Kaikki paketissa

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Oletko miettinyt, mitä merkitystä on sillä, juokseeko kissa polkua pitkin hiiri suussa vai ilman?

Viimeisen viikon olen miettinyt tätä dilemmaa, kun olen viimeistellyt uutta puherunkoa.

Vuosi sitten lähdin tutkimaan strategista ajattelua. Vuosien varrella olin tullut siihen tulokseen, että maailma tarjoaa paljon hienoja prosesseja ja työkaluja strategiatyön tueksi, mutta siitä huolimatta suurin osa strategioista on ympäripyöreää, pehmeää ja mielistelevää. Niistä ei yksinkertaisesti innostu, eikä niistä löydy mitään eroa muihin.

Lähdin selvittämään, miksi se ajatus jää vajaaksi? Miksi hyvätkään tyypit eivät saa enempää synnytettyä kuin sitä perushuttua? Esimerkiksi IT-alan yrityksiä ei juuri erota muusta kuin nettisivujen väreistä. Oikeastaan ei edes niistä. Suosituimmat värit kun ovat sininen, punainen ja vihreä.

Matkan varrella avautui yllättäviä tilaisuuksia kohdata mielenkiintoisia ihmisiä ja mielenkiintoisia aiheita. Aivotutkimus, polittinen strategia, diplomatia, politiikan arki, suuryrityksen hallituksen työskentely, kuluttaja- ja b to b suuryhtiöiden erot, johtajien yleisimmät henkilökohtaiset kehittämistarpeet, kiinalainen strategia-ajattelu, kreikkalainen filosofia ja puhetaito ja monta muuta asiaa. Ajauduin tutkimaan, vaikka alkuperäinen ajatus oli vain kirjoittaa havainnoista.

Aluksi ajatetlin, että kirjoitan nopeaan tahtiin kirjan, joka sitten julkaistaan. Kustantaja oli toista mieltä. Välillä teki mieli heittää häntä tunkilla. Niin takkuista oli asioiden eteneminen. Samaan aikaan tein kuitenkin töitä asioiden oppimiseksi. Siihen kuului esimerkiksi jokapäiväinen vähintään tunnin kävely ilman puhelinta. Myöhemmin sain kuulla aivotutkijalta, että esimerkiksi se on yksi parhaista tavoista auttaa strategista ajattelua.

Nyt olen projektin puolivälissä. Vuosi takana ja vuosi edessä. Yksi merkittävä haastattelu vielä tekemättä ja muutamia hieman pienempiä. Tässä kohti voi tehdä yhteenvetoa ja heittää koepalloja yleisölle. Ajatuksena on, että seuraavien kuukausien aikana syntyy teksti ja sitten sitä hiotaan vielä melkein puoli vuotta loppuun asti.

Mutta se kissa. Kumpi on parempi, kissa kotipolulla hiiri suussa vai ilman? Juuri sitä olen pohdiskellut viimeisen viikon jokaisella kävelylläni. Tänään aamulla siihen tuli lopulta riittävä syvyys ja pystyn kertomaan sen maailmalle. Illalla on uuden puheen ensiesitys 20 hengelle ja jo huomenna aamulla 200:lle. Siellä se selviää.

Jos jotakin on strategista ajattelua tutkiessa oppinut, niin sen, että missään vaiheessa ei saa hätäillä, ellei ole ihan pakko.

Muuten ajatus jää puolikkaksi.

Jaa

Vaikuttajasta

Pasi Sillanpää

Strategisti
Kuudes Aisti Oy
#strategia #markkinointi
#viestintä

Strategiatyön ja markkinoinnin ammattilainen Pasi Sillanpää tuntee erottuvien strategioiden ja markkinointikonseptien lainalaisuudet. Hän tuntee strategiatyötä tiedon jalostamisesta ja päätöksenteon kautta toimeenpanoon. Pasi sekä auttaa yrityksiä tekemään parempia päätöksiä ja johtamaan muutosta että puhuu ja kirjoittaa aktiivisesti aiheen ympäriltä.

Jätä kommentti