Bonfire.fi

Kesäkuun bisneskirjavinkit

Näin kesäkuun korvilla pyysimme kolmea eri Bonfire-bisnesvaikuttajaa listaamaan omat vinkkinsä kesälukemiseksi. Kesä on aikaa, jolloin monella on mahdollisuus levähtää. Samalla voi myös kehittää itseään ja laajentaa omaa ajattelua. Hyvä bisneskirja viihdyttää ja sivistää. Tässä erinomaisia vinkkejä siitä, mitä lukemista laiturin nokkaan kannattaa ottaa mukaan.

Panu Luukka, yrityskulttuurimuotoilija

Panu LuukkaAmy C. Edmondson: The Fearless Organization (2019)

Tällä hetkellä fokuksemme on ulkoisessa uhassa. Ihmiselle ja/tai organisaatiolle ei kuitenkaan koskaan saisi riittää se, että se pysyy hengissä. Sen täytyisi myös elää. Tällä ehkä hieman ontuvalla metaforalla tarkoitan sitä, että organisaation menestyksen käyttövoima ei lopulta ole talentti, vaan ympäristö, jossa työntekijä uskaltaa ja haluaa antaa talenttinsa organisaation käyttöön.

Niina Ratsula: Oikein toimimisen kulttuuri (2019)

Tämä kirja pitäisi olla pakollinen jokaiselle esihenkilöksi nostettavalle, etenkin johtaja statuksen saavalle ihmiselle. Raja oikein toimimisen ja väärin toimimisen välillä on oikeasti aina hyvin selvä. Jostain syystä sen ylittäminen on kuitenkin helppoa. Ensiksi pienesti, sitten vähän enemmän ja lopulta rajaa ei enää ole. Niina kirjassa kerrotaan seikkaperäisesti miten tuosta rajasta tehdään sellainen, että sen yli ei mennä. Tässä työssä johto ja esimiehet ovat avainasemassa.

Henkka Hyppönen: Luomiskertomus (2020)

Kirja julkaistaan kesäkuun alussa ja haluan olla rehellinen: En ole vielä lukenut tätä kirjaa, mutta harvaa kirjaa olen yhtä innoissani odottanut, kuin tätä. Henkan edelliset kirjat ovat olleet koukuttavia luettavia ja ne ovat laittaneet pään hyrräämään harvinaislaatuisella tavalla. Uskon vakaasti, että tämä on Henkan paras kirja (tähän asti). Tämä on meille kaikille tärkeä kirja, tiedän sen. Ennen Henkan kirjaa lue kuitenkin Amyn ja Niinan kirjat, ne rakentavat erinomaisen pohjan.

Tanja Piha, Greenstepin myyntijohtaja ja Akateemisen Business Breakfast- aamujen perustaja

Helena Åhman: Keskustekuälykkyys painetilanteissa (2019)
Pidin kirjassa konkreettisista esimerkeistä sekä siitä, miten Åhman on perehtynyt erilaisten neuvottelujen maailmaan mm. FBI:n kursseilla.
Sheryl Snadberg & Adam Grant: Option B
Pidin Sandbergin Lean In- kirjasta ja tämä sopii mielestäni hyvin korona-aikaan, jolloin ihmiset ja yritykset joutuvat miettimään uusia suunnitelmia.
Caroline Criado Perez: Invisible Women
Kirja paljastaa dataan pohjautuen, miten yhteiskunta on rakennettu miesten lähtökohdista.

Riikka Tanner, strategiamuotoilija & bisneskirjapiirin perustaja

Nir Eyal: Hooked – How to Build Habit-Forming Products

Maailman parhaat tuotteet ja palvelut eivät synny vahingossa. Käyttäytymisen muotoilusta on tullut iso trendi sitä myötä kun ymmärryksemme ihmisten tavoista ja niihin vaikuttamisesta on kasvanut. Erityisesti nopeasti kasvavassa SaaS -markkinassa palveluntuottajat kilpailevat siitä, kenen sovellus on koukuttavin ja kenen alustalla vietetään eniten aikaa. Kirja on ajankohtainen monella tapaa juuri nyt, se auttaa meitä ymmärtämään ihmisen psykologiaa ja motivaatiotekijöitä, jotta voimme rakentaa aidosti parempia palveluita ihmisille ja toisaalta auttaa meitä käyttäjinä tunnistamaan ja tiedostamaan niitä triggereitä, joilla meitä arjessa ohjaillaan. Kenelle? Kaikille, jotka haluavat rakentaa sellaisia tuotteita, mihin käyttäjät rakastuvat.

Ben Horowitz: What You Do is Who You Are – How to Create Your Business Culture

Monelle yritykselle yrityskulttuuri on päivänpolttava teema tänäkin vuonna ja on ymmärretty, että vahva kulttuuri saa ihmiset sitoutumaan ja antamaan parhaan panoksensa yrityksen menestyksen eteen. Läheskään yhtä monessa yrityksessä ei vielä ole ymmärretty sitä, että kulttuuri ei synny arvotauluista seinillä, pingispöydistä tai keinuista vaan niistä arjessa tehtävistä sadoista pienistä valinnoista, joissa johtajat omilla valinnoillaan osoittavat esimerkkiä. Ben Horowitz oppi tämän kantapään kautta ja omaan no bullshit tyyliinsä kertoo nyt saman muille johtajille kirjassaan ”What You Do is Who You Are”. Kenelle? Kaikille, jotka pohtivat tällä hetkellä omaa yrityskulttuuriaan.

Dolly Chugh: The Person You Mean to Be – How Good People Fight Bias

Me kaikki kuvittelemme olevamme hyviä ihmisiä ja tekevämme oikeita päätöksiä mitä tulee diversiteettiin ja inklusiivisuuteen. Päätöksiimme vaikuttavat kuitenkin alitajuisesti useat ajatusvinoumat, joista emme yksinkertaisesti ole tietoisia. Tämä kirja auttaa tunnistamaan omat ajautusvinoumat ja sen, kuinka inhimillisiä nämä ovat. Monissa yrityksissä D&I teemoista on tullut suorittamista ja toimimme sosiaalisten normien mukaan esimerkiksi siinä, kuinka monta naista yrityksen johtoryhmässä kuuluu olla, sen sijaan että tavoittelemme aitoa diversiteettiä. Kenelle? Must read kaikille vastuullisuudesta ja diversiteetistä kiinnostuneille.

 

Bonfire

Lisää vaikuttajalta Bonfire


Lisää kategoriasta Tulevaisuus