Mitä markkinoija tarvitsee onnistuakseen – 5 vinkkiä

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Mitä markkinoija tarvitsee onnistuakseen?

 

1. Markkinointimyönteisen organisaation

Oletko koittanut tehdä markkinointia yrityksessä, joka pitää markkinointia pelkkänä puuhasteluna tai pakollisena pahana? Jos markkinointimyönteisyyttä ei organisaatiostasi vielä tällä päivämäärällä löydy, käytä kallista työaikaasi muutama tuntia tämän asian miettimiseen. Mistä arvostuksen puute johtuu? Eikö markkinointi ole ollut tuloksellista vai eikö tuloksista ole osattu kommunikoida selkeästi? Mitä voisin tehdä asian korjaamiseksi? Ryhdy sen jälkeen korjaaviin toimenpiteisiin.

2. Kirkkaan ymmärryksen yrityksen tuotteista, asiakkaista ja toimialasta

Hypättyäni markkinoinnin rooliin ymmärsin, miten vaikeaa markkinointia on tehdä, jos ei ole itse ollut myyjän saappaissa. Ei ole selkeää käsitystä siitä, mihin kaupat yleensä kaatuvat, mitä asioita asiakkaat aidosti tarvitsevat ja millaisia materiaaleja ja oppeja myyjä tarvitsee menestyäkseen. Markkinoijan täytyy ymmärtää vallitseva kilpailutilanne sekä se, mikä tekee tuotteesta tai palvelusta kiinnostavan asiakkaan näkökulmasta. Turha huutaa sellaista viestiä markkinoinnissa, mikä ei resonoi asiakasrajapinnassa.

3. Hihat heilumaan -asennetta

Markkinoinnin tuloksia on monesti vaikea ennustaa etukäteen. Jos markkinointi toimii “hihat heilumaan”-asenteella, saadaan aikaiseksi varmasti paljon hyvää, huonoa ja keskinkertaista. Tarinan pihvi piilee siinä, että kokeilemalla erilaisia toimintatapoja, löydetään väkisinkin myös niitä toimivia malleja. Tämän jälkeen tulisi pystyä jatkojalostamaan ja boostamaan jo opittua ja samalla löytämään yhä uusia tapoja asiakkaiden koukuttamiseen.

4. Luottopakin

Luen välillä huvittuneena työpaikkailmoituksia, joissa haetaan kirjoitustaitoista somenatiivia, joka tekee sujuvasti markkinoinnin strategian, taittaa visuaaliset sisällöt, editoi videot ja tekee kaiken digitaalisen markkinoinnin. Todellisuudessa aika harva meistä on kaikessa timanttinen, ja väitänkin, että markkinointi tarvitsee onnistuakseen luottopakin tai useampia sellaisia. Jos et ole muuten vielä lukenut Sari Venäläisen artikkelia, suosittelen lämpimästi “Palvelukseen halutaan: nuori ja nälkäinen markkinoinnin diginatiivi”-kirjoituksen lukemista!

5. Oikeat mittarit

“Sitä mitä et voi mitata, et voi myöskään johtaa”. Tämä iänikuinen lausahdus pätee markkinointiin paremmin kuin hyvin. B2B-markkinoijana koen, että minun ensisijainen tehtäväni on tuottaa myynnille liidejä ja niiden avulla kauppaa. Nämä ovat myös ensisijaiset mittari, joiden kautta kommunikoin markkinoinnin onnistumista muulle organisaatiolle. Mittaan lisäksi toki myös muita asioita, jotka tuottavat euroja pidemmällä aikavälillä, mutta pidän ne lähtökohtaisesti vain markkinoinnin asiana.

Kuka minä olen asiasta huutelemaan? Blogipostaus on kirjoitettu viikon kokemuksella markkinoinnin tehtävistä, joten uskon mielipiteideni jalostuvan tämän markkinointimatkan aikana. Osuinko jossain väittämässä täysin ohi? Jatkan keskustelua mielelläni LinkedInissä tai Twitterissä.

Koska mainitsin kirjoituksessani myös liidit ja niiden mittaamisen, niin pakko mainita, että Meltwaterin mobiiliapplikaation saa nyt viikoksi ilmaiseen testiin. Jos siis haluat esimerkiksi seurata mielenkiintoisia keskustelua toimialaltasi tai muuten vain tutustua palveluun, täytä yhteystietosi tänne.

Jaa

Vaikuttajasta

Senni Niemi

Head of Marketing
Meltwater
#sosiaalinen media
#vaikuttajamarkkinointi

Jätä kommentti