Kinkka, loikka ja hyppy tuntemattomaan

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Takana on kohta kolme viikkoa tätä poikkeuksellista kevättä. Teen työtä vajaat pari vuotta sitten perustetussa 16-henkisessä mainostoimistossa. Miten korona on iskenyt meihin, mitä olemme oppineet, mitä neuvoja voisimme antaa? Tässä vertaistukea ja kokemuksia muille yrittäjille.

Varautuminen

Olemme kasvaneet maltilla. Vaikka mahdollisuuksia on tarjoutunut, olemme rekrytoineet aina vain tarpeeseen. Olemme seuranneet sekä myyntiä että kassavirtaa päivätasolla ja tehneet korjaavat toimenpiteet vähintään viikoittain. Olemme pitäneet kurinalaisesti huolta oman henkilön hyvinvoinnista ja avoimesta tiedon jakamisesta. Nähtyämme koronan lähestyvän, teimme henkilökunnalle jo hyvissä ajoin ohjeistukset matkustamiseen ja etätyöhön.

Työnjako

Kun kriisin vaikutukset alkoivat konkretisoitua, teimme henkilöstön kesken tarkan vastuunjaon: kuka kantaa päävastuun taloudesta, kuka henkilökunnasta, kuka asiakkuuksista, kuka omasta viestinnästä. Rahoitushakemukset Finnveraan ja Business Finlandiin lähetettiin, etätyötä tekevälle henkilökunnalle järjestettiin ruokakassit ja oman ohjaajan vetämät taukojumpat, asiakkaita kontaktoitiin ja omalla viestinnällä luotiin positiivista, kannustavaa mielialaa.

Priorisointi

Kun yrityksen tärkeimmän voimavaran – henkilöstön – eteen oli tehty kaikki voitava, keskityttiin nykyisten asiakkaiden kontaktointiin. Kartoitimme kumppaniemme tarpeet täysin muuttuneessa viestintätilanteessa. Kaupallinen viestintä sai antaa tilaa kriisiviestinnälle. Mutta tunnistimme asiakkaidemme joukosta myös yrityksiä, joille markkinointi voisi poikkeustilanteessa mahdollistaa uutta kauppaa tai ainakin torjua vahinkoja. Olimme hyvin proaktiivisia.

Mahdollisuus

Kun nykyisten asiakkaiden tarpeet oli kartoitettu ja saatu jalkautettua, oli aika miettiä uusasiakashankintaa. Kriisi on monelle myös mahdollisuus. Otimme yhteyttä kymmenkuntaan meille tuntemattomaan yritykseen ja lähestyimme heti rohkeasti melko valmiiksi suunnitellulla konseptilla. Kriisissä ostamisen helppous on kuningas. Ja uskomatonta, mutta totta: olemme saaneet kolmessa viikossa jo viisi uutta, humaaniin markkinointiviestintään uskovaa asiakasta.

Armahdus

Olemme tehneet pitkää päivää epätavallisissa oloissa. Monen kotona on ollut päivisin sulassa sovussa etätyötä tekevät vanhemmat ja etäkoululaiset. Lomia ja harrastuksia on peruutettu. Uuteen normaaliin on pitänyt oppia lennossa. Viikonloppuna on pääsiäinen, armon ja luonnon heräämisen juhla. Vihdoin meillä on aikaa olla armeliaita itseämme kohtaan. Jotta muistamme taas olla armeliaita myös muita kohtaan.

Toisto

Kukaan meistä ei tiedä, koska tämä on ohi. Ja kun on ohi, mikä on muuttunut. Siksi työmme alkaa taas alusta: varaudumme, teemme keskinäisen työnjaon, huolehdimme henkilökuntamme hyvinvoinnista, pysymme kartalla asiakkaittemme tarpeista, tunnistamme myös uusia asiakkaita ja uusia tarpeita. Ja tunnistamme uusia työkavereita, kun aika taas antaa myöden Ja kaiken tämän keskellä yritämme muistaa nauraa, kannustaa ja olla ihmisiä toisillemme.

Jaa

Vaikuttajasta

Juuso Enala

Strategi, Hansdotter Oy

#Kasvuyritysten brändinrakennus
#Markkinointistrategiat

Jätä kommentti