Markkinoinnin evoluution seuraava vaihe: sisältökokemus

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Kaupallinen yhteistyö React & Share kanssa.

Markkinoinnin strateginen tekeminen edellyttää sisällöntuotannon lisäksi sisältökokemuksen hallintaa, väittää Growth Marketing Manager Pua Sze Yuen.

Sisällöt ovat kaiken markkinoinnin ydin. Riippumatta siitä, ajatteletko sisältöä tuotannon kautta tai välineellisesti tavoitteiden saavuttamisen työkaluna, sisältöjen avulla voi nopeuttaa yrityksen kasvua. Käytännössä sisällöillä on rooli liikenteen tuomisessa verkkosivulle, kysynnän luomisessa tuotteelle ja potentiaalisten asiakkaiden liikuttamisessa suppilossa kohti ostopäätöstä.

Tämähän ei ole mikään uusi asia, sillä viestintä ja markkinointi ymmärtää jo hyvin sisällön vaikutuksen. Seuraavaksi tulisi kysyä, miten mahdolliset asiakkaat sisältöäsi kuluttavat ja miten sisältö on koettu.

Mutta mitä sisältökokemus tarkoittaa?

Sisältökokemus tarkoittaa niitä ajatuksia ja tuntemuksia, jotka sisältösi asiakkaassa herättää. Yksittäisistä kohtaamisista sisällön parissa muodostuu kokonaisuus, jonka potentiaaliset ja olemassaolevat asiakkaasi kulkevat tutustuessaan yritykseesi ja tuotteeseesi.

Sisältökokemuksen tulisi olla sisältö- ja markkinointistrategian ydin, sillä missä tahansa asiakkaasi törmää sisältöösi, on kyse kokemuksesta. Kun joku päätyy blogipostaukseesi tai sisältöösi linkkilistassa, kun potentiaalinen asiakas lataa oppaan sivuiltasi tai kun videotasi katsotaan ja kanavaasi päätetään seurata, on kyse kokemuksesta. Sisältökokemuksen huomioiminen on keskeinen osa asiakaskokemuksen hallintaa.

Jokainen kohtaamispiste asiakkaan kanssa vaikuttaa siihen, mitä – potentiaalinen tai nykyinen – asiakkaasi yrityksestäsi ajattelee. Nämä pisteet vahvistavat yrityksesi ja asiakkaasi suhdetta, mikä puolestaan on olennaista yrityksesi kasvulle.

Kuinka hallita sisältökokemusta?

Sisältökokemus on sisältömarkkinoinnin evoluution tulos. Maailman muuttuessa yhä dataohjautuvammaksi sisältömarkkinoinnin strateginen tekeminen edellyttää sisällöntuotannon lisäksi sisältökokemuksen mittaamista ja kehittämistä.

react and share blogi
Sisältöjesi onnistumisen arvioinnissa kannattaa käyttää ihmislähtöisiä, laadullisia mittareita sen sijaan, että keskittyisit tuijottamaan pelkästään määrällistä dataa, kuten sivulatauksia ja poistumisprosentteja. Keräämällä laadullista palautetta voit jatkuvasti parantaa asiakkaidesi sisältökokemusta. Sisältöjesi suoriutumisen arvioimiseen voi käyttää React & Sharen kaltaisia työkaluja.

Kuinka sisältökokemusta voi kehittää?

Sisältökokemuksen kehittämiseen kannattaa kiinnittää huomiota, sillä sen avulla saat dataohjautuvaa palautetta siitä, minkälainen sisältö yleisöllesi toimii. Näin voit tarjota asiakkaillesi laadukasta, sitouttavaa sisältöä, joka vastaa heidän tarpeeseensa.

Tässä muutamia vinkkejä, joilla pääset alkuun:

  1. Lisää sisältöjesi loppuun reaktio- ja somejakonappulat. Saat niistä suoraa palautetta asiakkailtasi.
  2. Nosta sivustollasi esiin niitä artikkeleita, jotka ovat saaneet parhaita sitoutumislukemia. Näin ennakoit asiakkaidesi käyttäytymistä ja tiedontarvetta.
  3. Suosittele asiakkaille niitä sisältöjä, jotka voisivat olla heille olennaisimpia. Esimerkiksi paljon somejakoja ja reaktioita saaneet jutut ovat innostaneet yleisöäsi toimintaan.
  4. Personoi yleisöllesi näkyvät sisältöehdotukset sen mukaan, mitä kyseinen asiakas on lukenut aikaisemmin.

Sisältökokemuksessa on kyse arvon luomisesta potentiaalisille ja uusille asiakkaille. Sisältökokemuksen kehittäminen luo pohjan kestävien asiakassuhteiden luomiseen.

Lue lisää siitä, miksi sisältöjen laadulla on väliä.

Pua Sze Yuen
Growth Marketing Manager
React & Share

Pua Sze Yuenin erityisosaamisalue on SaaS-strategioissa ja markkinoinnissa. Hän työskentelee React & Sharella Growth Marketing Managerina ja uskoo, että datalla voi ohjata sisältökokemusta. Pua Sze syttyy kunninahimoisista kasvutavoitteista ja innostuu markkinointiratkaisuista, joissa yhdistyy luova toteutus ja dataohjattu strateginen kasvuhakuisuus.

Jaa

Jätä kommentti