Mikään ei pysäytä WIN-WIN-WIN -ajattelua, mutta oletko oikeasti mukana?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Bisnesstrategia-ajattelun luolamiehet ovat aina olleet tiukasti WIN-tyyppejä. Päätöksentekoa ja motivaatiota ohjaavat “kunhan minä ja mun firma voittaa” -periaatteet. Asiakas on poka ja ensijaisesti seuraavan kuukauden tilipussin lähde. Harva toki tunnustaa julkisesti olevansa tätä tyyppiä, paitsi peilin edessä aamun voimamantraa toistaessaan.

Strategisen evoluution seuraavalla askelmalla ovat pitkään seisseet WIN-WIN -ihmiset. Paitsi aidosta kiinnostuksesta asiakkaan saamasta lisäarvosta, kokemuksesta ja hyvinvoinnista, tämän joukon tunnistaa kalvoista, joissa asiakas on asetettu keskiöön, useimmiten kivaan ympyrään, jonka ympärille yrityksen toiminnat kietoutuvat.

WIN-WIN lieneekin edelleen se yleisin arjen strategia-ajattelun, liiketoiminnan ja myös niitä ammatikseen konsultoivien tapa ajatella. Tavoitteena on yrittää ymmärtää ja tehdä asioita, jotka takaavat yritykselle pitkäjänteisen voitontekemisen ja arvonnousun ja samaan aikaan tuottaa asiakkaalle tämän arvokkaaksi kokemia asioita, olivat ne sitten konkreettisia hyötyjä tai jopa niitä kaikkein arvokkaimpia, eli tunteita.

Asiakkaan tunteiden arvostus ja rahalla mitattava arvokkuus on yhä brändinrakennuksen keskeinen lähtökohta. Maailmassa, jossa brändi, luottamus ja asiakassuhteet ovat arvokkaampia kuin tehtaat, markkinoinnin keskeisin oikea tulosmittari onkin ollut yrityksen brändien arvonnosto ja sen kautta aikaansaatu merkittävä vaikutus koko yrityksen taloudelliseen arvostukseen.

Strategia-ajattelun seuraava, voittava evoluutiohaara on jo kuitenkin täällä. Sen juuret löytyvät varhaisessa CRS-pohjaisessa yritysvastuussa, joka tosin valitettavan usein harhaili varsinaisen toiminnan ulkokehällä, viestinnällisinä temppuina, hyväntekeväisyytenä ja sponsorointina.

John Elkingtonin jo vuonna 1994 yhteenvetämä ajatus kolmoistilinpäätöksestä (People, Planet,Profit) naitti toki yritystalouden bisneksen sosiaalisiin ja ekologisiin vaikutuksiin, mutta ei vielä olettanut, että asiat, jotka eniten vievät yrityksen tulosta eteenpäin, vievät eteenpäin myös yhteistä hyvää.

Mutta kun muutoksen aika on tullut, mikään ei sitä enää pysäytä.

Yhä useampi idea, strategia ja liiketoimintamalli lähtee WIN-WIN-WIN -ajattelusta. Se mikä tekee yrityksestä taloudellisesti arvokkaan on sekä merkityksellistä asiakkaalle että edistää reilumpaa, tasa-arvoisempaa yhteiskuntaa planeettamme näkökulmasta kestävällä tavalla.

Näinhän se on jo, mitä uutta tässä muka on, saattaa moni kysyä. Niinpä, mutta kysynpä vain

  • Onko bisnesplanissasi oma paikka toisiaan täydentäville sarakkeille yrityksen taloudellisesta voitosta, asiakkaan edusta sekä yhteiskunnallisesta hyödystä siten, että ne kaikki toteutuvat yhtäaikaa, integroidusti?
  • Oletko lähtenyt maksimoimaan yrityksesi tulevaisuuden arvoa päättämällä olla mukana ratkaisemassa mahdollisimman suurta yhteiskunnallista ongelmaa? Sillä tulevaisuudessa yrityksesi arvon suuruuden määrittää sen ratkoman sosiaalisen tai ekologisen ongelman suuruus.
  •  Voisitko luopua kivoista ad-hoc vastuullisuustempuista, mutta silti tuottaa näkyvää, tunnustettua ja tunnettua yhteiskunnallista hyvää?

Miltä näyttää, oletko oikeasti mukana?

 

Jaa

Vaikuttajasta

Petteri Lillberg

Vanhempi konsultti
Demos Helsinki
#Vastuullisuus #Vaikuttavuus #Strategia #Brändit

Petteri Lillberg, M.Phil, on Demos Helsingin vanhempi konsultti, joka auttaa yrityksiä tekemään sekä parempaa bisnestä että maailmaa, yhtäaikaa.

Jätä kommentti