Miten muutosta johdetaan?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Kaupallinen yhteistyö Tallink Silja Oy:n kanssa

Nyt tarvitaan muutosjohtamista. Sen ymmärtämistä, että nykyhetkestä ei loikata tulevaisuuteen, vaan tulevaisuuteen täytyy osata katsoa ja portaat perille kyetä rakentamaan.

Kaiken keskiössä on tämän hetken tuotot ja tulevaisuuden resursointi. Ei ole helppoa pitää olemassa oleva kannattavuus kunnossa, samalla riittävällä volyymilla hämärään tulevaisuuteen investoiden. Jos investoi liian vähän tai väärin, menee kaverit ohi. Jos investoi liikaa, voi homma kaatua rahoituksen riittämättömyyteen tai perusbisneksen murentumiseen liiallisen muutoksen alla.

Olen jakanut muutosjohtamisen omassa ajattelussani kolmeen osa-alueeseen, jotka eivät seuraa lineaarisesti toisiaan, vaan ovat toisiinsa kietoutuneita.

Uskottava parempi tulevaisuus

Maailma muuttuu. Jos yrityksesi ei ole muuttamassa toimialaansa, on sen muututtava toimialan mukana. Maalatkaa kuva paremmasta huomisesta ja kertokaa mitä roolia yrityksenne näyttelee siinä. Kertokaa tarina, joka inspiroi ja tempaisee mukaansa. Mutta niin, että sen toteutumiseen voi uskoa.

Rehellisyys

Rapatessa roiskuu. Muutoksessa on viivettä ja virheitä. Älkää esittäkö, ettei olisi, vaan olkaa rehellisiä ongelmistanne. Muuten luottamusta ei synny, eikä keskusteluyhteyttä löydy.

Stoppi haikailulle

Muutoksessa on aina osittaista kaipuuta vanhaan. Se on ihan ok. Vanhassa oli hyvääkin. Pitää järjestää tilaisuuksia, joissa on sallittua päästää pahaa oloaan ulos ja kertoa mitä vanhassa ikävöi. Jotain mukaan otettavaa voi nousta vanhasta vielä esillekin, mutta liialliselle haikailulle on osattava asettaa piste. Mennyttä ei saa takaisin. Vanhassa vellominen syö energiaa, eikä vie minnekään.

Viestintä on kaikki kaikessa. Kertokaa mahdollisimman usein mahdollisimman monelle mahdollisimman selkeästi mitä ollaan tekemässä ja miksi. Vain siten ihmiset saadaan muutokseen mukaan.

Olen iloinen, että sain tilaisuuden kutsua muutosta monella tavalla eri organisaatioissa läpivieneitä ystäviäni Silja Symphonyn Tavolàta-ravintolaan italialaisen ruuan äärelle keskustelemaan kanssani.

Parhaat ajatukset syntyy, kun arjesta ottaa hieman taukoa ja pääsee etäämmältä puntaroimaan asioiden syitä ja seurauksia. Itse tykkään pysähtyä, liikkeen ympärillä jatkuessa. Olen usein pitänyt erilaisia strategiapäiviä laivalla, joten se oli luonteva paikka tälläkin kertaa.

#Kasvuanäkyvissä – Muutosjohtaminen, osa 1Jos muutosjohtaminen kiinnostaa, voit katsoa keskustelumme tästä linkistä: https://www.tallinksilja.fi/kasvua-nakyvissa

Jaa

Vaikuttajasta

Pauli Waroma

CMO
Pihlajalinna
#markkinointi
#storytelling

Jätä kommentti