Bonfire.fi

Viisi asiaa: näin sosiaalisen median aktiivinen käyttö on auttanut minua toimitusjohtajana

Olen ollut Vismalla toimitusjohtajana nyt puolitoista vuotta. Sinä aikana olen ottanut haltuun kolme eri yhtiötä neljästä eri kaupungista. Työ on erittäin kiireistä ja moni kysyykin, että miten minulla on aikaa ja jaksamista sosiaalisen median päivittämiseen. Myös Vismalla minut on tunnistettu ’melko’ aktiiviksi.

Ajattelinkin tähän ensimmäiseen Bonfire-blogiini lyhyesti kertoa kokemusperäisesti viisi selkeää syytä, miksi jaksan aktiivisesti käyttää sosiaalista mediaa. Olen ollut aktiivinen sosiaalisen median käyttäjä noin kolme vuotta ja vuosi vuodelta saadut hyödyt ovat vahvistuneet.

Pakko myös sanoa, että olen lisäksi pyrkinyt aktivoimaan meidän henkilökuntaa sosiaalisen median käytössä. Minusta on hienointa, että eri henkilöstöryhmistä on löytynyt aktiiveja: toimitusjohtajan näkökulma voi olla hyvin erilainen kuin sovelluskehittäjän, projektipäällikön tai myyjän. Mitä laajempi edustus meillä on, sen parempi. Koenkin että alla listatut hyödyt ovat tulleet yhteispanostuksena.

1.Hyödyt myynnissä 

Viikoittain meihin on yhteydessä ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita Visman palveluista. He ovat voineet nähdä sitä sisältöä, jossa kerromme asiakkaidemme onnistumisista, mutta monesti myös jo se, että olemme läsnä sosiaalisessa mediassa tekee meistä helpommin lähestyttäviä. Minulta kysytään usein todella erilaisia Vismaan liittyviä asioita. Pyrin aina parhaan kykyni mukaan auttamaan asiassa eteenpäin, vaikka kyseessä voi olla täysin toiseen Visma-yhtiöön liittyvä kysymys.

Ihmiset kysyvät apua siltä, kenet sattuvat tuntemaan ja niin sen tulee ollakin. Siksi on hyvä, että olemme läsnä laajana rintamana ja autamme aina eteenpäin oikealle taholle.

2.Asiakaskunnan ymmärtäminen

Sosiaalisessa mediassa puhutaan tuotteistamme paljon. Wilmalla on melkein kaksi miljoonaa käyttäjää, M2:lla yli puoli miljoonaa. Erilaisia keskusteluja käydään monissa kanavissa kuten Twitterissä, LinkedInissä ja Facebookin ryhmissä. Tämä on erinomainen mahdollisuus saada suoraa palautetta ja toisaalta vastata kysymyksiin. Joskus saamme roadmapille parannettavaa, toisaalta voimme kertoa, että asiat ovat jo huomioitu – joskus taas voimme oikaista virheellisiä käsityksiä.

Monesti se, että arvostamme palautetta ja vastaamme rehellisesti kääntää negatiivisestikin alkaneen keskustelun positiivisille raiteille.

Tässä yksi matkalaskukeskustelu kuluneelta viikolta, jossa lopulta kävi ilmi, että tyytymättömyys ei johtunutkaan nimenomaisesti tuotteesta vaan työpaikan käytänteistä. Toki jäin miettimään, miten voisimme auttaa tässäkin tapauksessa. Yhteinen tavoitehan tulisi olla, että kokonaiskokemus matkalaskujenkin osalta olisi mahdollisimman hyvä.

3. Rekrytoinnit 

Rekrytoinneissa viimeisen vuoden aikana sosiaalinen media on ollut ensisijainen kanava. Esimerkiksi viimeisimpänä haastava myyntijohtajahaku, jossa hain määräaikaiseen positioon henkilöä, sain yli kaksikymmentä varteenotettavaa hakijaa vain Linkedinin kautta. Hakijoista yli 80% tuli tätä reittiä pitkin. LinkedIn-postaus itsessään sai yli 33 000 näyttöä ja yli 40 uudelleenjakoa.

