Kirja-arvostelu: Peter Nyman: Viesti, vaikuta, vakuuta

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Mediapersoona Peter Nymanin tuore kirja pureutuu kevyellä mutta virkistävällä otteella viestintään ja vaikuttamiseen. Pehmeäkantinen 150 sivuinen teos on fyysisen kokonsa puolesta köykäinen lärpäke. Toivon mukaan tämä ei karkota vaativampaa lukijaa, sillä sisältö palkitsee mitä pidemmälle se etenee.

Verkkaisesti alkava kirja löytää fokuksensa parinkymmenen sivun tienoilla, jolloin päästään käsittelemään dialogissa piilevän voiman vaikutusta, tai kuten Nyman kirjassa toteaa, yhdessä rikastumista. Kirjan ehdottomasti parasta antia ovat Nymanin jakamat kokemusperäiset tarinat, jotka koukuttavat kerta toisensa jälkeen ja tuovat sisältöön elävyyttä.

Nymanin ässä hihassa on tapa käsitellä aihetta tavalla, joka usein niin ummehtuneessa viestintäkirjallisuudessa uupuu. Huomiot ovat teräviä ja tulokulmat piristävän ulkokohtaisia.

Teksti vinkkaa alati silmää lukijalle ja nostattaa mieleen heleitä tuulahduksia Uutisvuodon ajoilta. Ei liene sattumaa, että kirja alkaa raamatullisissa merkeissä, josta siirrytään pian jo Dalai-laman antamiin esimerkkeihin.

Toisiaan seuraavat tarinat ja viihdyttävä kirjoitusasu opettavat ja sivistävät salakavalasti. Lukija huomaa pohtivansa oman asuvalintansa värimaailmaa ja sen antamia viestejä. Yhtälailla on syytä varmistaa, ettei tunnin etä-palaverin aikana naamalle jumahda RBF (Resting bitch face) tai asento lukkiudu äijähaaraan.

Viesti, vaikuta, vakuuta (Kauppakamari 2021) on mitä parhaiten tähän vuodenaikaan sopiva kirja. Sen kepeä ja maanläheinen lähestymistapa hurmaa lukijan, kuin taitava viestijä konsanaan.

Teksti: Harri-Pekka Pietikäinen

Jaa

Vaikuttajasta

Jätä kommentti