Kun luottamus laskee, kysyntä retrolle kasvaa

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Kun kokosin listaa johdon agendalle tälle vuodelle, missasin yhden ison trendin. Ehkä siksi, että se ei vielä viime vuoden lopulla näkynyt niin selkeästi eikä tullut esille käymissäni keskusteluissa asiakkaiden ja verkoston kanssa. Ehkä tulemme vähän hitaammin perässä täällä ja tämä trendi on sellainen, mikä tulee lyömään läpi vasta ensi vuonna. Vuoden 2020 lista on kuin onkin jo työn alla.

Kelataan ensin kuitenkin muutama kuukausi taaksepäin, minulle oli nimittäin jo loppukeväästä ilmiselvää, että olin sivuuttanut jotain olennaista.

Puhun luottamuksesta.

Mitä tapahtui luottamukselle?

Luottamus (trust) on ollut erityisesti teknologiajäteillä hallitseva teema vuonna 2019. Vuotta aikaisemmin Facebookin Cambridge Analytica -skandaali herätti poliitikot ja kansan ensimmäistä kertaa toden teolla näkemään ja ymmärtämään datan väärinkäytöksen mahdollisuudet. Luotammeko siihen, että yritykset käsittelevät vastuullisesti tietojamme ja suojelevat yksityisyyttämme?

Viimeaikaisissa uutisoinneissa näkyvät niin valeuutiset kuin paljastukset siitä miten Googlen ja Microsoftin työntekijät tai alihankkijat kuuntelevat yksityiskeskusteluitamme verkossa tekoälysovellusten koulutustarkoituksessa. Moni luottamuksen ympärillä käytävä keskustelu liittyy tavalla tai toisella nimenomaan tekoälyyn ja algoritmeihin. Kun koneet tekevät itsenäisesti arviointeja ja päätöksiä, voimmeko luottaa siihen, että se tekee näitä päätöksiä myös eettisesti? Tavallinen ihminen tunteekin äkillistä turvattomuutta, miettien voiko mihinkään enää luottaa?

Edelmanin luottamusbarometrin mukaan ei. Kuluttajien epäluottamus yrityksiä kohtaan on ennätyskorkealla.

Miten tämä kaikki ympärillä vellova epäluottamus näyttäytyy ympärillämme? Osittain se on alkanut ohjaamaan omaa käyttäytymistämme, osittain saanut viranomaiset tekemään toimenpiteitä GAFA yritysten suitsimiseksi. Se näkyy myös tavalla, minkä moni markkinointi- ja viestintäosaston ihminen on jo ymmärtänyt ja mikä hiljalleen on levinnyt läpi korporaatioiden. Luottamuksesta on tullut brändeille keskeinen arvo mihin kuluttajat ja markkinat vastaavat erittäin hyvin. Yhtenä ajan ilmiönä voidaan pitää erityisesti retroluottamusta (retro trust).

Retroluottamus – trendi, joka nousee nyt

Ensin tuli Nintendo ja NES Classic ja Pokémon GO, Lego Star Wars ja termi nostalgiamarkkinointi. Viimeisen parin vuoden aikana nostalgiamarkkinointi on saanut uuden, syvemmän merkityksen. Samaan aikaan kun kuluttajien luottamus yrityksiin rapautuu, osin alitajuisesti luotamme edelleen brändeihin, jotka ovat olleet meille merkityksellisiä jo lapsuudessa tai mitkä muistamme nuoruusvuosiltamme. Kallistumme kuin itsestään sellaisten tuotteiden suuntaan, joiden kanssa meillä on yhteistä historiaa tai merkityksellisiä kokemuksia menneisyydestä. Tarinoita. Teemme näitä valintoja osin tiedostamatta, pohjaten siihen, minkä koemme itsellemme tutuksi ja turvalliseksi.

Asiat lapsuudesta ja ikoniset brändit ovat turvallisia. Ajattele vaikkapa Kodakia. Vaikka sen bisneksestä hävisi digikameroiden myötä lähes 90 %, on Kodakin brändiarvo lähes ikoninen. Se on tuttu, turvallinen – luotettava. Kodakin brändijohtaja myöntääkin, että hänen ambitionsa on palauttaa Kodak yhdeksi maailman parhaiten tunnetuista ja rakastetuimmista brändeistä.

Nokia on brändinä samanlaisessa asemassa suomalaisille. Connecting people ja superkestävät puhelimet resonoivat edelleen. Olisiko Nokian aika herättää henkiin legendaarinen sloganinsa? Eivät ainakaan olisi huonossa seurassa. Heinäkuussa huhuttiin, että Apple olisi tuomassa takaisin (rajoitettuihin tuotteisiin) sen ikonisen ja alkuperäisen omenalogon kaikissa väreissään. Samaten heinäkuussa Tom Cruise julkaisi vihdoin trailerin elokuvasta, mitä fanit olivat odottaneet yli 30 vuotta (!) Top Gun 2: Maverick jatko-osa näkee päivänvalon kesäkuussa 2020.

Yksittäisinä nostoina nämä uutiset eivät paljon hätkähdytä mutta saavat aikaan lämpimän läikähdyksen. Muistoja menneisyydestä. Tunteita. Kun yhdistät näitä uutisia tarpeeksi monta, alat hahmottamaan ilmiön. Trendin.

Brändit ovat ymmärtäneet oman historiansa ja vahvan tarinan merkityksen, sen että luottamuksesta on tullut valuuttaa. Sama trendi mikä näkyy nyt myös kasvavana brändipalveluiden kysyntänä. Miksei? Paras tapa rakentaa yritykselle kestävä tulevaisuus, on rakentaa sille brändi ja tarina, mikä pysyy vaikka maailma ympärillä muuttuu.

Luottamus on vahva kandidaatti johdon agendalle 2020. Onkin todella mielenkiintoista seurailla, miten tunnetut suomalaiset brändit tulevat tätä trendiä hyödyntämään.

 

Tämän ja muut ajankohtaiset ilmiöt ja trendit löydät Johdon agendalta LinkedInissä, seuraa sivua niin tiedät mitkä bisnestrendit ovat pinnalla juuri nyt ja mistä puhutaan huomenna.  

Tarinoita trendeistä ja taustoista, sekä siitä miten artikkelini syntyvät, voit seurata Instagramissa.  

 

 

Jaa

Vaikuttajasta

Riikka Tanner

Business Designer
Vere Oy
#business design
#strategia

Jätä kommentti

TILAA BONFIRE.FI -UUTISKIRJE!

Saat sähköpostiisi joka kuukausi bisneselämän ajankohtaisimmat puheenaiheet ja kiinnostavimmat sisällöt!