Löytyykö luksuksesta Suomen uusin kilpailuvaltti?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Luksus on kiehtova maailma, joka näyttää entistä enemmän kiinnostavan suomalaisia kuluttajia ja brändejä entistä enemmän. Halutaan tarjota tuotteita ja palveluja suomalaisille ja ulkomaisille vieraille. Samaan aikaan luodaan kiehtovia vientibrändejä. Olen itse ollut keskittynyt luksusalan tutkimukseen kirjoittamalla kaksi teosta viimeisten vuosien aikana sekä kirjoittanut lukuisia artikkeleita. Olen ollut myös edistämässä alan kehitystä Suomessa ja ulkomailla monien vuosien ajan, jonka takia on ollut mahdollista nähdä aitiopaikalta monen asian kehittyvän.

Pidän henkilökohtaisesti suurimpana saavutuksena sitä, että sain kunnian tuoda The Mark Challenge -esikarsintakilpailun Suomeen Monacon yliopistosta ja Laurea-ammattikorkeakoulu on ollut kilpailun järjestäjä kahtena vuotena peräkkäin. Laurean joukkueet tekivät kansainvälisessä luksuskilpailussa ennätystuloksen, jonka kokonaistarinan voi lukea täältä. Mikään ei ole upeampaa kuin nähdä suomalaisten menestyvän kansainvälisesti vaativassa lajissa.

Mitä on luksus? Kuvailen asian näin.

Luksus on luovuuden ja mielikuvituksen korkein aste, joka antaa luoville mielille mahdollisuuden luoda fantasiamaailmoja yritysmaailman keskellä. Luksustuotteen tason saavuttaminen edellyttää sitä, että tuote tehty korkealaatuisista raaka-aineista; tuote on tehty artesaanityön ja korkeatasoisen osaamisen kautta; tuotteella on korkea hinta; tuote on harvinainen; suuri yleisö himoitsee tuotetta; tuotteen takana oleva brändillä on myönteinen ja salaperäinen aura; brändiä arvostetaan laajalti; tuotetta markkinoidaan ja myydään korkeatasoisen asiakaskokemuksen kautta; tuotteen arvo kasvaa ajan kuluessa; tuotteen voi antaa jälkipolville; tuote saa olla myös täysin ainutlaatuinen ja yksilöllinen.

Miksi luksus puree juuri suomalaisiin?

Suomalaisten henkiseen mielenlaatuun sopii ennen kaikkea se, että kilpaillaan laadulla, joka tarkoittaa sitä, että yritystoiminnan kustannukset ovat korkeat. Samaan aikaan palvellaan erittäin pieniä asiakasryhmiä, jotka ovat valmiita maksamaan kohtuullisen hyvin. Eli toisin kuin massabrändien suhteen, sitä ei tavoitella hirvittävän suuria asiakasmääriä ja massabrändien katteet ovat usein varsin vaatimattomat, joka myös pakottaa tavoittelemaan suuria asiakaskuntia.

Luksusala edellyttää sitä, että osaaminen on erityisen korkeaa ja työntekijöille maksetaan asianmukaiset korvaukset. Monet kansainväliset osaajat ovat sanoneet, että heidän parhaimmat työkokemuksensa tulevat luksusbrändien parista, mutta kuten kaikilla toimialoilla, löytyy myös huonoja kokemuksia.

Haastavana tekijänä Suomessa on se, että kotimaan markkinat ovat kuitenkin suhteellisen pienet ja monet kotimaiset toimijat ovat ulkomaisten vieraiden kulutuksen varassa. Suomalaisilla kuluttajille on kuitenkin ostovoimaa tukea luksustoimijoita entistä paremmin. Yksi Suomen valttikorteista on kuitenkin vientibrändien synnyttäminen, koska moderni digitaalinen markkinointi ja myynti mahdollistavat sen, että jopa varsin pienillä resursseilla voidaan ponnistaa ulkomaille.

Jaa

Vaikuttajasta

Jukka Aminoff

Founder, Ostovallankumous-kirjailija
Luxury Sales Academy
#asiakaskokemus #brändi #markkinointi

Founder at Luxury Sales Academy. Founder at Lux Sales Lounge. Founder at UHNWI Luxury Events. Co-Founder at Nordic Luxury Challenge. Tietokirjailija. Luksus - Kuinka luodaan kiehtova luksusbrändi? (2015), Ostovallankumous - Miten moderni myyjä vastaa asiakkaan muuttuvaan ostoprosessiin (2015) ja Social Selling Luxury - Increase Sales By Engaging In The Digital World (2016). Kirjoittajana CITY-lehdessä. Kauppatieteen maisteri (Master of Arts in Marketing & Innovation) Anglia Ruskin Universitystä. BBA-tutkinto Laurea-ammattikorkeakoulusta. Millennial Boardin jäsen.

Jätä kommentti