Millä oikeutamme olemassaolomme mediakentällä?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Bonfire.fi on Suomen merkittävin bisnesmedia. Nopealla googlaamisella olemme myös likimain Suomen ainoa bisnesmedia. Ainakin harva tituleeraa itseään sellaiseksi. On siis tilaa missä rällätä!

Mutta mikä on bisnesmedia ja tarvitaanko 2020-luvun Suomessa sellaista? 

Bonfire.fi ei ole uutismedia, eikä tule olemaan sitä vastaisuudessakaan. Laadukkaat julkaisut, kuten Kauppalehti ja Markkinointi & mainonta pitävät uutisjanoisten bisneshaiden suut kostutettuina ja kaupalliset yhteistyökumppanit tyytyväisinä. Tuore MustRead Executive ilmoittautui mukautuvansa kiireeseen uutiskirjejulkaisuna. 

Meidän missiomme on olla jotain muuta. 

Suomalaisesta bisnes-skenessä on aukko arvopohjaisen keskustelun alustalle. Tavoitteenamme on täyttää tuo aukko. Yli sataviisikymmentä bisnesvaikuttajaa tuottavat jatkuvasti sisältöä sivustolle ja siten johtavat keskustelua omiin arvoihin ja kokemuksiinsa nojaten. Heillä jokaisella on henkilökohtainen kulmansa, oma tapansa nähdä ja tulkita ympäröivää maailmaa. 

Totuuden torveksi emme pyri, runsaudensarveksi sitäkin enemmän. Visiomme perustuu siihen, että bisnesmedia on alustana parhaimmillaan kuin sampo. Se sylkee timantteja ja vaurastaa ympäristöään. 

Arvojen juurilta kasvaa vastuullisuus

Bisnes muuttuu. Mikä ikuinen latteus, mutta tottahan se on! 

Sikarikerhojen ja kosteiden lounaiden legendoista on siirrytty nykytodellisuuteen, jossa likimain kuka tahansa voi perustaa menestyvän liiketoiminnan. Riittää vain, että on hyvä idea ja sinnikkyyttä tehdä töitä sen saattamiseksi toimivaksi bisnekseksi. Tämä vaatii sydäntä, paloa ja tunnetta siitä, että tekee jotain merkityksellistä. 

Tänä päivänä kaiken pohjalla onkin juuri tunne merkityksestä. 

Haluamme tulla nähdyksi ja kuulluksi niiden arvojen läpi, jotka merkitsevät meille itsellemme. Arvot näkyvät kuluttajien ostopäätöksissä ja kuuluvat eri toimijoiden lupauksissa. Brändejä seurataan kuin rokkitähtiä. Ne edustavat yhteenkuuluvuutta ja mahdollisuutta olla osa jotain itseä suurempaa. Bisnes ei enää riistä, vaan yhdistää. Totta vieköön se on luonut ongelmia, mutta mahdollistaa myös ratkaisuja. 

Vielä viime vuosikymmenen aikana vastuullisuus oli markkinointikikka. Moni yritys halusi osansa näkyvyydestä sillä, että kampanjoi näyttävästi valitsemiensa teemojen puolesta. Samaan aikaan arjen todellisuus saattoi olla jotain aivan muuta. Tänä päivänä vastuullisuudella ei voi enää hämätä siten, että vetää satenkaarilipun salkoon kerran vuodessa. Ihmiset ovat valveutuneita ja nousevat heimon lailla vastustamaan vääryyttä ja epäjohdonmukaisuutta. Sosiaalinen media ja julkinen keskustelu ovat miinakenttiä, mitä tulee hyvän bisneksen tuhoamiseen – tai nostamiseen.

