#kassaennustaja Kellotaajuus on oltava nopeampi kuin kilpailijoilla, kertoo Kaj Seeste, SaaShop

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Korona käynnisti pienissä ja keskisuurissa yrityksissä digitaalisen markkinoinnin aallon. Kassaennustaja kävi tapaamassa SaaShopin toimitusjohtajaa Kaj Seesteä, joka siirtää myynnin ja markkinoinnin datan exceleistä fiksuihin ohjelmistoihin, kuten Pipedriveen ja tarjoaa asiakkaalle kaiken yhdellä laskulla helposti.

”SaaShopin visiona on olla johtava SaaS -ohjelmistojen markkinapaikka globaalisti. Juuri nyt valmistelemme markkinapaikan avaamista Yhdysvaltoihin vuonna 2022.” Kaj kertoo ”Ensimmäisen paikallisen ihmisen löytäminen on usein suurin työ. Näiden neuvottelujen lisäksi valmistelemme loppuvuodelle seed -kierrosta.”

SaaShopin liiketoimintamalli on SaaS (eli Software as a Service), joka on liiketoiminnan valtavirta tänään. Suurin osa Startupeista toimii SaaS -mallilla. SaaS -yritykselle on tärkeää päästä markkinajohtajaksi mahdollisimman pian, joten toimiva myynnin malli on tärkeää. Runway on elinehto, koska SaaS -yrityksen kustannukset syntyvät etupainotteisesti ja myydään pitkiä sopimuksia kuukausihinnalla.

”Seuraamme dataa ja vahvistamme sitä, mikä toimii. Kellotajuuden on oltava nopeampi kuin kilpailijoilla. Teemme datalla nopeammin parempia päätöksiä, oli sitten kyse markkinoinnista tai Runway -ennusteesta.”

Nopeus ja dataan perustuva tuloksen mittaaminen on SaaShopille kasvuyrityksenä elinehto.

”Mittaamme kasvua tyypillisillä saas -liiketoiminnan perusmittareilla, kuten MRR/ARR, mutta ennen kaikkea seuraamme asiakkaiden määrän kasvua ja poistumaa, asiakkaiden konversiota eri kanavissa sekä liiketoiminnan kannattavuutta automaattisesti.” Kaj kertoo.

”Nopeasti kasvavana saas -yrityksenä Runway on tärkeimpiä mittareitani. Seuraan erityisesti burn ratea, koska se on erä johon voin vaikuttaa välittömästi. Runwayn ja kassan ennustamisessa hyödynnän koneoppimista, joka antaa varmuuden molemmista automaattisesti. Kokemukseni mukaan automaatio antaa nopeutta suhteessa kilpailijoihin, oli sitten kyse markkinoinnista tai Runway -ennusteesta.”

”Myymme hybridi -mallilla, jota voin suositella SaaS -yrityksille. Hybridi -malli tarkoittaa että markkinapaikkamme Ohjelmistoja.fi toimii inbound -kanavana, jonka lisäksi meillä on neljä myyjää.”

Moni SaaS Startup pohtii perinteisen outbound ja inbound -myynnin välillä. Perinteinen outbound keskittyy palvelun myyntiin, kun taas inbound vakuuttaa ostajat tarjoamalla heille lisäarvoa ja ratkaisemalla heidän ongelmansa. 

”SaaShopilla on jo melkein 2 000 asiakasta. Myymme hybridi -mallilla, jota voin suositella SaaS -yrityksille. Hybridi -malli tarkoittaa että markkinapaikkamme Ohjelmistoja.fi toimii inbound -kanavana, jonka lisäksi meillä on neljä myyjää.” vinkkaa Kaj ”Ohjelmistoja.fi -sivuilla käy yli 1 000 kävijää viikoittain joita konvertoimme asiakastarinoilla ja tekemällä palvelun ostamisen helpoksi. Kasvamme myös yritysostoin, jossa pyrimme ostamaan Microsoft 365 -lisenssiasiakkuuksia. Tyypillisesti tällaisia asiakkaita on voinut kertyä paikallisille IT -toimijoille.”

Myynnin ja markkinoinnin digitalisointi antaa pienille ja keskisuurille yrityksille mahdollisuuden voittaa markkinaa. Paljon tsemppiä SaaShopille skaalaamiseen ja Yhdysvaltojen markkinoiden avaamiseen.

Kassaennustaja on blogi kasvuhakuisesta talousajattelusta. Joka viikko tapaan kiinnostavia kasvuyrittäjiä, sijoittajia ja talouden ammattilaisia ja haastattelen ajankohtaisista asioista talouden kulmalla.

 

Jaa

Vaikuttajasta


CEO, co-Founder
riskrate
#kassaennuste #kassaennustaja

Kommentointi on suljettu