Miksi yritykset julkistavat kilpaa vastuullisuustavoitteitaan?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Vastuullisuuspuhetta on kaikkialla. Eikä kysymys ole pelkästään puheesta, vaan viimeistään nyt yritykset ovat aidosti lähteneet tarkastelemaan toimintaansa vastuullisuuslinssien läpi ja myös viestimään pitkän tähtäimen tavoitteistaan. Viime aikoina esimerkiksi Valio on kertonut näyttävästi tavoitteestaan Hiilineutraali maito 2035 -tavoitteestaan ja Varma on julkistanut tavoitteensa muuttaa sijoitussalkkunsa hiilineutraaliksi vuoteen 2035 mennessä.

Toisia tämä innostaa. Toisia taas ärsyttää. Miksi julistaa tavoittelevansa jotain vuoteen 2030 tai 2050 mennessä? Tehkää ensin, kertokaa sitten. Näin ajattelevat kriittisimmät. On varmasti aiheellista pohtia, mikä on vastuullisuuspuheen ja -tekojen oikea suhde. Tyhjät lupaukset ja vastuullisuusmarkkinointi voivat pahimmillaan romuttaa luottamusta kaikkeen vastuullisuudesta viestimiseen, kuten Mikko Metsämäki kirjoitti Talouselämän kolumnissaan ”Vastuullisuuspuhe on käsittämättömissä sfääreissä”. Onneksi pelkkä vastuullisuuteen liittyvä markkinointipuhe on nykyään harvassa.

Yritysten aidoista vastuullisuustavoitteista ja -tahtotilasta sen sijaan kannattaa ja pitääkin viestiä proaktiivisesti. Vastuullisuustavoitteiden julkistaminen on samalla avoin kutsu. Kutsu yhteistyökumppaneille ja henkilöstölle lähteä yhdessä etsimään ratkaisuja toiminnan muuttamiseen ja kehittämiseen kohti tavoitteita. Kutsu innovoida uutta, kutsu investoida ja kutsu löytää uusia kumppanuuksia ja osaajia. Kuten Nesteen vastuullisuusjohtaja Salla Ahonen kirjoitti blogipostauksessaan, vastuullisuustyö on ennen kaikkea yhteistyötä. Yrityksen on mahdotonta muuttaa toimintaansa vastuullisemmaksi ilman yhteistyötä läpi arvoketjun.

Asetamme parhaillaan Pauligissa vastuullisuustavoitteita ja teemme työtä osallistaen siihen laajasti ihmisiä sekä organisaation sisältä että ulkopuolelta. Työn edetessä olen saanut todistaa, että myös vastuullisuuspuheella on valtava voima. Keskustelut ovat avanneet valtavan määrän mahdollisuuksia ja oivalluksia, mitä kaikkea voimme tehdä esimerkiksi ilmastotavoitteisiin pääsemiseksi. Kun pääsemme työssä eteenpäin, aiomme ehdottomasti tehdä tavoitteistamme julkisia, koska uskon, että sitä kautta voimme löytää mahdollisuuksia, joita emme muuten osaisi edes etsiä.

Toivon, että myös muut yritykset asettavat jatkossakin kunnianhimoisia vastuullisuustavoitteita ja myös viestivät niistä avoimesti. Minua ja monia muita se innostaa.

Jaa

Vaikuttajasta

Kaisa Lipponen

Viestintä- ja vastuullisuusjohtaja
Paulig
#Viestintä
#Yritysvastuu

Jätä kommentti