Bonfire.fi

Integriteetti on uusi musta

Nordic Business Forumissa kuultiin viime viikolla jälleen mielenkiintoisia esityksiä. Kantavaksi ajatukseksi puheenvuoroissa nousi yhteisymmärrys siitä, että pysyäkseen mukana maailman muutoksessa tarvitaan itseohjautuvia organisaatioita ja hierarkiasta luopumista. Yksilöllisyys, merkityksellisyys, autenttisuus, inhimillisyys ja oikein toimiminen toistuivat termeinä lähes jokaisessa esityksessä. Yksi sana, mikä toistui useassa puheenvuorossa, oli integriteetti.

Mitä on integriteetti ja toteutuuko se menestyneimmissä yrityksissä?

Integriteetti on oikein toimimista, rehellisyyttä, vilpittömyyttä ja moraalista selkärankaa. Integriteetti koskettaa johtajan henkilökohtaista tapaa kohdata ihmisiä, tehdä päätöksiä. Sanaa käytetään suomalaisessa bisneselämässä aivan liian vähän, mutta olen ottanut tehtäväkseni lisätä tämän sanan suomalaiseen terminologiaan.

Business Forumin esityksissä ylistettiin monen bisnesmaailman rokkistaran menestystä. Facebook, Tesla, Amazon, Apple… Kiistämättä näiden yritysten materiaalista menestystä, vilkaistaanpas niiden integriteettia.

Mark Zuckerberg vähät välitti Facebookin käyttäjätietojen suojaamisesta, ennen kun asia nousi skandaaliksi.

Teslan johtaja Elon Musk sai juuri syytteen väärinkäytöksestä, joka liittyy virheellisen tiedon jakamisesta Twitterissä.

NBF:ssa puhunut John Mackey sanoi, ettei hän olisi palkannut Steve Jobsia yrityksensä Whole Foodsin työntekijäksi, koska Jobs kohteli Whole Foodsin myyjiä epäkunnioittavasti asioidessaaan ruokaostoksilla.

Amazonin kulttuurin on väitetty olevan raaka ja epäinhimillinen.

Integriteetti koskettaa johtajan henkilökohtaista tapaa kohdata ihmisiä, tehdä päätöksiä.

Entä meillä Suomessa?

Edellä mainitut esimerkit liittyvät kaikki osaltaan integriteettiin. Ja myös meillä suomalaisilla johtajilla on vielä paljon tekemisestä sen rakentamisessa. Risto Siilasmaa nosti Jorma Ollilan johtamistavat esiin julkisuudessa. Kauppalehden mukaan ”Siilasmaan ulostulo ei saa ammattijohtajilta tukea, vaan asia herättää kysymyksiä liiketoimintaetiikan kannalta”. Kyllä vain, liiketoimintaetiikan kannalta avainkysymys on, missä oli Jorma Ollilan integriteetti kun hän pimitti tietoa, huusi, kiroili ja kylvi pelkoa organisaatiossa?

Integriteettiin liittyvät kysymykset ovat vaikeita siksi, että meille on johtajina usein vaikeaa kiireen keskellä tunnistaa ne tilanteet, joissa integriteettiamme koetellaan. Uskon, että Jorma Ollilan vilpitön tavoite on ollut johtaa yrityksensä menestykseen. Nyt kun aikaa on mennyt, olisi kuitenkin kenties ollut viisasta katsoa peiliin, olla itselleen armollinen ja myöntää, että olisi voinut kohdella ihmisiä toisin. Tämä olisi ollut osoitus integriteetistä.

Integriteetti on sitä, että osoitamme muita kohtaan kunnioitusta, vilpittömyyttä ja rehellisyyttä. Että olemme sanojemme mittaisia. Että emme aseta henkilökohtaista etuamme yrityksen edun edelle. Samalla kun tavoittelemme itseohjautuvuutta ja byrokratiasta luopumista, korostuu tarve integriteetille enemmän kuin koskaan.

Samalla kun tavoittelemme itseohjautuvuutta ja byrokratiasta luopumista, korostuu tarve integriteetille enemmän kuin koskaan.

PS. Jäitkö vielä miettimään mitä integriteetti tarkoittaa? Katso tämä video Code of Conduct Companyn avajaisista, jossa vieraita pyydetään määrittelemään termi integriteetti!

Niina Ratsula

Niina Ratsula

Code of Conduct Company Oy

Business Ethics Advisor

Niina Ratsula on yrittäjä, ammattipuhuja, tietokirjailija ja tuleva kauppatieteiden tohtori. Niinalla on taustalla pitkä kansainvälinen ura Kemiran ja Nokian palveluksessa. Vuodesta 2018 Niina on auttanut yrityksiä eettisesti kestävän liiketoiminnan ja työkulttuurin kehittämisessä Code of Conduct Companyn perustajaosakkaana ja Nordic Business Ethics -hankkeen toisena perustajana.

Lisää vaikuttajalta Niina Ratsula


Lisää kategoriasta Johtaminen