Ihan Diginä – Asiantuntijat Äänessä – Core Web Vitals

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Palvele Googlea hyvin, niin palvelet asiakasta erinomaisesti!

Hakukoneoptimointi puheena aiheuttaa yleensä huokauksia ja pikaisia nukahtamisia. Tiedetään, että nyt tulee teknistä sanastoa ja hienosäätöä konepellin alla, josta ei ymmärrä kuin asiaan perehtyneet. Hakukoneoptimoinnilla, niin teknisellä kuin sisällöllisellä optimoinnilla on kuitenkin suuri merkitys verkkosivuston näkyvyydelle. Jos perusta on rempallaan, avainsanoja on ammuttu ja spämmitty sinne tänne Googlea varten, niin sisältökään tuskin kiinnostaa asiakkaita.

Tänään kuitenkin pureudutaan hakukoneoptimointiin kansankielisesti, sillä tällä kertaa Ihan Diginä -sarjassa ääneen pääsevät Verkkiksen partaprofeetat Jaakko Saarenketo ja Tuomas Timonen uudessa Asiantuntijat Äänessä -osiossamme! Jaakko ja Tuomas työnsä puolesta tietävät onneksi Googlen viimeisimmät käänteet ja trendit hakukoneoptimoinnin saralla. Teknisen ja sisällöllisen hakukoneoptimoinnin rinnalle Google alkaa viimeisimmän Core Web Vitalsin myötä arvottamaan myös käyttäjäkokemusta jatkossa.

Enää ei siis riitä, että konepellin alla on asiat kunnossa ja verkkosivu on teknisesti hyvä, jos käyttäjän kokemus on retuperällä, eikä sivusto ole kätevä käytettävä. Elokuuhun mennessä pitää olla siis kunnossa konepellin alta kaikki kunnossa ja kori ruostesuojattu, jos et halua, että sivustosi sija Googlessa ottaa osumaa.

Mitkä on nämä kolme uutta kriteeriä, jotka tulevat ihan pian valvovan silmän alle?

1. LCP – Largest Contentful Paint. Eli miten verkkosivuston isoin elementti latautuu? Kaksi tai kolmekin sekuntia tuntuu ikuisuudelta, kun ollaan tietoisesti etsimässä tai ostamassa jotain!

2. FID – First Input Delay. Kuinka kauan verkkosivulla kestää vastata klikkaukseen? Jos nappi ei reagoi odotetusti, Googlelta tulee raippaa!

3. CLS – Cumulative Layout Shift. Miten sivusto muuttuu latauksen jälkeen? Jos sivulle tupsahtaa jälkeenpäin banneri juuri kun olet klikkaamassa jotain, niin napin paikka ehtii vaihtua kuvan latauduttua!

Annetaampa asiantuntijoiden kertoa lisää näistä!

Tsekkaa kaikki Ihan Diginä -jaksot Verkkiksen YouTube-kanavalta!

Jaa

Vaikuttajasta


Toimitusjohtaja, sanansaattaja
Verkkoasema Oy
#Moderni markkinointi
#Moderni myynti

Kommentointi on suljettu