Inhimillinen markkinointi. Hei älä koskaan ikinä muutu!

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Kaupallinen yhteistyö: Mainontapäivä / Mainostajien Liitto

Nelikymppinen pariskunta laskeutuu Helsinki-Vantaalle. Lennon lähtökaupungin sijainniksi paljastuu Lyon. Takana on huikentelevainen makumatka kolmen Michelin-tähden ravintolaan, jossa kaksikko koki aistien sinfonisen ilotulituksen. Lentokentältä rouva nappaa heräteostoksena hajuveden, koska pullon design näyttää niin omalta. Mies rohmuaa Alepasta kaksi pakettia HK:n sinistä iltapalaksi. Vanha tuttu rutiini jo lapsuusvuosilta.

Ollaanko rehellisiä? Kuluttajina ja ihmisinä meidän on usein hankala tehdä eroa mielihalujemme ja tarpeidemme välillä. Vaikka tietäisimmekin, mikä olisi paras valinta omalle terveydelle tai ympäristölle, käyttäydymme monesti toisin.

Mieli kaipaa jännitystä, uutta, seikkailua, yllätyksiä. Tunteita värittämään harmaata arkea. Ehkä meditaatiossa piilee ratkaisu! Sehän auttaa ottamaan viileän harkintapaussin havaitun ärsykkeen ja reaktion välillä. Mutta entä jos olo on tänään superväsynyt ja univaje ja hormonit pakottavat tekemään irrationaalisia valintoja ja kaupassa ostoskärryt väkisin ohjautuvat sipsipussien äärelle? Tai mitä kun päättäväisesti alkanut somelakko saa yllättävän stopin, kun on yksinkertaisesti aivan pakko nähdä suosikkitubettajan uusin hittivideo, josta kaikki kaverit meuhkaavat? Joy of missing out on hetkessä niin passé.

Inhimillistä. Sitä toimintamme on ja tulee olemaan tulevaisuudessakin. Viis siitä, miten digitalisaatio tekoälyineen ja algoritmeineen muokkaavat ostokäyttäytymistä ja rikastavat markkinoinnin työkalupakkia. Lisääntynyt tietoisuus kuluttamisen vaikutuksista tuo kuitenkin lisää myös vastuuta ja ryhmäpainetta käyttäytyä vastuullisesti ja kestävästi. Epäaitous ja vilppi johtavat mainekriiseihin ja somekohuihin. Jäljitettävyys, läpinäkyvyys ja aitous sitä vastoin ovat peruspalikoita, joiden päälle voi todennäköisemmin rakentaa jotain pysyvämpää.

  1. Tunne itsesi ja läheisesi (/=yleisösi)
  2. Toimi arvojesi mukaisesti
  3. Kanna vastuu valinnoistasi

Mikä lista tämä nyt on? Ote Eckhart Tollen uusimmasta self help -oppaasta?

Ei, vaan kolme ohjenuoraani tulevaisuuden markkinoijalle.

Jatketaan keskustelua markkinoinnin tulevaisuudesta Mainontapäivässä 21.9. Lavalla nähdään suuri joukko kansainvälisiä visionäärejä, joista esimerkiksi Laila Pawlak avaa puheenvuorossaan, miten asiakaskokemus ja ihmisläheinen design muuttavat markkinoinnin entistä tärkeämmäksi organisaation menestystekijäksi. Mainontapäivän ohjelman löydät ja ilmoittautumaan pääset osoitteessa: www.mainontapaiva.com

Jaa

Vaikuttajasta

Laura Ahonen

FT, Markkinoinnin tekijä

#Brändit #Insight
#Kuluttajailmiöt

Jätä kommentti