Seurustelu-upseereita ei nyt tarvita

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Kriisissä asiakkaat ostavat vain sellaisia palveluita, jotka ovat välttämättömiä. Tästä syystä pelkän seurustelu- ja pallotteluavun tarjoaminen on juuri nyt turhaa.

Kun laivan pitää lähteä, mutta määränpäätä ei nähdä ja matkasta ennustetaan vaikeaa, ei mukaan kaivata sellaisia, joiden ainoa taito on neuvoa. Puhuin tästä aiheesta tänään erään tietoteknikka-alan yrityksen kanssa. He ovat havainneet, että vain sellaisilla konsulteilla ovat sopimukset jatkuneet, jotka tekevät konkreettisia asioita. Neuvonantajat on lähetetty kotiin.

Asiakkaat ovat viisaita

Nostan hattua niille yrityksille, jotka ovat nyt lopettaneet asiat, joista ei ole apua lähitulevaisuuteen. Koronakriisi on niin epävarmassa vaiheessa ja tieto on vielä niin jalostamatonta, että itse en tekisi vielä pitkälle meneviä strategioita, puhumattakaan siitä, että sijoittaisin rahojani johonkin, minkä arvoa ei voi mitata.

Sen sijaan miettisin – ja mietinkin – mitkä asiat lyhyellä aikavälillä toteuttavat sekä nopeaa kassavirran synnyttämistä että pitkän ajan strategista tavoitetta. Paino kuitenkin ensimmäisessä.

Nyt tarvitaan käytännön osaamista ja joustavia työtapoja

Eikä sekään riitä. Tarvitaan konkreettisia ideoita, joissa on ymmärretty enemmän kuin ongelma. Idean on nopeasti sovittava olemassa olevaan osaamiseen ja resursseihin. Asiakkaan ongelma kriisissä ei ole resurssien puute (paitsi tukevampi kassa voisi aina olla). Sen sijaan hänen pitää löytää resursseille mahdollisimman järkevää käyttöä (siis ihmisille, tuotteille, palveluille, jne.) Se, joka ratkaisee näitä ongelmia tuloksellisesti ja auttaa asiakasta tekemään rahaa heti, saattaa saada asiakkaan huomion.

Ja niin sen pitääkin olla. Elleivät yritykset kykene kääntämään rahavirtoja sisäänpäin, ne eivät voi ostaa käsienheilutteluakaan silloin, kun ajat ovat paremmat.

 

Jaa

Vaikuttajasta

Pasi Sillanpää

Strategisti
Kuudes Aisti Oy
#strategia #markkinointi
#viestintä

Strategiatyön ja markkinoinnin ammattilainen Pasi Sillanpää tuntee erottuvien strategioiden ja markkinointikonseptien lainalaisuudet. Hän tuntee strategiatyötä tiedon jalostamisesta ja päätöksenteon kautta toimeenpanoon. Pasi sekä auttaa yrityksiä tekemään parempia päätöksiä ja johtamaan muutosta että puhuu ja kirjoittaa aktiivisesti aiheen ympäriltä.

Jätä kommentti