Bonfire.fi

LinkedIn & Social Selling  –  Asiantuntijan askelmerkit parempaan profiiliin

Tämä kirjoitus on ensimmäinen osa kirjoitussarjaa, jossa käsitellään LinkedInin hyödyntämistä myynnin ja markkinoinnin näkökulmista, erityisesti Social Sellingiä silmälläpitäen. Kirjoituksessa pureudutaan LinkedInin käyttöön Suomessa, kestävien perusrakenteiden luomiseen, sekä ammattimaisen ja asiakasystävällisen asiantuntijaprofiilin luomiseen.

Taustaa Linkedin käytöstä, sekä kiinnostavia tilastoja Suomesta.

LinkedIn on varsinkin algoritmimuutoksensa ansiosta todella herättänyt uudella tavalla keskustelua kotimaisten asiantuntijoiden ja markkinoijien keskuudessa kiinnostavana kanavana, jolla tavoittaa todella hurjalla haarukalla silmäpareja ja uudenlaista yleisöä. Eikä ihme, juuri nyt LinkedIn tarjoaa ennennäkemättömiä mahdollisuuksia saada julkaisuille näkyvyyttä ja kiinnostavaa keskustelua aikaiseksi kiinnostavan asiantuntijayleisön keskuudessa. On syytä vielä erikseen korostaa, että kesällä 2017 Suomessa pamahti rikki miljoonan kotimaisen käyttäjän rajapyykki, näinollen lähes joka viides suomalainen on jo palvelun piirissä. Tämä tekee LinkedInistä erityisen kiinnostavan kanavan tavoittaa työelämässä vaikuttavia talentteja

Tarkemmin tilastoista kiinnostuneille LinkedInin “Grand Old Man” Tom Laine on koonnut yhdessä Micromedian kanssa pari todella tuhtia tilastopläjäystä infograafeiksi:

Infograafit on lainattu Tom Laineen blogista, jonka pääset lukemaan tästä.

Tompan juttuja kannattaa muutenkin seurata, erityisesti mikäli LinkedIninkäyttö kiinnostaa pintaa syvemmältä. Tom on nähnyt valtavasti vaivaa ja laatinut todella tuhdin paketin LinkedInin hyödyntämisestä asiantuntijalle, joka kulkee nimellä LinkedIn MegaOpas ja on ilmaiseksi ladattavissa tämän linkin kautta. Mikäli haluat kuulla LinkedInin historiaa ja pohdintaa tulevaisuudesta, niin istuimme Tomin kanssa alas keväällä 2017 ja pistimme purkkiin podcastin Social Sellingistä ja LinkedInistä. Pääset kuuntelemaan ajatuksiamme aiheesta tästä (23 min) :

Luo perustat kuntoon LinkedInin ammattimaiselle hyödyntämiselle.

Ylläolevista numeroista ja huomioista huolimatta, liian monelle LinkedIn on edelleen kuin sähköinen CV tai digitaalinen käyntikorttipankki. Tämä ajattelumalli olisi hyvä saada sysättyä sivuun, koska vaikka itse et haluaisikaan ottaa palvelusta kaikkea irti, on hyvä huomioida, että todella moni käyttää LinkedIniä tarkastellakseen keskustelukumppanien taustoja.

Annat aina vastaanottajalle jonkun mielikuvan omasta ammattitaidostasi. Millaisen kuvan haluat antaa vastaanottajalle? Oletko vai kasvoton nimi liitutaululla vai tuotko esiin osaamisesi, arvosi ja kiinnostuksesi? Joku kuva piirtyy mieliimme aina, mutta millainen, siihen voit itse vahvasti vaikuttaa.

Eihän ylläoleva kuva ole se, millaisena muille verkossa näyttäydyt?

Jos päätät lähteä viimein liikkeelle, myös tässä kanavassa ja haluat saada lisää työ- tai myyntimahdollisuuksia ja kiinnostavia keskusteluja aikaiseksi, tässä muutama muistutus mitä asioita ainakin tarkastella tuunatessasi profiiliasi:

  1. Muista vastaanottajanäkökulma — Tee profiilisi vastaanottajaa ajatellen

Ensimmäinen kehoitukseni on aina kääntää ajattelu pois omasta navasta kohti kaveria, joka profiilissasi vierailee. Itse tiedät kyllä kuka olet ja mitä olet tehnyt, mutta näkyykö tämä ulospäin profiilistasi muille? Käytä siis hetki aikaa tutkiaksesi omaa profiiliasi, onko se kuin lähikuppilan lounaslista täynnä ranskalaisia viivoja ja outoja nimiä, vai oletko avannut auki mitä aidosti olet tehnyt työelämässäsi, millainen olet luonteeltasi ja missä asioissa voit olla muille olla avuksi?

Onkin hyvä huomioida, että mielestäni asiakkaiden aikakaudella profiilin tulisi olla tehty enemmän vastaanottajaa ajatellen, eikä pelkästään omia työtehtäviä peräkkäin niputellen. Tuo esiin osaamisesi, ajatuksesi ja arvosi, näin saatat saada uusia arvokkaita tuttavuuksia yllättävistäkin paikoista.

Kuva tekee talentista tunnistettavan — Kansikuvalla korostat kiinnostuksiasi tai alleviivaat arjen työnkuvaasi tarkemmin.

