Mitä jos sittenkin kohtaisimme?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Yhä useampi palvelu siirtyy digitalisaation myötä verkkoon. Elämme maailmassa, jossa omalta työpisteeltä tai kotoa ei tarvitse juuri liikkua, kun työkaverin tai palveluntarjoajan kohtaa muutamien klikkauksien takaa päätteeltä. Keskustelemme ihmisten tai robottien kanssa lähes päivittäin törmäämättä ystävälliseen hymyyn tai katseeseen, jotka kertovat meille, että ne kuuntelevat meitä, juuri nyt, aidosti.

On lisäksi helppo tukeutua kiireeseen. ”Otetaan Skype – menee nopeammin”, ” teen haastattelun puhelimitse – niin säästän aikaasi”, ”sparrataan Linkedinin kautta, ettei tarvitse lähteä mihinkään”. Mitä jos sittenkin kohtaisimme? Olen varma, että saisimme enemmän toisistamme irti. Tutkimuksien mukaan kasvotusten tehty pyyntö johtaa 34 kertaa useammin onnistuneempaan lopputulokseen kuin sähköinen pyyntö. (1*)

Uuden työni myötä, Business Center Papulan community managerina, olen kevään aikana kirjoittanut asiakkaistamme tarinoita. Tapaan heitä aamupalan tai drinkkien merkeissä ja juttelemme. Se inspiraation ja tunteen määrä, kun lähden tapaamisesta, on mieletön! Joka kerta olen tavannut täysin uuden ihmisen, joka kertoo minulle tarinansa. Olen oppinut itse jotain uutta ja ollut paikassa, joka ei ole normaali työpisteeni. Olen lähtenyt liikkeelle, kohdannut toisen ja saanut siitä valtavasti energiaa.

Eri tiloilla sekä vastaan tulevilla tarinoilla ja henkilöillä on suuri vaikutus motivaatioomme. Toisen ihmisen tapaaminen synnyttää uutta, keskusteleminen tuo ideoita ja yhdessä onnistumista – onnistuminen taas lisää motivaatiota ja lopulta, ihmisten motivaatiolla on suuri merkitys tuottavuuteen sekä merkitykselliseen työhön. Olen työvuosinani saanut tutustua Asta Rossin Kulttuuristrategia -kirjoihin (2*), jotka esittelevät erilaisia yrityskulttuureja, lukenut merkityksellisestä työstä sekä myötätunnosta työpaikalla (3-4*), ja kuunnellut vastikään Frank Martelan esitystä sisäisestä motivaatiosta. Kaikissa on korostunut ihmisten välinen vuorovaikutus ja läsnäolo – ”työpaikalla on tärkeä pitää ovi auki kuvainnollisesti ja kirjaimellisesti”. Kuusi vuotta sisustusarkkitehtitoimistossa suunnittelijoiden työtä seuranneena näin miten trendit muuttuivat tiloissa vuosi vuodelta, mutta yksi asia pysyi – ihmiset tuli saattaa yhteen. Sillä, että ihminen kohtaa toisen on merkitystä, on sitten kyse työympäristöstä tai liiketilasta, kulttuurista tai vaikkapa yrityksen perustamisesta.

Kohtaaminen aiheena on niin laaja, että päätimme Business Center Papulan voimin lähteä tutkimaan sitä eri näkökulmista. Tästä lähti idea juttusarjaamme, jossa yhteistyökumppanimme ja asiakkaamme pääsevät pohtimaan ajatuksiaan kokemuksiensa perusteella. Ja ehkä jokin artikkeleistamme synnyttää sellaisen kiinnostuksen, että se saa jonkun meistä kohtaamaan jonkun teistä siellä lukijoissa.

Saara Niemi
Community Manager
Business Center Papula

Artikkeli on toteutettu kaupallisessa yhteistyössä Business Center Papulan kanssa.

Viimeisimmästä tapaamisesta asiakkaamme kanssa päätin jakaa Clouldrivenin ja Happitin markkinointijohtaja Asta Kiiskin vinkin arkeen:

”Panosta kohtaamisiin. Monipuoliset kohtaamiset rikastuttavat työpäivää. Välillä huomaankin, että kahvi- tai lounashetki etenkin oman organisaation ja lähitiimin ulkopuolisen henkilön kanssa tarjoaa ratkaisuja ja uusia ideoita omaan tekemiseen, joita ei olisi muuten tullut keksittyä. Keskusteluista saa paljon motivaatioita viedä asioita eteenpäin, joten niihin kannattaa panostaa säännöllisesti. Myös sosiaalisesta mediasta löytyy paljon ammatillisia ryhmiä, jotka kokoontuvat livenä ja ovat helppo tapa laajentaa omaa verkostoa.” Asta Kiiski CMO/ Cloudriven, Happit (5*)

Viittaukset:

1) https://hbr.org/2017/04/a-face-to-face-request-is-34-times-more-successful-than-an-email

2) http://www.greatplacetowork.fi/julkaisut-ja-tapahtumat

3) https://www.eduskunta.fi/FI/tietoaeduskunnasta/julkaisut/Documents/tuvj_3+2014.pdf

4) http://copassion.fi

5) http://www.cloudriven.fi

Jaa

Jätä kommentti