Kuinka onnistua digitaalisessa transformaatiossa

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Onnistunut digitaalinen transformaatio edellyttää kolmen osa-alueen hallintaa.

Näkemys ja realiteetti

Määrittele asiakaskeskeinen digitaalinen visio sekä tavoitteet perustuen trendeihin ja vallitsevaan disruptioon. Huolehdi, että digitaalisen transformaation portfolio ja strategia ovat linjassa, kun määrittelet kokonais-roadmapin, jonka tulee pitää sisällään investointihalukkuus tai -kyvykkyys sekä johtamisen malli. Hallitaksesi tämän osa-alueen, sinulla tulee olla seuraavat työkalut:

  • Selkeä näkemys vallitsevasta disruptaatiosta ja trendeistä
  • Digitaalisen transformaation visio ja strategia
  • Priorisoitu portfolio digitaalisen transformaation avulla saavutettavista hyödyistä
  • Investointitaso ja johtamisen malli
  • Transformaatio-roadmap

Ketterän kehittämisen malli ja kulttuuri

Rakenna digitaaliselle transformaatiolle johtamisen malli ja valitse huolellisesti liiketoimintaa parhaiten kehittävät mittarit. Rakenna uusia kyvykkyyksiä tai rohkaise ketterään kehittämisen malliin ja kulttuuriin. Valitse teknologiat, joita voit skaalata ketterästi. Hallitaksesi tämän osa-alueen, sinulla tulee olla seuraavat työkalut:

  • Digitaalisen transformaation johtamisen malli
  • Ketterän kehittämisen malli ja kulttuuri
  • Uuden tyyppistä tekemistä tukevat kyvykkyydet ja osaaminen
  • Oikeat, liiketoimintaa kehittävät mittarit ja niiden pohjalta johtaminen
  • Ketterä ja erittäin responsiivinen IT

Digitaalinen osaamiskeskus

Perusta digitaalinen osaamiskeskus, joka mahdollistaa ketterät työskentelytavat; arvioi, inkuboi, julkaise ja skaalaa. Hallitaksesi tämän osa-alueen, sinun tulee:

  • Arvioida, inkuboida, julkaista ja skaalata uusia digitaalisen transformaation tuomia mahdollisuuksia ketterästi
  • Julkaista ketterästi ja nopeasti relevantteja tuotteita, palveluita ja tarjouksia

 

Täytyy kuitenkin muistaa, että oli tekeminen kuinka ketterää ja nopeaa tahansa, tulee digitaalinen transformaatio suunnitella huolella ja hyvin etukäteen. 

Kuinka rakentaa roadmap?

Digitaalisen transformaation roadmapille tarvitset neljä keskeistä vaihetta; arviointi, inkubointi, skaalaus ja integrointi. Älä kuintenkaan unohda budjetointia, tavoitetilaa ja mittareita.

Arviointi, alle kolme kuukautta

  • Luo visio ja strategia digitaalisesta transformaatiosta
  • Suunnittele digitaalisen osaamiskeskuksen tehtävät ja toimet
  • Luo alustava kyvykkyys arkkitehtuuri
  • Suunnittele digitaalisen transformaation johtamisen malli

 

Inkubointi, 3-6 kuukautta

  • Käynnistä digitaalisen osaamiskeskuksen toiminta
  • Julkaise ensimmäinen MVP hyödyntäen uuden arkkitehtuurin kyvykkyyksiä
  • Ota käyttöön suunniteltu johtamisen malli ja kehitä ketterää kulttuuria
  • Päivitä visio perustuen käytännön oppimiseen

 

Skaalaa, 12-18 kuukautta

  • Nopeuta tuotteiden ja palveluiden julkaisua
  • Rohkaise, valmenna ja tue uuden liiketoiminnan kehittämiseen
  • Standardoi hyväksi havaittu tekeminen
  • Arvioi strategia ja visio, sekä korjaa tarvittaessa
  • Arvioi uudet mittarit ja niiden toiminta

 

Integroi, 18-36 kuukautta

  • Tuo tähänastiset opit linjatekemiseen ja tee siitä business as usual -malli
  • Kehitä jatkuvasti digitaalisen kehittämistä ja operaatiota
  • Saavuta alussa asetetut tavoitteet uusille kyvykkyyksille ja kulttuurille
  • Jatka uusiutumista

 

Helppoa eikö? Ja aina voit aloittaa alusta uudelleen.

 

 

Jaa

Vaikuttajasta

Esamatti Vuolle

Product Owner
Finnair
#Digital Experience
#Digital Transformation

Jätä kommentti