Bonfire.fi

Hybridikokemuksen punainen lanka tuo selkeyttä ja tunnetta

Tein viime keväänä GrowthLOOP -kasvukiertueelle videon innostavan hybridikokemuksen luomisesta.

Haastattelin videolle myös kolmea muuta asiantuntijaa, halusin kuulla heidän ajatuksiaan tästä kuumasta perunasta. Mikä itse asiassa on hybridikokemus? Miten siitä tehdään parempi, inhimillisempi? Miten luomme tiloja työskentelyä varten? Miten yhdistämme digitaalista ja fyysistä samaan kokemukseen?

Siinäpä vasta ajankohtaisia kysymyksiä. Hybridikokemusten rakentaminen on tullut osaksi meidän arkea. Tässä on paljon hyvää, samalla se nostaa esiin uusia haasteita. Tarvitsemme uusia menetelmiä ja osaamista. Tarinallistaminen eli tarinalähtöinen palvelumuotoilu tarjoaa meille apuja, se tuo kohtaamisiin inhimillisyyttä, rakennetta ja elämyksellisyyttä. Itse määrittelen, että hybridikokemus on kohtaaminen, jossa on läsnä sekä fyysinen että digitaalinen aspekti. Miten sinä näet hybridikokemuksen?

Ihmisinä pienten merkityksellisten kohtaamisten virrassa

House of Beautiful Business kokosi vuoden alussa kokemuksiin liittyviä trendejä. He puhuvat raportissa hybridiajattelusta, jota nyt tarvitaan.

Hybridiajattelu on leikkimieliestä ja luovaa, se hyödyntää taidelähtöisiä luovia menetelmiä ennakkoluulottomasti. Mutta luovuus pelkästään ei riitä, meidän on hyödynnettävä dataa ja analysoitava, miten kokemus kannattaa juuri tähän kyseiseen tilanteeseen ja juuri näille meidän osallistujille rakentaa?

Vaikka moni asia olisikin muuttunut, yksi on ja pysyy. Me ihmiset olemme edelleen ihmisiä. Me olemme tuntevia olentoja, jotka kaipaamme inhimillistä yhteyttä. Tuohon on panostettava, sitä tukemaan tarvitaan moniaistisuutta. Tarinallistajana olen työssäni puhunut aina eri aistien merkityksestä. Tarinallistamalla luomme parhaimmillaan asiakkaillemme tarinakokemuksen, joka puhuttelee kaikkia asiakkaamme aisteja. Kun kaikki digitalisoituu, aistien merkitys korostuu. Tämä on yksi syy, miksi pidän tarinallistamista niin tärkeänä, ei enää vain tarinankerrontaa vaan tarinakokemus.

Hybridikokemus syntyy yksityiskohdista, merkityksellisistä kohtaamisista, joita olemme toteuttamassa yhdessä asiakkaidemme tai muiden osallistujien kanssa.

Miten hyödyntää tarinallistamista hybridikokemusten rakentamisessa?

Tässä vielä vinkit miten hyödynnät tarinallistamista eli tarinalähtöistä muotoilua hybridikokemusten tuottamisessa.

Yksi – kaiken pohjana on punainen lanka.
Luo kokemuksen suunnittelua ohjaava elämyksellinen ydintarina asiakas-, arvo – ja liiketoimintalähtöisesti. Rakenna tarina tukemaan niitä tavoitteita ja tunteita, joita haluat saada aikaan.

Kaksi – palvelupolku tarinapoluksi.
Suunnittele sitten ydintarinan avulla hybridikokemuksen tarinapolku. Linkitä digitaalinen ja fyysinen yhteen juonellisella tarinalla.

Kolme – huomioi aistit sekä erilaiset tarinallistamisen keinot.
Innostava hybridikokemus on moniaistinen ja osallistava. Huomioi aistit, hyödynnä erilaisia tarinallistamisen keinoja. Luo tarina, joka ottaa ihmisen mukaan, kokemaan ja osallistumaan.

Millaisen hybridikokemuksen sinä haluat luoda, millaiselle tarinamatkalle kutsut ihmiset mukaan? Muista tarinallisuus myös viestinnässä ja markkinoinnissa.

Anne Kalliomäki

Tarinakone

Tarinallistaja

Tarinakoneen perustaja, tietokirjailija, kouluttaja Anne on tarinallistamisen edelläkävijä Suomessa. Annen tarinapajoissa tunnistetaan yrityksen ydintarina ja opitaan erottumaan tarinakokemuksella. Anne on myös Visit Finland Akatemian valmentaja.

Lisää vaikuttajalta Anne Kalliomäki


Lisää kategoriasta Myynti ja markkinointi