Yhteisön voima muuttuvassa maailmassa

Vielä parikymmentä vuotta sitten maailma oli hyvin erilainen. Elokuvia käytiin vuokraamassa videovuokraamoista, vaatteita ostettiin vaatekaupoista, kahvilassa juotiin suodatinkahvia maidolla tai ilman ja televisiosarjan kutkuttavan päätösjakson näkemistä piti odottaa viikon verran. Moni asia ja tieto oli rajattu meiltä pois. Ei ihme, että bisnesmaailma näyttäytyi suurelle osalle ylimalkaisena, epärehellisenä ja vain omaa etua tavoittelevana. 

Mutta maailma muuttuu ja tänäpäivänä likimain kaikki maailmassa oleva tieto on nyt, tavalla tai toisella, meidän saatavilla. Paradoksaalista kyllä, mutta tietoa on jo niin valtavasti, että joudumme priorisoimaan sitä ja hahmottamaan, mikä osa siitä on meille merkityksellistä. Tällä on vaikutusta siihen, miten esimerkiksi milleniaaleiksi nimetty sukupolvi (1980-2000) näkee työn ja bisnesmaailman. Vuoden 2010 työelämässä heitä oli vain 20%, tänä päivänä jo lähes puolet. Eräiden arvioiden mukaan vuoteen 2025 mennessä jopa 75% työelämässä olevista koostuu milleniaaleista. Ihmisistä keitä ohjaavat auktoriteettien kunnioittamisen ja vaurauden tavoittelun sijaan halu olla merkityksellisiä. Atte & Karoliina Mellasen tuoreessa kirjassa Hyvät, pahat ja milleniaalit – Miten meitä tulisi johtaa (Atena, 2020) eräs konsultti pukee asian tyhjentävästi sanoiksi. 

”Minua huvittaa, että maanantaiaamuisin minua yritetään motivoida

Kirjainyhdistelmillä ROI, GP ja EBIT tai jargonilla osakekurssista ja

Kvartaalisijoituksesta, vaikka todellisuudessa minua kiinnostaa tietää,

Mitä arvoa tuon asiakkaalle ja miten teen tästä maailmasta paremman paikan.

En minä tätä työtä tuloksen tekemisen ilosta tee, vaan voidakseni

vaikuttaa asioihin.”

Pidä kiinni saavutetuista eduista!

Viimeinen alaotsikko kuvaa hyvin monen tuntoja aikana, jolloin planeetta kärvistelee globaalin ilmastonmuutoksen kourissa ja meidän tulisi oppia kohtuullistamaan. Kirjoitukseni yhteydessä resurssina on luonnovarojen sijaan kuitenkin tunne merkityksestä. Sen vuoksi Bonfire.fi pitää kynsin ja hampain kiinni siitä edusta, että voimme tänä päivänä puhua avoimesti bisneksestä ja siitä, kuinka me ihmiset omaamme kapasiteetin toimia liiketoiminnallisesti vastuullisesti. Kykenemme keksimään entistä toimivampia ratkaisumalleja ja kaupallistamaan niitä ilman, että samalla koko planeetan tarvitsisi tuhoutua. 

Älkäämme siis koskaan palatko takaisin entiseen! Siksi jatkuva puhe, inspirointi ja sparraaminen. Siksi sellainen bisnesmedia, joka tulkitsee maailmaa innostaen, mutta samalla myös oman vastuunsa tiedostaen.

Bonfire.fi on leirinuotio heimolle, jonka keskuudessa vallitsee merkityksen tunne ja jonka jäseniä yhdistää intohimoinen suhtautuminen bisnekseen. Bonfiren nuotiolla vallitsee lämpö joka ei sido ihmisyyttä ammatillisiin saavutuksiin, roihu joka tavoittelee korkealle ymmärtäen silti omat juurensa, sekä kipinä joka haluaa inspiroida ja synnyttää pesäkkeitä uusille lämpimille roihuille.

Istu alas ja liity seuraan. Ja halutessasi lisää pökköä pesään! 

Jaa

Vaikuttajasta

Harri-Pekka Pietikäinen

päätoimittaja
Bonfire.fi -bisnesmedia

Jätä kommentti