Hymyillen etätyöpäivien tylsyyttä vastaan

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Kirjoittaisitko jotain etätyöapatiasta ja liikunnasta? Mehän kaikki tiedämme liikunnan positiiviset vaikutukset niin fyysiseen kuin henkiseen hyvinvointiin, joten voisin kirjoittaa miten, juuri nyt, on hyödyllistä jo toista vuotta kestävän eristyksen jälkeen laittaa lenkkarit jalkaan ja lähteä liikkumaan. Mutta entä jos elämä tuntuu juuri nyt merkityksettömältä, yksinäiseltä ja tylsältä? Eipä paljoa kiinnosta lähteä lenkkipolulle. Mikä olisi sitten lääke tähän apatiaan, jonka jälkeen myös lenkkipolut innostaisivat?

Irti itseruoskinnasta

Liian usein motivoimme itseämme ja toisia pelon ja itseruoskinnan kautta. Jos kuitenkin katsomme tutkimuksia käytösmuutoksesta, on helppo ymmärtää, että tarvitsemme muutoksen tueksi yhteisön, positiivisia lyhyen aikavälin kannustimia ja ympäristön, joka tukee meitä rakentamaan uuden hyvinvoivan identiteetin itsestämme.

Meidän tulee liikuttua tunnetasolla. Tämän vuoksi nousen barrikadeille hauskempien työpäivien puolesta. Nyt jos koskaan tarvitsemme iloa ja energiaa työpäiviin. Ja olen varma, että liikunta lisääntyy sen kautta.

Pandemian jatkuttua jo toista vuotta on sen sivuoireista syntynyt jo uusia käsitteitä, kuten etätyöapatia. Ihmisellä on luontainen tarve kuulua joukkoon ja työskennellä yhteisön vuoksi. Työn merkityksellisyyteen pystytään vaikuttamaan monella tavalla ja lopulta motivaatio sekä merkitys syntyvät itse työstä.

Mistä sitten etätyöapatiassa on oikeasti kyse? Kyse on pienistä asioista, joiden merkityksen huomaamme vasta kun ne viedään meiltä pois. Arjen kohtaamisen tuoma spontaani hauskanpito sekä avunanto jäävät hyvin vähälle tai kokonaan pois. Kahvin tarjoaminen, kynän ojentaminen tai se kun esität kollegalle kysymyksen ja pelkästään kysymällä oivallat vastauksen itse. Tämä kommunikaatio puuttuu meiltä kokonaan.

Lisää iloa ja irroittelua työpäiviin

Jaettu ilo on kaksinkertainen ilo ja avun antamisen ilo voi pelastaa koko päivän. Mieti tilannetta, jossa olet voinut olla avuksi jollekin ihan vaan opastamalla tietä tai jakamalla vinkin johonkin arkiseen pulmaan. Nämä pienet asiat luovat merkityksellisyyttä elämään. Tein viikonloppuna muuttoa ja jäin pakuni kanssa kinkkiseen paikkaan, joten en nähnyt muuta ratkaisua kuin pyytää apua kadulta. Tuntematon mies hyppäsi pakuni rattiin ja yhteistyöllä saatiin tilanne pelastettua. Kiittelin miestä ja päivittelin kun ei ollut mitään antaa kiitokseksi. Hän vastasi, että hymy riittää. Ryhdyin miettimään tuota tunnetta ja hymyn voimaa, joka syntyy arkisesta avun antamisesta ja kiitollisuuden vastaanottamisesta.

Miten sitten lisäämme iloa ja hyvinvointia työpäiviin? Ne pienet jutut, joista kerroin – ne uupuvat. Meidän on keksittävä vastaavia virtuaalisia tekoja. Itse olen saanut ja jakanut iloa spontaaneista kollegoiden lähettämistä giffeistä ja meemeistä, jotka osuvat oikeaan kohtaan. Itse huomaan, että puhuvat päät virtuaalitapaamisissa turhauttavat, mutta jos virtuaalisiin tapahtumiin yhdistetään tekeminen, lisäävät ne tekemisen mielekkyyttä ja tuovat yhteisön lähemmäksi. Järjestimme oman tiimin kanssa ystävänpäivän pullapajan etänä ja se oli hauskaa.

Arkiaktiivisuus syntyy pienistä teoista

Kiellän sinua nousemasta sohvalta lenkkipoluille, jos pelkkä ajatus siitä tuottaa suurta tuskaa. Sen sijaan pyydän sinua laittamaan lempibiisisi soimaan ja jammailemaan sen tahtiin. Tai jos olet kuin minä ja tanssiin heittäytyminen jo ajatuksena ärsyttää, kuuntele kirjaa ja ryhdy puuhastelemaan jotain. Arkiaktiivisuus on se juttu, jota etätyöapatia horjuttaa. Arkiaktiivisuus on kuitenkin pohja meidän hyvinvoinnille. Kun perusta on kunnossa, on meillä energiaa niille lenkkipoluille tai puistojumppiin.

Muutama vinkki arjen riemuihin:

  • Pyydä kollegaa etälenkille tai järjestä palaveri kävellen
  • Piristä kollegoitasi hauskalla giffillä
  • Järjestä etälounasdisco
  • Laita lempibiisisi soimaan ja jammaile sen tahtiin
  • Tarjoa apua kollegalle, naapurille tai ystävällesi
  • Kutsu ystävä puistoskumpalle

 

P.S. Me tuomme Cuckoon Microsoft Teamsiin, mikä tarkoittaa, että lyhyisiin taukojumppiin on jatkossa helppo hypätä suoraan Teams-palaverista, sekä yksin että kollegan kanssa. Missiomme on tuoda integraation kautta iloa tähän uuteen ilmiöön, etätyöapatiaan.

Jaa

Vaikuttajasta


CEO, co-founder
Cuckoo Workout
#työhyvinvointi #johtaminen
#HR

Veera Lehmonen on Cuckoo Workout työhyvinvointisovelluksen perustaja ja toimistusjohtaja. Cuckoon filosofia pohjautuu pieniin päivittäisiin tekoihin, joiden avulla luodaan kestäviä muutoksia. Mikroteoilla ja pelillisyyden avulla Cuckoo on saanut myös liikunnallisesti passiiviset liikkeelle ja liikuttaa jo nyt 24 000 työntekijää. Veera puhuu strategisesta hyvinvoinnin johtamisesta ja aidosti matalan kynnyksen hyvinvoinnista.

Kommentointi on suljettu