Kassavirta ja sopimuslaskutteinen liiketoimintamalli (SaaS)

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Sopimuslaskutteisesta, digitaalisesta liiketoiminamallista (SaaS) on tulossa valtavirta. Jo kolmas SaaS yhtiö vuonna 2018, Zuora, jätti viime viikolla listautumishakemuksen Nasdaqiin viime viikolla. Suuryritykset hakevat uutta liiketoimintaa sopimuslaskutteisesta liiketoimintamallista. Kaikki uudet startupit ovat liiketoimintamalliltaan sopimuslaskutteisia. Muutos tuotepohjaisesta liiketoimintamallista SaaS -malliin voi olla kuitenkin kassavirran kannalta yhtä kivulias kuin SaaS startupin alkutaival.

Sopimuslaskutteinen liiketoimintamalli on asiakkaan kannalta kustannustehokas. Ostokynnys on matala ja tuotteen takaisinmaksuaika (ROI) on lyhyt. Se ei vaadi suurta pääomaa, vaan tuotteen tai palvelun voi hankkia matalalla kuukausihinnallta.

Koska kuukausihinta on matala, SaaS -yrittäjän kannalta asiakkaita on saatava mahdollisimman paljon ja mahdollisimman nopeasti. SaaS on winner takes it all -markkina. SaaS -yritykselle on tärkeää päästä markkinajohtajaksi omassa segmentissään mahdollisimman nopeasti.

Avoimien rajapintojen maailmassa ohjelmistotuotteen rakentaminen ja teknologian todentaminen voi olla erittäin kustannustehokasta, siihen tarvitaan koodi ja hyvä tiimi. Kustannukset liittyvätkin useimmiten tuotteen myyntiin ja markkinointiin. Mitä nopeammin yritys päättää kasvaa, sitä enemmän se syö kassavirtaa.

Kassavirran seuranta on Suomessa tänä päivänä yhä useamman SaaS -yrityksen hallituksen agendalla. Kassa mahdollistaa kasvustrategian toteuttamisen.

Maksuaikojen optimointi on SaaS -yrityksen ansaintamallin ydin

Orgaaninen kassavirta on liiketoiminnan ydin. Maksuaikojen optimointi on SaaS -yrityksen ansaintamallin ydin. Mitä pidemmälle kassavirta riittää, sitä pidemmälle SaaS startup voi kasvattaa aktiivisten käyttäjien lukumäärää ja siirtää ulkopuolisen rahoituksen hankintaa.

SaaS -liiketoiminnassa myymme pitkiä sopimuksia matalalla kuukausihinnalla, mutta asiakkaan hankinnan kustannukset syntyvät etupainotteisesti. Yksinkertaisilla muistisäännöillä voi rakentaa hyvän kassavirtakoneen ja mittariston hallituksen agendalle.

  1. Asiakkaan maksuaika lyhyeksi Erityisesti suurten volyymien online SaaS -liiketoimintamalli laskuttaa tyypillisesti esimerkiksi 3, 6 tai 12 kuukautta etukäteen. Kaikissa SaaS -malleissa tämä ei ole mahdollista, mutta silloinkin asiakkaan maksuajan pitää olla mahdollisimman lyhyt. Hyvä nyrkkisääntö on, että myyntilaskuen maksuaika < ostolaskujen maksuaika.
  2. Kulurakenne matalaksi Sopimuslaskutteisen liiketoimintamallin kiinteät kulut kannattaa pitää  mahdollisimman matalana. Myös palvelut kannattaa ostaa sopimuslaskutuksena. Don’t burn than you earn.
  3. Hyödynnä data asiakaslaskutuksessa Rakenna integroitu ja tehokas laskutusprosessi. Laskuta välittömästi, kun asiakas on hyväksynyt tilauksen. Kaikki manuaalinen työ on ajanhukkaa ja virhealtis. Automatisoi kaikki mahdollinen.
  4. Olet asiakkaasi pankki Asiakkaan sovittu maksuaika ei aina ole sama kuin toteutunut maksuaika. Myyntisaatavat eivät ole tase-erä, vaan käytännössä se rahoittaa asiakkaan liiketoimintaa. Yliaikaiset myyntisaatavat ovat pois omasta kassasta ja viivästyttää strategian toteuttamista.

 

Digitaalisessa maailmassa liiketoimintamallit ja arvoketjut sitoutuvat toisiinsa entistä tiiviimmin. Ekosysteemit kehittyvät ja tämän hetken yksittäisistä tuotteista voi huomenna tulla olennainen osa toista tuotetta. Kassavirran merkitys kasvustrategian osana ei tule kuitenkaan koskaan katoamaan.

Jaa

Vaikuttajasta

Päivi Kangasmäki

Founder
BackedByCFO
#Digitalous
#Ansaintamalli

Jätä kommentti