Mikä on Kansainyhteisö ja mitä etuja se tarjoaa suomalaisyrityksille?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Edellinen artikkelini herätti pyynnön saada lisätietoja Kansainyhteisöstä, eli The Commonwealth of Nation’sista, joka on noussut monien huulille, koska Britannia pohtii vielä suhtautumistaan Euroopan unionin jäsenyyteen. 

Kansainyhteisö perustettiin vuonna 1926 Balfourin julistuksen kautta, joka syntyi purkautuvan Brittiläisen imperiumin ympärille ja monet alusmaat olivat hallinnollisesti puoli-itsenäisiä. Balfourin julistus antoi oikeuden jokaiselle alusmaalle perustaa oman parlamentin, eli demokraattiset perustukset, mutta maat olivat edelleen kruunun vallan alla.

Vuonna 1931 annetun Westminsterin säädöksen kautta Australia, Kanada ja Uusi-Selanti julistautuivat täysin itsenäisiksi valtioiksi, jotka saivat oikeuden muokata perustuslakejaan ilman Ison-Britannian suostumusta ja Englannin kuningas tai kuningatar säilyivät maiden valtionpäämiehinä – nykypäivään asti.

Nykyinen versio Kansainyhteisöstä perustettiin vuonna 1949, koska Intia oltiin aiemmin julistettu itsenäiseksi tasavallaksi ja Englannin kruunu luopui Intian valtionpäämiehen asemasta vapaaehtoisesti. Siksi tänä vuonna juhlitaan Kansainyhteisön 70-vuotisjuhlia ja Intia viettää itsenäisyyspäiväänsä juuri tänään (15.8.2019). Intian itsenäisyyspäivä juontaa kuitenkin vuoteen 1947. 

Monikulttuurillisen Kansainyhteisön arvoja ovat demokratia, ihmisoikeudet, oikeusvaltio, maailmanrauha, yksilönoikeudet ja vapaakauppa. Kansainyhteisön toimeenpanevana johtajana toimii pääsihteeri ja Englannin kuningatar toimii yhteisön symbolisena johtajana.

Kansainyhteisöllä on 53 jäsentä, jotka ovat entisiä siirtomaita tai olleet vahvassa riippuvuussuhteessa Isoon-Britanniaan. Jäseninä ovat Kanada, Australia, Uusi-Seelanti, Etelä-Afrikka, Intia, Malesia, Malta, Kypros, Singapore, Nigeria, Kenia, Jamaika, Bahama ja monia muita kiehtovia maita. Yhdysvalloilla, Yhdistyneillä arabiemiirikunnilla, Kuwaitilla, Bahrainilla, Egyptillä ja monilla muilla valtioilla on oikeus liittyä jäseniksi.

Alueen väkiluku on lähes 2,5 miljardia asukasta ja 94 prosenttia yhteisön väestöstä ovat edustettuina Aasian ja Afrikan maissa. 60 prosenttia alueen asukkaista ovat alle kolmekymmentä vuotiaita, eli nuori väestökanta tarjoaa paljon taloudellisia mahdollisuuksia kauas tulevaisuuteen, koska joka kolmas maailman asukas 15-29-vuotias asuu Kansainyhteisön alueella.

Kansainyhteisö ulottuu kaikille mantereille tehden siitä ainutlaatuisen kokonaisuuden. Kyseessä on vapaamuotoinen ja eritahtisesti kehittyvä yhteisö, jossa jäsenmaat solmivat kauppasopimuksia keskenään. On laskettu, että jäsenmaat tekevät viisikymmentä prosenttia enemmän kauppaa keskenään kuin ei-jäsenmaiden kanssa. Kaupanteko on myös 19 prosenttia edullisempaa jäsenmaiden kesken kuin ulkopuolisten maiden kanssa.

Vuonna 2013 jäsenmaiden yhteenlaskettu bruttokansantuote oli 10,4 biljoonaa Yhdysvaltain dollaria ja on arvioitu, että vuonna 2020 kokonaistuotanto nousee 13 biljoonaan Yhdysvaltain dollariin. Kyseessä on siis yksi maailman suurimmista markkinoista, kun maailman ylivoimaisesti suurimman talouden, Yhdysvaltain markkinan koko on 19 biljoonaa Yhdysvaltain dollaria.

Britanniassa keskustellaan välillä siitä, että voisiko Kansainyhteisö korvata EU-jäsenyyden. Molemmat jäsenyydet täydentävät toinen toisiaan enemmän kuin luovat vastakkainasettelua. EU-alue on kuitenkin Britannian suurin ja tärkein talousmarkkina, mutta nykyinen Brexit-tilanne on nostanut Kansainyhteisön tärkeyttä Britannian talouselämän keskuudesssa, koska vaihtoehtoisia markkinoita tulee löytää, koska tulevaisuuden suhte Euroopan unioniin on vielä epäselvä.

Kansainyhteisö kiinnostaa muutenkin, koska Intia on arvioiden mukaan ohittamassa Kiinan maailman väkirikkaimpana valtiona vuoteen 2050 mennessä, eli Kiinassa asuisi 1,3 miljardia asukasta, kun Intiassa asuisi 1,6 miljardia asukasta. Monikulttuurillisesti rikas ja kasvava Intia tarvitsee runsaasti tuotteita ja palveluja. 

Suomalaisille vientiyrityksille Kansainyhteisön markkina tarjoaa runsaasti kasvumahdollisuuksia. B3CF, eli British & Commonwealth Chamber of Commerce in Finland on suora väylä suomalaisyrityksille, joka tarjoaa parhaimmat neuvot siihen, että miten Kansanyhteisön markkinaan tulisi suhtautua ja miten voidaan saada vankka jalansija kasvavilla, mutta ennen kaikkea kulttuurillisesti kiehtovilla markkinoilla. Kansainyhteisöä kannattaa pitää silmällä ja siihen kannattaa ennen kaikkea tutustua. 

Jaa

Vaikuttajasta

Jukka Aminoff

Fellow
The Royal Society of Arts, Manufactures and Commerce
#asiakaskokemus #brändi #markkinointi

Tietokirjailija. Luksus: Kuinka luodaan kiehtova luksusbrändi (2015), Ostovallankumous: Miten moderni myyjä vastaa asiakkaan muuttuvaan ostoprosessiin (2015), Social Selling Luxury: Increase sales by engaging in the digital world (2016), Modern Luxury: How to navigate in the new world of luxury (2020), Myynti: Rakkaudesta antamiseen (2020), Luksus No. 2 (2020), Kansainyhteisö: Piilotettu jättiläinen (2020) ja Social Marketing Luxury: Brands & Relationships (2020). Kauppatieteen maisteri (Master of Arts in Marketing & Innovation) Anglia Ruskin Universitystä.

Kommentointi on suljettu