Toisaalta olemme onnistuneet saamaan joukkoomme osaajia, jotka eivät edes ole olleet aktiivisesti hakemassa töitä. Eri sosiaalisen median ryhmissä keskustelut ovat kuitenkin johtaneet siihen, että nämä henkilöt ovat meille tiensä löytäneet. Eli tämä on auttanut meitä tavoittamaan ihmisiä, joita ei varmasti perinteisillä menetelmillä olisi edes mahdollista saada.

4.Markkinan ymmärtäminen – yritysostot & kumppanit

Etsin jatkuvasti yritysostokohteita ja mahdollisia ekosysteemikumppaneita. Aktiivisuuteni takia minuun ollaan monesti suoraan yhteydessä tai saatan itse laittaa verkostoitumispyynnön mielenkiintoisen yhtiön edustajalle. Usein verkostoitumispyyntööni vastataan kysymyksellä “Ehtisinkö tapaamaan?” Toisinaan ehdin ja toisinaan jutellaan vain privaattiviestein.

Tätä reittiä pitkin olen törmännyt moniin sovellustoimittajiin, joiden olemassaolosta minulla ei muuten olisi ollut mitään käsitystä. Eri toimialojen messuihin osallistumista on toki perinteisempi tapa ja sillä on vielä oma paikkansa, mutta koen, että sosiaalisen median hyödyntäminen on merkittävästi tehokkaampaa tässäkin.

5.Kulttuuri ja johtaminen

Yrityskulttuuriin vaikuttamisessa ulkoinen viestintä yrityksen sisäisistä asioista on voimakas väline. Koen, että jos johtaja uskaltaa omia arvojaan ja johtamisfilosofiaansa avata julkisesti, niin se on selkeä kannanotto ja tekee viestistä vahvemman. Tiedän toki tilanteita, missä ulkoinen ja sisäinen todellisuus ei kohtaa tai on ainakin osin piilotettu tai väritetty. Tämä aiheuttaa pitkässä juoksussa kuitenkin kestämättömän tilanteen ja uskon, että harva niin lopulta toimii.

Mieleeni jäi yksi yllättävä esimerkki viime syksyltä. Otin vastaan johtamisvastuita uusista Visma-yhtiöistä ja moni työntekijöistä tunsi johtamistyylini ja arvoni jo etukäteen sosiaalisen median kautta. Sain siitä suoraa positiivista palautettakin: ”Hienoa kun Sinut nimettiin tähän.” Ja nämä palautteet tulivat ihmisiltä, joita en ollut koskaan ennen tavannut. Tämä oli hyvä muistutus viestinnän vaikuttavuudesta ja antoi hyvän startin.

Siinä viisi erilaista nopeaa nostoa. Laita ihmeessä seurantaan Bonfiren uutiskirje ja minut eri kanavissa mikäli haluat jatkossakin lukea ajatuksiani ja osallistua keskusteluihin:

Linkedin 

Twitter 

Jukka Holm

Jukka Holm

Visma Enterprise

toimitusjohtaja

Jukka on työskennellyt Vismalla toimitusjohtajana vuodesta 2017. Hänen vastuullaan on 170 henkilöä työllistävä Visma Enterprise Oy. Nuoresta iästään huolimatta Jukka on toiminut IT-allalla erilaisissa johtamistehtävissä jo yli 10 vuotta. Erityisen tunnetuksi hän on tullut aktiviisesta otteestaan sosiaalisessa mediassa, jossa lempiaiheena on työelämään ja moderniin johtajuuteen liittyvät teemat.

Lisää vaikuttajalta Jukka Holm


Lisää kategoriasta Johtaminen