Mark Zuckerberg olisi kateellinen Suomelle

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Keskustelu digitalisaatiosta on usein juuri sitä itseään: digiä, teknologiaa ja tekniikkaa. Emme kuitenkaan läheskään riittävästi pohdi millaisia mahdollisuuksia digitalisaation seuraava vaihe tarjoaa inhimillisyyksille kyvykkyyksille ratkaista maailman viheliäisimpiä ongelmia – sekä mitä niiden ratkaisu vaatii itse yhteiskunnan toimivuudelta, rakenteilta ja ilmapiiriltä.

Jos edes vähän nostaisimme katsettamme maasta, tajuaisimme, että itse Zuckerbergkin kadehtisi sitä, mitä meillä täällä Suomessa ja laajemmin Pohjolassa on. Toisin sanoen, bisnesympäristöä, jossa myyjä ja ostaja ovat voineet sopia kaupoista kädenpuristuksella ja jossa luottamus, tehokkuus, tasa-arvo ja toisten kunnioitus ovat vallitsevia, toisiaan täydentäviä käytäntöjä. Kaikkia arvokkaita asioita, joita tämän maailman facebookit kovasti haluaisivat myös itselleen, mutta eivät vielä ole niitä ansainneet tai lunastaneet.

Kaiken teknogiapuheen keskellä tarvitsemmekin vaihtoehtoisen, ihmisläheisemmän tavan ajatella ja toimia digitalisoituneessa yhteiskunnassa. Tavan, joka samaan aikaa pohjautuu, mutta myös edelleen kehittää pohjoismaista, luottamukseen perustuvaa yhteiskuntaa.

Tätä vaihtoehtoista tapaa on jo kiinnostavasti viety eteenpäin. Demos Helsingin, VTT:n, Aalto-yliopiston, Lapin ja Oulun yliopistojen sekä Tampereen teknillisen yliopiston Naked Approach -hanke on viimeisen kolmen vuoden aikana tutkinut miten design-, teknologia- ja liiketoimintaratkaisuja voidaan kehittää ihmislähtöisesti, yllämainittuja pohjoismaisia vahvuuksia hyödyntäen.

Hankkeen yhteiskunnallista visiota käsittelevän loppujulkaisun voit käydä lukemassa täältä, mutta jo nyt se viitoittaa tietä kohti innovaatiorahoituksen, alustatalouden, yritysten roolin sekä arvontuotannon prosessien radikaalia uudelleenarviontia.

Hankkeen keskeinen lopputulema on skenaario hyperkytkeytyneestä yhteiskunnasta, jossa kehittynyt sensoriteknologia luo ja jakaa realiaikaista dataa kaikille ja kaikkialle. Tietomassaa, joka luo niin uusia mahdollisuuksia, mutta saattaa valitettavasti johtaa myös aivan uudenlaisiin ongelmiin. Tässä maailmassa EU:n tietosuojauudistukset ovat vasta lastenleikkiä ja GPRD lyhennehirviöiden alkutahti.

Jotta kaikkialla syntyvää dataa eivät googlet, facebookit, amazonit ja applet omisi vahvemman monopolistisella oikeudella, kaksi asiaa nousee yli muiden. Miten tuemme, mahdollistamme ja lentoon lähetämme aloittelevia yrityksiä kohti menestystä sekä miten navigoimme globaalin, yritysten, työntekijöiden ja kansallisvaltioiden rajoja uudelleen piirtävän alustatalouden parissa.

Näissä haasteissa läpinäkyvyyteen ja luottamukseen perustuva yhteiskunta on  aito kilpailuetu. Lasikattojen rikkominen, hiearkioiden purkaminen, hyvävelikerhojen lopettaminen, parhaat ideat voittavat -kulttuuri, voitonjakojen reiluus, yritysten rooli viheliäiden ongelmien ratkaisijoina sekä sidosryhmien vastuullinen huomioiminen ovat kaikki meidän omissa käsissä.

Eikun hommiin.

Image: Mark Zuckerberg Facebook SXSWi 2008 Keynote by Jason McELweenie is licensed under CC BY 2.0.

 

 

Jaa

Vaikuttajasta

Petteri Lillberg

Vanhempi asiantuntija
Demos Effect
#Vastuullisuus
#Strategia #Bisnes

Petteri Lillberg, M.Phil, on Demos Effectin vanhempi asiantuntija, joka keskittyy auttamaan yrityksiä tekemään sekä parempaa bisnestä että maailmaa, yhtäaikaa.

Jätä kommentti