Ihan Diginä #8 – Kasvuhakkerointia ja pitsanleivontaa! | Haastattelussa Mari Luukkainen!

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Dataiteraation ja kasvuhakkeroinnin voi rinnastaa pitsanleivontaan. Eri ainesosia, kohotustapoja, mausteita ja grammamääriä kokeillaan yksi kerrallaan ja testataan, miten maku ja koostumus muuttuu.


Ei se sen vaikeampaa ole yritysmaailmassakaan. Muutetaan vain hiivat, kylmäkohotukset ja 00-vehnäjauhot läpimenoajaksi, liidien lukumääräksi ja SQL:ksi! Reseptin ainesosia muuttamalla taikina saattaa lässähtää tai firman myyntikäyrät kääntyä kattoa kohti!

Tuoreimmassa Ihan Diginä -jaksossa haastateltavana on kasvuhakkeroinnin ja dataiteraation uranuurtaja, Mari Luukkainen! Growth Hacking on maailmallakin vielä varsin tuore ilmiö, sillä Marin perään soitellaan ympäri maailmaa, josko hän voisi tulla kääntämään yrityksen suunnan kohti uusia korkeuksia. Growth Hacking kuulostaa kieltämättä uhkaavalta termiltä, mutta loppupeleissä se on tosiaan yhtä yksinkertaista kuin pitsataikinareseptin ainesosamäärän muuttaminen.

Ongelmana kasvuhakkeroinnissa on se, että yleensä koitetaan muuttaa liian monta ainesosaa kerralla, mikä johtaa siihen, että resepti muuttuu dramaattisesti yhdellä kokeilulla. Mittarit ovatkin yleensä olemassa useimmilla yrityksillä valmiina ja dataa on kerätty ja seurattu aktiivisesti, mutta siihen se on sitten jäänytkin.

Datan käyttämättä jättämisen lisäksi toimari hoitaa myynnin yksin, assistentti markkinoinnin ja koko firma ihmettelee vuoron perään, kun myyntikäyrät laahaavat kuukaudesta toiseen tasaista viivaa. Muutos ei tule kerralla, mutta kannattaa aloittaa siitä, että määrittää kasvuhakkeroinnille vastuuhenkilön joka ottaa numeroiden seuraamisen omaksi asiakseen. Parsi yksi avainluku ja viikko kerrallaan ongelmakohtia auki, niin käyrät kääntyvät pian kasvusuunnalle!

Marin kolme kasvuvinkkiä Growth Hackingin maailmaan!
🔥 Kokeile prosessia omassa työssäsi: Analyysi, hypoteesi, priorisointi, testaus. Testaa viikon tai kahden jaksoissa ja toista prosessi.
🔥 Älä pelkää dataa! Kaikki data on hyödyllistä, riippumatta siitä, onko se kilometritaulukossa Excelissä tai paperille raapustettuna. Kirjaa huomiot ylös ja seuraa tilannetta.

Ja tärkeimpänä:
🔥 Kokeile kasvuhakkerointia! Osaat tehdä pitsataikinan. Ei se sen kummempaa ole, kuin vanhan reseptin tuunaaminen ainesosa kerrallaan, jotta saadaan pohjasta täydellinen! Et menetä mitään, voit vain voittaa!
Tsekkaa kaikki Ihan Diginä -jaksot Verkkiksen YouTube-kanavalta!
Jaa

Vaikuttajasta


Toimitusjohtaja, sanansaattaja
Verkkoasema Oy
#Moderni markkinointi
#Moderni myynti

Kommentointi on suljettu