2. Otsikkotekstillä tuot oman osaamisesi esille ensikohtaamisella (Headline)

Mietitäänpä hetki miten vastaanottajista suurin osa tutustuu profiileihin?

Kuva ja Titteli. Siinäpä se. Suurin osa etenee varsin vauhdikkaasti arjessaan ja harva jaksaa minuuttikaupalla tutustua tarkasti mikä olikaan kuudes työpaikkasi. Ymmärrä siis mobiililaitteellaan sivustoja selailevien sankareiden halu saada kokonaiskäsitys selville nopeasti. Pohdi siis miten tuot oman tittelisi lisäksi jotain informatiivista minkä asioiden parissa työskentelet, joka herättää vastaanottajassa kiinnostuksen tutustua tarkemmin profiiliisi.

3. Tiivistelmälläsi tiivistät tarinasi tai avaat ajatuksiasi. (Summary)

Tässä yleisesti tulee litania englanninkielisiä sivistyssanoja, joita Jorma selaa sanakirjan kanssa kunnes kyllästyy. Seiskaluokan Samikin saadaan sivistyssanoilla kuulostamaan bisnesmaailman supersankarilta!

“Digitally driven & emotionally empowered highly-skilled multi-talent with extensive background in the rapidly changing consumer business backoffice sales support function.”

Ensimmäinen askel on selkiyttää sanavarastosi avainkohderyhmällesi ymmärrettävään muotoon. Suurella osalla kotimainen kieli toimii varsin hyvin, jos kohderyhmä koostuu pääasiassa PK-yritysten päätttäjistä. Mikään ei tietenkään estä sinua summaamalla vaikka kaikilla kotimaisilla, kunhan edes osa yleisöstä saa käsityksen mitä itseasiassa teet tai tarjoat työksesi.

Mieti myös kielivalinta kohderyhmäsi mukaan. Moni vastaanottaja arvostaa myös kotimaista kieltä, jolloin peruskäsitys osaamisesta tai tarjoamistasi ratkaisuista tulisi kertaheitolla selväksi. Tässäkään, ei tietenkään ole pakko valita, vaan voit tehdä summauksen vaikkapa suomeksi ja englanniksi.

LinkedIn — Aatif Avan

4. LinkedIn on sosiaaliseksi mediaksi naamioitu hakukone,
ymmärrä tämä tuunatessasi timanttista profiilia.

Olen valmennuksissani korostanut erityisesti kahta asiaa kun rakennat asiantuntijaprofiiliasi asiakaskandidaatit mielessäsi. Ensinnäkin LinkedInillä on kansainvälisesti yli 500 miljoonaa käyttäjää, joten miljoonat ammattilaiset etsivät kuukausittain jatkuvasti uusia tuttavuuksia, työntekijöitä, mutta myös ajankohtaisia aiheita. LinkedInissä julkaistaan kuukausittain yli 100 000 artikkelia, mikä on tehnyt kanavasta myös erinomaisen paikan aidosti hakea ja löytää tietoa eri aihepiireistä. Pohdi siis tarkkaan minkä aihepiirien alla haluat tulla assosioiduksi, kun aktiiviset ammattilaiset hakevat tietoa ja näkemyksiä.

Toinen aspekti liittyy nimenomaan hakukonenäkyvyyteen. Voit omien asetustesi kautta varmistaa, että omat tietosi tulevat näkyville myös erilaisissa hakukoneissa, kun asiakas etsii eri hakusanoilla ratkaisua tai osaajaa ongelmiinsa. Tarkista siis omat näkyvyysasetuksesi ja kokeile sen jälkeen mitä asiakkaasi löytää kun hakee hakukoneista aihepiirin informaatiota.

5. Korosta kolmea kirkkainta kompetenssiasi (Skills)

Oletko sinäkin etevä B2B:ssä? Tai ihan timanttinen “Telekommunikaatiossa”.
Nämä eivät ole kovin tarkkoja kuvauksia kompetenssistasi, saatikka tilanteissa jossa asiakkaasi pohtii minkä asioiden tiimoilta voisi osaamistasi hyödyntää.

Nykyään LinkedIn nostaa automaattisesti kolmea suosituinta taitoasi, mutta voit käydä itse korostamassa mitkä kolme ovat erityisiä vahvuuksiasi. LinkedIn pyrkii myös jatkuvasti tarkentamaan hakuominaisuuksien tarkkuutta, joissa taidoilla ja niiden suosituksilla on jatkossa entistä korostuneempi merkitys.

Toivottavasti näistä askelmerkeistä oli sinulle hyötyä oman asiantuntijaprofiilin laatimisessa!

Psst. Mikäli haluaisit kattavamman läpileikkauksen sosiaalisesta myynnistä, järjestämme Toukokuun alussa LinkedIn mestari Tom Laineen kanssa yhteisen käytännönläheisen koulutuksen LinkedInin hyödyntämiseen myynnissä ja markkinoinnissa.

https://www.inhuntproedu.fi/kauppa/social-sellingin-mestarit-sani-leino-tom-laine/

Sani Leoni

Sani Leino

Toimitusjohtaja, SALES Consulting

Social selling -valmentaja

Lisää vaikuttajalta Sani Leino


Lisää kategoriasta Myynti ja markkinointi