Henkilöbrändi vai asiantuntijabrändi? Eroavatko ne toisistaan?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Henkilöbrändi vai asiantuntijabrändi?

Miten ne eroavat toisistaan? Vai eroavatko mitenkään?

Miksi henkilöbrändi ärsyttää meitä aiheena?

Onko tällä lopulta mitään merkitystä?

Tässä Vaikuttava Työnantajabrändi -podcastin jaksossa kerron, miten minä erottelen asiantuntijabrändin ja henkilöbrändin toisistaan, ja miksi olen päätynyt niin tekemään. Jakson kesto: 29:17 min

Henkilöbrändi vai asiantuntijabrändi?

Olet sitten yrittäjä, kuten minä, myyjä, toimitusjohtaja, asiantuntija, mielipidevaikuttajaksi haluava, paljon rekrytoiva esimies tai rekrytoija, myös sinun on mahdollista profiloitua ja hyödyntää modernin markkinoinnin keinoja tavoitteidesi saavuttamisen avittamiseksi.

Henkilöbrändi tuntuu ärsyttävän montaa sellaista, jotka eivät koe omakseen sosiaalisessa mediassa elämänsä esittelemistä ja omaisuutensa esittelemistä. Minäkin mietin pitkään, miksi en oikein löydä itseäni siitä maailmasta. Kunnes hoksasin, että minun luonteelleni ei varsinaisesti sovi henkilöbrändi-orientoitunut sosiaalisessa mediassa esiintyminen. Minun persoonaani istuu paremmin asiantuntijakärjellä esiintyminen.

Tämä ymmärrys henkilöbrändin ja asiantuntijabrändin eroista auttoi minua löytämään itselleni sopivan tavan hyödyntää massasta erottautumista. Ja mitä paremmin olen tämän tiedostanut, sitä helpompaa minulle on ollut myös kehittää omaa työkalupakkiani oman brändini rakentamisessa.

Kerron tässä podcastin jaksossa, miten minä erottelen henkilöbrändin ja asiantuntijabrändin. Kenties tämä avaa myös sinulle uusia ulottuvuuksia ja mahdollisuuksia löytää itsellesi parhaiten sopiva tapa hyödyntää sosiaalista mediaa ja markkinointia omien ammatillisten tavoitteidesi ja pyrkimystesi saavuttamiseksi.

Kaksi eri tyylilajia kohteensa luonteen mukaan

Kumpikin “tyylilaji” on yhtä oikein. Kyse on enemmänkin vaihtoehtoisten tapojen laajentamisesta. Vahvat henkilöbrändit ovat saaneet viimevuosina paljon näkyvyyttä mediassa, koska persoonat ja ihmisten tarinat ovat niin kiinnostavia. Samalla kuitenkin sivupalstalla on jaeltu soraääniä, kun kaikkia henkilön korostaminen ei innosta.

Asiantuntijabrändi ei kuitenkaan sekään synny ilman persoonan mukaan heittämistä. Suurempi painotus voi kuitenkin olla oman asiansa kautta vaikuttamisessa kuin oman henkilönsä korostamisella. Jos se jotain huojentaa. Minua se huojensi.

Henkilöbrändin yksi hyvä puoli on se, että se taipuu useamman asian edustamiseen; mitä kaikkea henkilön vahva persoona sopiikaan edustamaan. Vahva asiantuntijabrändi on taas hyvin keskittynyt yhteen teemaan. Esimerkiksi minä valitsin oman teemani modernin HR-markkinoinnin kehittäjänä ja mielipidevaikuttajana. Se rajoittaa sekä yleisöni kokoa että teemoja, joihin minut voisi vaikuttajana yhdistää.

Lue jakson tarkempi kuvaus >>

 

Jaa

Vaikuttajasta

Susanna Rantanen

Co-Founder & CEO
Emine Oy
#Vaikuttava työnantajabrändi
#HR-markkinointi

Jätä kommentti