Bonfire.fi

Miten firmasi pysyy kehityksen vauhdissa muuttuvassa maailmassa?

Jos yritys jumittaa loputtomiin kerran keksityssä tavassa myydä tuotteitaan, tulevaisuus ei ehkä ole kovin ruusuinen. On parempi alati haastaa itseään ja tutkia, millä tavalla voisi olla omille asiakkaille relevantti ja entistä hyödyllisempi. Erityisesti digitaalisessa maailmassa täytyy varautua luomaan nahkansa asiakastarpeen takia.

Olemme Dellillä havainneet hyvin selvästi sen, miten omat asiakkaat pyrkivät päämäärätietoisesti karsimaan pääomakuluja IT-hankintojen kohdalla, kun he hakevat parempaa kykyä mukautua markkinoiden muutoksiin. Mitä johtopäätöksiä pitää tässä tilanteessa tehdä IT-laitteiden valmistajana, joka myy palvelimia, tallennusjärjestelmiä, supertietokoneita ja kannettavia?

Ensinnäkin voin huoletta todeta, että yksi asia ei muutu miksikään: se on yritysten tarve käyttää tietoteknisiä ratkaisuja. Se vain kasvaa. IT-infrastruktuuriin investoiminen kuitenkin näyttää kirjanpidossa huonolta. Siksi pilvipalvelut kukoistavat, koska tarvittavaa kapasiteettia, kuten prosessointitehoa, saa vietyä operatiivisten kulujen puolelle. Useassa tapauksessa yrityksen talousjohdolle on paljon helpompi sulattaa pilven kuukausimaksut kuin omaan konesaliin ostetun palvelinräkin hintalappu.

Pilvipalvelut kiinnostavat yritysjohtoa myös mahdollisen joustavuuden suhteen. Kun liiketoiminta muuttuu, pilvi joustaa mukana. Pilvestä saa hetkessä lisää tehoa ja tallennustilaa ja monenlaisia työkaluja ja sovelluksia.

Samaan aikaan tekemästämme laajasta tutkimuksesta ilmenee, että kolme keskeistä ongelmaa jarruttaa yritysten kykyä edetä omassa digitaalisessa transformaatiossa: sopimaton infrastruktuuri, rajallinen budjetti ja riittämätön henkilöstön osaaminen. Yritysten IT-osastot kärvistelevät näiden ongelmien kanssa.

Lisäksi monet IT-organisaatiot tavallaan jumittavat omassa sisäisessä palvelumallissaan. Niiden roolina on ollut hankkia sopivat verkot, palvelimet ja tallennusjärjestelmät sekä hoitaa päivityksiä ja niin edelleen. Katse on ollut tiukasti teknologiassa. Se on toki ymmärretty jo monta vuotta sitten, että tämä fokus ei vastaa liiketoiminnan asettamia tarpeita.

Uusi hankintamalli avaa uuden luvun

Olenkin nyt innoissani, että olemme onnistuneet luomaan ratkaisun, joka kerralla vastaa kaikkiin edellä kuvailemiini muutostarpeisiin. Niin meillä itsellämme kuin asiakkaillamme. Miten tämä tapahtuu?

Lähtökohtana on vähemmän yllättävästi pilvi. Avaamme nimittäin liiketoiminnassamme aivan uuden luvun ja tuomme perinteisempien hankintamallien rinnalle joustavan, pilven kaltaisen palvelumallin. Tämän APEX-nimisen mallin ansiosta pystymme olemaan asiakkaille entistä relevantimpi kumppani. Asiakkaiden kirstunvartijoita miellyttää, miten IT-kustannuksiin tulee ennustettavuutta, läpinäkyvyyttä ja yksinkertaisuutta. IT-päättäjiä ilahduttavat samat asiat teknologian elinkaaren hallinnan kannalta.

Näin uudistusta luonnehtii globaali markkinoinnin johtajamme Sam Grocott: “Essentially, with APEX, we’re in the process of creating the new Dell”. Itse voisin vähän kärjistää, että luomme nahkamme. Hieman liian yltiöpäinen olisin, jos väittäisin, että rautakauppiaasta kuoriutuu pilvikauppias. Mutta ei sekään niin kaukana ole.

Emme tietenkään hylkää laitteita, mutta vastedes myymme ne kuukausimaksulla. Lisäksi tarvittavaa suorituskykyä saa käyttöön likimain yhtä nopeasti kuin pilvestä. Se antaa IT:lle kipeästi kaivattua ketteryyttä reagoida ja palvella liiketoimintaa sen kehityksen vauhdissa.

Meille uusi palvelumalli tarkoittaa uudentyyppisiä toimintatapoja, ja samalla asiakkaidemme IT-organisaatio saa niitä tarjottua omalle käyttäjäkunnalleen ja asiakkailleen. Teemme muutosta määrätietoisesti, ja uskomme, että tämä uusi tapa hankkia Infrastruktuuripalveluita tulee yleistymään todella nopeasti lähivuosina.

Miten hyvin sinun yrityksesi pystyy vastaamaan markkinoiden muutokseen ja asiakkaiden kehittyviin tarpeisiin? Oletko jo kiihdyttänyt eturiviin vai odotatko, että reagointia voi lykätä? Suositukseni on toimia heti ja lähteä kokeilemaan näitä uusia toimintamalleja, odottaminen voi kostautua kilpailukyvyssä.

Antero Sarén

Technology and new business enthusiast, blog writer

Antero on pitkän linjan tietoyhteiskuntavaikuttaja, ihmisläheinen johtaja sekä intohimoinen mökkeilijä, kuntoilija ja luonnossa liikkuja. Hän on toiminut muun muassa Dellin toimitusjohtajana. Sitä ennen hän on ollut erilaisissa johtotehtävissä muun muassa VMwarella, Postilla ja Compaqilla.

Lisää vaikuttajalta Antero Sarén


Lisää kategoriasta Tulevaisuus