Kasvuyritysmuna vai brändikana?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Missä on synergia, minulta on kysytty kevään aikana kymmeniä kertoja. Miltei kaikessa, olen vastannut.

Kvartaali markkinointiviestintämaailmassa riitti. Siis neljännesvuosisata. Alkuvuonna siirryin ydinosaamisensa liikkeenjohdon konsulteille ulkoistaneelta mainosalalta sijoituspalveluyhtiön brändijohtajaksi. Moni arveli minun pitkästyvän yhden brändin kehittämiseen. Niin olisi voinut käydäkin, jos se olisi ollut suunnitelma. Siirryin yhtiöön, jonka joukkorahoitusalustalla on kerätty suomalaisille kasvuyrityksille kahdessa vuodessa pelkästään joukkorahoituksella liki 50 miljoonaa euroa. Nämä nuoret ja elinkaarensa alkuvaiheessa olevat kohdeyhtiöt tarvitsevat brändinrakennukseensa moninkertaisesti enemmän tukea kuin minulle palkan maksava sijoituspalveluyhtiö itse. Minulla on yksi markkinoiden tärkeimmistä ja mielenkiintoisimmista työpaikoista.

Suomessa on uskomattoman paljon maailmanluokan potentiaalin omaavia kasvuyrityksiä. Tuote tai palvelu ovat kunnossa, mutta konseptin brändi ja kommunikaatio ovat ymmärrettävästi monesti raakileita. Enää ei ole vallalla sokeaa uskoa siihen, että hyvä tuote kyllä myy itse itsensä. Ongelma on resursseissa. Jokainen vaivalla kasaan saatu euro sijoitetaan tuotekehitykseen. Se on hyvä, mutta ei riitä. Idea pitää myös myydä. Kasvuyrityksen viestinnässä tulee tehdä kaikki toimet, mitä jo asemansa vakiinnuttanut korporaatio tekee. Paitsi kaikki tulee tehdä vielä keskittyneemmin ja terävämmin, sillä kasvuyrityksen resurssit riittävät huonosti tehtyinä vain yhteen yritykseen. Kasvuyritykselle ensivaikutelma on kaikki. Brändin pitää olla selkeä ja viestin sisällön ymmärrettävä, erottuva ja muistettava. Tekemällä asiat oikein myös kohdeyhtiöön sijoittaneet tahot kiittävät.

Näiden viestien kirkastamisessa autan kohdeyrityksiämme. Tietenkin juuri heitä. Sijoituspalveluyritys voi yhtä hyvin kuin sen asiakkaat. Ja jotta ympyrä sulkeutuisi kauneimmalla mahdollisella tavalla, aloitin myös toisen kvartaalin mainosalalla. Yhdessä sijoituspalveluyhtiön ja mainostoimiston avainhenkilöiden kanssa aloitimme vappuna bränditoimiston, joka auttaa kohdeyritystemme viestien kirkastamisessa ja jalkauttamisessa eri kohderyhmille. Siinä on synergiaa. Synergia on kasvuyrittäjyyden ja brändinrakennuksen välillä. Synergia on strategisen suunnittelun ja taktisten jalkautusten välillä. Kasvuyrityksen brändinrakennuksessa strategia on puolet. Pitkäjänteinen jalkauttaminen toinen puoli. Kun näihin lisää jatkuvan hiljaisten signaalien tarkkailun, hyvästä yrityksessä kasvaa todennäköisemmin hyvä yritys.

Otsikossa oli muna/kana-asetelma. Voiko kasvuyritystä olla ilman brändiä? Voiko brändiä rakentaa ilman uskoa kasvusta? Molempi parempi. Mielestäni hyvä rahoittaja tukee kohdeyhtiöitään paitsi rahoituksen saamisessa, myös brändiarvon rakentamisessa. Kasvuyrityksen tuotekehitys ja brändirakennus eivät ole joko tai. Ne ovat sekä että.

Jaa

Vaikuttajasta

Juuso Enala

Strategi, Hansdotter Oy /
Privanet Group Oyj
#Kasvuyritysten brändinrakennus
#Markkinointistrategiat

Jätä kommentti