Hierojani lopetti ja nyt sinä voit oppia dataohjattua markkinointia

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Hierojani lopetti ja lähti jatkamaan opintojaan.

Tämä oli suuri menetys, sillä olen tässä hiljattain löytänyt varsin toimivan rutiinin: käyn kerran viikossa hierojalla tai vastaavassa asetelmassa, missä olen tunnin verran tilanteessa jossa ajatukset kulkevat hyvin.

En ole vielä analysoinut täysin syitä, mutta kenties offlineen pakotettuna oleminen, rauhallinen musiikki ja omalta osaltani passiivinen fyysinen hetki ovat viime aikoina luoneet oivalliset olosuhteet ajatusten laukkaamiselle. Mielen kelat pääsee etenemään jotenkin ennenkuulumattoman luovia polkuja ja moni mullistava ajatus on syntynyt siinä hierontapöydällä.

Tästä luovasta flowsta ja sen hakemisesta voisi kirjoittaa oman blogitekstin, mutta tällä kertaa lähdin spekuloimaan mitä olisi voinut tehdä paremmin, kun vakituisesti käyttämältäni hierontaketjulta tippui super user ja kukaan ei tehnyt mitään asian estämiseksi.

Ideoita asiakas- ja työntekijätietokantojen datankäyttöön:

  1. Hierontaketjun varausjärjestelmä kerää asiakassuhdedataa, josta voi mallintaa laskelman yksittäisten asiakkaiden koko asiakkuuden arvosta. Tämän datan valossa näyttäydyn korkean LTV:n asiakkuutena, eli super userina. Fiksu järjestelmä liputtaa tällaiset käyttäjät ja siirtää heidät erityiseen priorisointiputkeen, jossa asiakassuhdetta voi tiivistää. Erityisen tärkeää on huomioida tällainen asiakas, kun kuukausia jatkunut jokaviikkoinen hierontarutiini loppuu kuin seinään ja ottaa asiakkaaseen proaktiivisesti yhteyttä.Käytä asiakasdataa esim.
    1. Eri asiakasprofiilien muodostamiseen käyttäytymisdatan perusteella, jotta voit käyttää tätä tietoa hyväksesi uusasiakashankinnassa. Rikastamalla asiakasdataa esim. postinumerodata julkisten lähteiden postinumerodatalla saat luotua hyvin tarkkoja asiakashypoteesiprofiileja markkinoinnin tueksi.
    2. Filtteröidäksesi arvokkaimmat käyttäjät, joiden asiakkuuden arvoa voit parantaa entisestään esimerkiksi kyselemällä kuulumisia, kutsumalla käyttäjät palvelusi ystäväryhmään Facebookissa, lähettämällä erikoistarjouksia tai kosiskelemalla asiakasta brändilähettilääksi lupailemalla eksklusiivisia referral-palkkioita.
  2. Luonnollisesti ykköskohdassa mainitun CRM:n ohella hierontaketjulla on myös työntekijätietokanta, josta saamme datan siitä, että tietty hieroja on lopettanut. Tämä on todennäköisesti ollut tiedossa jo etukäteen, jolloin kyseisen hierojan asiakkaat voi liputtaa hyvissä ajoin ja varmistaa aktiivisen asiakkuuden jatkuminen suosittelemalla heille jotain toista hierojaa. Ykköskohdan super user -datan yhdistäminen tietyn hierojan lopettamiseen on myös lähtökohtaisesti yksinkertaista, joten datan avulla voidaan erityisesti reagoida juuri tällaiseen yhdistelmään ja varmistaa siten super userin jatkaminen viikottain palvelua käyttävänä asiakkaana.Käytä työntekijädataa esim.
    1. Eri työntekijäprofiilien muodostamiseen käyttäytymisdatan perusteella, jotta voit käyttää tätä tietoa hyväksesi rekrytointimainonnassa ja pitääksesi arvokkaat työntekijät pidempään, esimerkiksi tarjoamalla heille mahdollisuutta jatkaa paremmassa asemassa lisäkoulutuksen jälkeen tai tehdä osa-aikaisena koulutuksen aikana.
    2. Filtteröidäksesi arvokkaat työntekijä-asiakas -liitokset, jotka ovat erityisen tärkeitä luottamukseen perustuvissa palvelualoissa (hieronta, siivous, hammaslääkäri). Tällöin voit reagoida työntekijän lähtemiseen ajoissa ja varmistaa asiakassuhteen säilymisen yrityksesi sisällä, vaikka palvelua tarjoava henkilö muuttuukin.
Jaa

Vaikuttajasta

Mari Luukkainen

Head of Marketing
Icebreaker.vc
#Digimarkkinointi
#Yrittäjyys

Jätä kommentti

TILAA BONFIRE.FI -UUTISKIRJE!

Saat sähköpostiisi joka kuukausi bisneselämän ajankohtaisimmat puheenaiheet ja kiinnostavimmat sisällöt!