Ihan Diginä #9 – Lakkaa kerjäämästä ja ala kumppaniksi! | Ihan Diginä Jani Kotikankaan kanssa

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Et kai vain ole niitä yrittäjiä, jotka odottelevat toinen käsi kuumeisesti puhelimella ja toinen hakkaamassa mailin päivitä-nappia?

Lakkaa kerjäämästä tilauksia ja ota aktiivinen asenne niin myyntiin kuin asiantuntijoidesi sparraamiseen! Niin teki myös tällä kertaa Ihan Diginä -haastateltava Arkkitehtitoimisto Kanttia2:sen toimitusjohtaja Jani Kotikangas!

Ennen arkkitehtitoimiston toimariksi siirtymistä Janilta löytyy muun muassa 14 vuoden tausta pankkimaailmasta. Ruohonjuuritasolta Etelä- ja Pohjois-Suomen pankinjohtajaksi kohonnut herra siirtyi kuitenkin aivan uusiin haasteisiin johtamaan arkkitehteja. Perinteiseksi mielletyllä alalla usein tosiaan odotellaan kuumeisesti sitä, että puhelin soi tai joku nykäisee hihasta.

Usein myynnit tulevatkin referenssien kautta tai pitkien asiakassuhteiden kautta, mutta Kanttia2:sella on loikattu tilausten odottelijasta aktiiviseksi kumppaniksi. Oma myyntiorganisaatio hoitaa kylmäpuheluita, jotka erityisesti haastavana vuonna 2020 osoittautuivat hyvinkin tehokkaiksi. Lisäksi asiantuntijoita on saatu aktivoitua kyselemään entistä aktiivisemmin asiakkaiden kuulumisia projektien suhteen ja samalla ohimennen tiedustellaan uusista projekteista.

Aluksi kokemattomammat asiantuntijat saattoivat hieman arastella, kun konkarit kalastelivat kauppoja tuon tuosta, mutta kuten Jani toteaa: ”Uimaan oppii menemällä veteen”. Puhelimeen tartuttua kauppoja alkoi syntyä sellaistenkin ihmisten toimesta, jotka eivät mieltäneet itseään lainkaan myyntihenkisiksi.

Vaan mitkä ovat ne kuuluisat teesit, joita sarjassamme jaellaan? Asiantuntijaorganisaatioiden johtajaporras hereillä, tässä Janin kolme kovaa teille!

🔥 Ole kärsivällinen. Ymmärrä, että asiantuntijalla on monta roolia, joiden hallitseminen ja oppiminen vaatii aikaa, varsinkin, jos kokeillaan jotain uutta. Sama pätee myös asiakkaiden kanssa, vaan älä silti jää odottelemaan!

🔥 Selkeä viesti. Virolaiset ja suomalaiset juttelevat melkein luonnollisesti, mutta punainen lanka saattaa välillä katketa. Ilmaise siis viestisi selkeästi, äläkä hämmennä asiakasparkaa liialla määrällä informaatiota kerralla tai omalla asiantuntijajargonillasi.

🔥 Kumppanuus. Kun löydät asiakkaan kanssa yhteisen sävelen, projektit kulkevat kuin unelma ja kaikki tietävät roolinsa. Tee itsestäsi sellainen kumppani, jota ei hevillä vaihdeta!

Tsekkaa kaikki Ihan Diginä -jaksot Verkkiksen YouTube-kanavalta!

Jaa

Vaikuttajasta

Tiina Räisänen

Toimitusjohtaja, sanansaattaja
Verkkoasema Oy
#Moderni markkinointi
#Moderni myynti

Kommentointi on suljettu