Katriina Juntunen: Suomi tarvitsee lisää törkeen lupauksen antavia kasvuyhtiöitä

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Tämän Johdon agendalla -podcast jakson fokuksessa on kasvu ja kasvuyritykset. Olen pitkään miettinyt sitä, miksi meillä on niin vähän isoa kasvua tavoittelevia yrityksiä Suomessa? Mitä voisimme tehdä, että saisimme lisää näitä kasvuyrityksiä? Vieraana tämän kertaisessa jaksossa minulla on lähes 200 kasvuyrityksen arkea läheltä katsova, kasvuyritysten oman yhteisön eli Kasvuryhmän CEO, Katriina Juntunen.

Kasvuryhmä on 10M€-1Mrd€ vaihtavien suomalaisten yritysten yhteisö, jossa jäsenet auttavat toisiaan kasvamaan maailmaa muuttaviksi menestystarinoiksi. Kasvuryhmän tarkoituksena on kiihdyttää suomalaisten yritysten kasvua, uudistumista ja kansainvälistymistä.

Kasvuryhmän yritykset ovat yhdessä antaneet myös törkeen lupauksen.

Kasvuryhmä lupaa, että vuoteen 2025 mennessä kasvuryhmän yritykset ovat kiihdyttäneet kasvuvauhtiaan ja luoneet yhteensä 25 miljardia euroa lisää liikevaihtoa. Tällä tahdilla vuonna 2023 tästä on kasassa 15 miljardia ja kulmakerroin kasvaa kasvun edetessä.

Kasvuyhtiöillä on valtava yhteiskunnallinen merkitys: keskisuuret yritykset edustavat vain noin 1% yrityksistä mutta tuovat lähes neljäsosan työllisyydestä, liikevaihdosta ja viennistä. Uudet työpaikat syntyvät nimenomaan näihin yrityksiin.

Kansainvälisessä kasvuvertailussa olemme kuitenkin 141 valtion joukossa sijalla 134. Syitä pysähtyneelle kasvulle on haettu muun muassa useita vuosia peräkkäin pienentyneistä tutkimus- ja kehitysmenoista ja osaajien puutteesta. Johdon agendalla huhtikuun teema-artikkeli pureutuu syihin heikon kasvun taustalla.

Suomi siis tarvitsee kipeästi kasvuyhtiöitä, mutta mistä kasvu syntyy?

Ihan ensiksi tarvitaan kasvutahtoa, mikä lähtee yrityksen omistajista. Pitää olla halua kasvaa, investoida pitkäjänteisesti ja sitoutua rakentamaan yrityksen tulevaisuutta tuleville sukupolville.

Toiseksi tarvitaan kykyä ajatella isommin. Jos ajatellaan vain tästä päivästä huomiseen, saadaan aikaiseksi inkrementaalista kasvua. Sen sijaan jos ajatellaan ensin tulevaisuus, mihin halutaan päästä ja sen jälkeen kuljetaan polku peruuttaen tähän päivään, voidaan rakentaa paljon rohkeampi tiekartta kasvulle.

Mutta mikä on yrityksen tarkoituksen, purposen ja kulttuurin rooli kasvua tavoittelevassa yrityksessä?

Kuuntele, miksi Katriina Juntunen nostaa tämän aiheen esiin 🎧

 

🔥🔥 Kuuntele myös: Teemaan liittyviä Johdon agendalla podcastin aiempia jaksoja

 

Mika Sutinen: Monimutkainen strategia on kuin huonosti muotoiltu tuote. Se on pilalla.

Sari Kola: Korvaako purpose yrityksen vision ja mission?

Inka Mero: Maailma muutetaan yksi yritys kerrallaan

 

Aiemmin julkaistut podcast -jaksot löydät myös Soundcloudista, Apple Podcastista ja Spotifysta.

Jaa

Vaikuttajasta


Business Director
Frankly Partners
#business design
#strategia

Riikka Tanner on johdon neuvonantaja ja strategi, joka suhtautuu intohimoisesti tulevaisuuteen ja liiketoiminnan trendeihin. Johdon agendalla -artikkeleissaan Tanner pureutuu johtamisen ajankohtaisiin ilmiöihin omalla tinkimättömällä tyylillään.

Kommentointi on suljettu