on suuri, sanavalinnoilla on oikeasti väliä

Terhi Majasalmi: 5 ASKELTA – Kuinka yrittäjä pitää taloutensa pystyssä?

(haastattelu) Panu Luukka: “Suurin osa yrityksistä ei tule oppimaan tästä mitään. Paitsi, että hamstraavat vessapaperia ajoissa.”

Nina Kolari: Etätyö työnantajan selviytymiskeinona – näin valmistat yrityksesi etätyöhön 

Cristina Andersson: Jälleenrakennuksen aika

Pasi Sillanpää: Maailma muuttui ennakoitavaksi

Mikko Alasaarela: Koronavirus on täällä! Mitä se tarkoittaa liiketoimillesi? 

Nina Alivirta: Skenarisoi, suunnittele, kuuntele

Petteri Kilpinen: Opettelemme uuden tavan tehdä töitä, eikä se pääty koronaan 

 

 

Jaa

Vaikuttajasta

Harri-Pekka Pietikäinen

päätoimittaja
Bonfire.fi -bisnesmedia

Jätä kommentti