Bonfire.fi

Haluatko lisää rahaa?

Jos vastaat kyllä, sinulla on kolme perusvaihtoehtoa lisärahan tekemiseen. Houkuttele lisää asiakkaita, saa asiakkaasi maksamaan enemmän ja parhaassa tapauksessa vielä ostamaan useammin. Ja jotta puhdasoppisetkin ovat tyytyväisiä, lisätään listaan vielä neljänneksi kustannusten alentaminen sekä tehokkuuden lisääminen.

Ja jos on yhtään ollut hereillä viimeiset vuodet, parhaiten tähän yhtälöön näyttää vastaavan liiketoiminta, joka on asettanut vastuullisen tekemisensä ytimeen. Asiaa kannattaa kysyä vaikka Unileverin Paul Polmanilta, mistä leijonanosa kyseisen firman kasvusta tulee.

Jos Michael Porter ja Mark Kramer kehittivät vastuulliselle bisneskeissille teoreettisen kehikon, ovat kuluttajat ja sijoittajat validoineet ajatukset. Kapitalismi (ja siinä samassa syssyssä koko avoin yhteiskunta) voidaan pelastaa, jos yritykset tekevät rahaa yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisuilla. Jo nyt ilmastonmuutoksen ja resurssiviisaan talouden ratkaisumallit raivaavat aivan uudenlaisia innovaatiota, bisneksiä sekä suoranaisia vaurastumismahdollisuuksia. Ja räjäyttävät samalla kokonaisia toimialoja ihan uusiksi, ruuantuotannosta liikkumiseen, asumisesta matkailuun.

Jotta vastuullisuus ei kuitenkaan muuttuisi uudeksi hampaattomaksi bisneskaanoniksi, täytyy niin yritysten kuin vastuullisuuden asiantuntijoiksi itseään kutsuvienkin olla jatkuvasti heräillä. Se mikä on nyt nice-to-have, on heti huomenna must-have ja niiden, jotka haluavat oikeasti näyttää tietää, pitää katsoa pitkälle. Ja sen jälkeen vielä pitemmälle.

Jos vastuullisuuden yritystoiminnan pitkä historia voidaan jäljittää työolosuhteista luonnonvarojen käytön kautta ilmastonmuutokseen torjumiseen, on moni toimija silti yllätetty housut kintuissa asioiden vyöryn kanssa.

Oikea tasa-arvo on edelleen kaukana. Facebook konkretisoi datan yksilmäisen kaupallisen käytön ongelmallisuuden. Sairauksilla saa tehdä rahaa, mutta miten ja kuinka paljon? Saako yksilö vapaasti tehdä ja ostaa itselleen vahingollisia asioita? Ovatko rajoitukset ja sääntely vastoin länsimaista valinnanvapautta? Onko osakeyhtiö paras yritysmuoto kestävään liiketoimintaan? Lista jatkuu ja on pitkä kuin entinen nälkävuosi, ja koskee väistämättä niin yksilöitä, yrityksiä kuin yhteiskunnallista päätöksentekoakin, yhtäaikaa ja rajusti.

Yksittäinen yritys ei näitä kaikkia voi ratkaista, mutta osallistua voi ja pitää. Muuten menee rahan tekeminen vaikeaksi.

Petteri Lillberg

Demos Helsinki

Vanhempi konsultti

Petteri Lillberg (M.Phil) on Demos Helsingin vanhempi konsultti. Petteri työskentelee strategian, ennakoinnin ja yritystoiminnan yhteiskunnallisen vaikuttavuuden parissa. Aivan erityisesti, Petteri auttaa yrityksiä tunnistamaan ja toteuttamaan uusia arvonluonnin ja aineettoman pääoman välineitä. Ennen Demosta, Petteri oli McCannin pohjoismainen strategiajohtaja. Näkyvä kolumnisti ja puhuja, Petterillä on M.Phil Cambridgen yliopistosta. Hän istuu myös Unicef Suomen hallituksessa.

Lisää vaikuttajalta Petteri Lillberg


Lisää kategoriasta Kestävä kehitys