Kun bisnes saastuu – bisneksen ja politiikan vaikea yhtälö

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Donald Trumpin vaalitappion seurauksena, hänen ja hänen perheensä kaverit kaikkoavat yksi toisensa jälkeen. Eivätkä ainoastaan kaverit, vaan myös bisnessopimukset purkautuvat.

Jo nyt on ilmoitettu, että New York irtisanoo 17 miljoonan sopimuksen Manhattan Central Park -karusellin, luistinradan ja golfkentän toiminnasta Bronxissa. Deutsche Bank on puolestaan ilmoittanut, että Trump ei saa enää uutta lainaa kyseisestä pankista. Näiden lisäksi ne senaattorit, jotka tukivat Trumpia vaalituloksen vilppiväitteisä ovat menettämässä monen suuryrityksen tuen vaalirahoitukselleen.

Politiikka ja bisnes on ollut aina vaikea yhtälö ja se tulee olemaan ehkä entistä vaikeampi yhtälö tulevaisuudessa.

Erityisesti vastuullisuus jakaa näitä kahta. Yritykset, joista me yleensä puhumme, ovat länsimaisten arvojen pohjalle rakentuneita, vaikka toimisivatkin globaalisti. Samaan aikaan kun vastuu ihmisoikeuksista ja luonnosta ovat nousseet länsimaissa entistä merkittävämmäksi, on ollut nähtävissä, että nekin maat menevät eteenpäin, joissa länsimaisista arvoista ei välitetä politiikassa. Se asettaa yritykset entistä useammin poliittisen riskin eteen.

Isotkin yritykset voivat joutua valitsemaan puolensa.

Trumpin hyökkäävän sosiaalisen median käyttäytymisen seurauksena Facebook, Twitter ja Apple ovat tehneet päätöksiä, joilla vaikutetaan bisnestä laajemmalle. Ajamalla Parler palvelun omilta alustoiltaan, ne myös joutuivat valitsemaan, kenen arvoja ne kannattavat. Päätöksiin oli suuri vaikutus sekä yleisön että oman henkilökunnan luomilla paineilla.

Voisimmeko tulevaisuudessa nähdä yrityksiä, jotka eivät tue Kokoomusta, SDP:tä tai Perussuomalaisia? Sellainen tilanne Suomessa on itse asiassa ollut. Esimerkiksi 1970 -luvulla se, missä ruokakaupassa asioit, oli osittain poliittinen viesti. Oikeistolla ja vasemmistolla oli paljon nykyistä voimakkaampi preferointi omaa ideologiaa tukevien valintojen tekemiseen. Voiko tämä toistua, kun taistelemme uudenlaisten kuluttajien sieluista? Voiko käydä niin, että konservatiivi ei halua ostaa liberaalin kaupasta? Tai ekologisista asioista hyvin tarkka ei ostakaan enää kaupasta, jossa myydään myös muuta kuin ekologista? Miten se mahdollisesti vaikuttaakaan yritysten asiakasrakenteeseen?

Politiikka saattaa palata bisnekseen entistä vahvempana. Kyse ei ole pelkästään siitä, mitä ne kannattavat, vaan keiden ideologiaa ne samalla vievät eteenpäin.

Jaa

Vaikuttajasta

Pasi Sillanpää

Strategisti
Kuudes Aisti Oy
#strategia #markkinointi
#viestintä

Strategiatyön ja markkinoinnin ammattilainen Pasi Sillanpää tuntee erottuvien strategioiden ja markkinointikonseptien lainalaisuudet. Hän tuntee strategiatyötä tiedon jalostamisesta ja päätöksenteon kautta toimeenpanoon. Pasi sekä auttaa yrityksiä tekemään parempia päätöksiä ja johtamaan muutosta että puhuu ja kirjoittaa aktiivisesti aiheen ympäriltä.

Kommentointi on suljettu