Miksi EBITDA ei toimi digitaalisen talouden mittarina?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Viime viikolla lueskelin Helsingin pörssin uusien pörssitulokkaiden, Harvian ja Altian listautumisesitteitä ja vertailin tunnuslukuja.  Suomessa pörssiyritysten tärkeimpiä mittareita ovat EBITDA ja hyvä osingonmaksukyky,  jotka toimivat hyvin perinteisessä tuotannollisessa teollisuudessa – jota itseasiassa suurin osa Suomen pörssiyrityksistä edustaa.

EBITDA ei kuitenkaan kerro tuotteen jalostusarvosta.

Viime perjantaina myös Dropbox jätti Nasdaq -listautumista valmistavan S-1 hakemuksensa Arvopaperimarkkinavalvojille. Dropboxin strategiset mitat ovat yli 500 miljoonaa käyttäjää, positiivinen kassavirta, 30% liikevaihdon kasvu 1,1 miljardiin ja negatiivinen EBITDA. Dropboxin arvon listautumisessa arvioidaan päätyvään 8 – 10 miljardiin. Kukaan ei kyseenalaista negatiivista EBITDAa.

Digitaalisen talouden, kuten esimerkiksi sopimuslaskutteinen palvelumallien (SaaS) ja alustatalousmallien, globaalit markkinat ovat kymmeniä miljardeja ja kasvu on räjähdysmäistä.

Kasvu on helppo ymmärtää, kun pysähtyy katsomaan ympärilleen, mitä kaikkea hienoa Suomessakin tapahtuu juuri nyt.

Perinteisen teollisuuden yritykset, kuten OP pankkiteollisuudesta, tai Fira rakennusteollisuudesta, hakevat uutta liiketoimintaa tai muuttavat liiketoimintamallejaan sopimuslaskutteiseksi. Lisäksi meille syntyy jatkuvasti loistavia startupeja, jotka kaikki perustavat liiketoimintamallinsa sopimuslaskutteisen tai transaktio -pohjaiseen liiketoimintamalliin. Jalostusarvo luodaan näissä yrityksissä.

Kuten Dropbox osoittaa, digitaalisen liiketoiminnan johto ja hallitus ei tee päätöksiä EBITDAn perusteella. Sen tärkeimmät ajurit ovat aktiivisten käyttäjien lukumäärän kasvu, sopimusten elinkaariarvo ja asiakkuuden hankintakustannus. Kasvun kulmakerroin on usein kova ja kassan merkitys on suuri.

Liiketoimintamalliin kuuluu, että kustannukset syntyvät etupainotteisesti ja sopimusten kuukausihinta on matala, mutta sopimukset pitkiä. Tästä syystä digitaalisen liiketoimintamallin EBITDA on varsin usein pitkään negatiivinen. Silti mallin jalostusarvo on kova ja tehokas.

Maailma muuttuu vauhdilla. Ollaan myös Suomessa valmiina digitaalisen liiketoimintamallin negatiivisen EBITDAn listautumisanteihin.

Jaa

Vaikuttajasta

Päivi Kangasmäki

Founder
BackedByCFO
#Digitalous
#Ansaintamalli

Jätä vastaus