Mittaisinko henkilöbrändiäni? 8 ideaa vaikuttavuuden varmentamiseksi

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Teetkö tavoitteellisesti töitä tunnettuutesi ja henkilöbrändisi eteen? Reflektointi silloin tällöin kannattaa. Miten henkilöbrändiä voi mitata? Dataa on tarjolla, mutta yksi kysymys on ylitse muiden. Annan artikkelissa peräti kahdeksan ideaa henkilöbrändin mittaamiseen.

Verkoston koko ja laatu

Henkilöbrändissä on paljolti kyse ihmissuhteista ja verkostossa toimimisesta. Digitaalisessa maailmassa verkoston kokoa onkin helppoa mitata. Voit tarkastaa nopeasti, paljonko sinulla on seuraajia ja suoria kontakteja LinkedInissä, Facebookissa, Instagramissa, blogissasi jne. Aina voit myös laskea, paljonko käyntikortteja löytyy ?

“Mittaan mun verkoston kokonaiskattavuutta, eli kuinka moneen ihmiseen voin saada yhteyden verkostollani. En ole laittanut mitään taloudellisia mittareita.” – Mikko Alasaarela, kansainvälinen tekoäly- ja kryptovaikuttaja

Mielenkiintoisempaa on kuitenkin ymmärtää verkoston laatu: paljonko verkostostasi on sellaisia kontakteja, jotka ovat liiketoimintasi tai muiden tavoitteidesi kannalta relevantteja? Mikäli haet somesta kauppaa, kuinka moni verkostostasi on uinut CRM:äänne liideinä? Miten paljon nykyasiakkaita olet onnistunut saamaan vaikutuspiiriisi myös verkossa? Kuinka hyvin jengi liikkuu perässäsi tapahtumiin? Miten paljon sinulla on toimialan sisältä faneja, esimerkiksi kilpailijoiden samassa roolissa toimivia ihmisiä?

Verkoston laadun mittaamiseen ei käsittääkseni ole yhtä digitaalista ratkaisua. Käsipelillä ja CRM:ää pyörittämällä se selviää.

“Mittaan inboundia, eli yhteydenottoja ja euroja.” – Juho Toivola, yrittäjä ja VP, Strategic Resourcing, Elisa

Sisällöt ja niiden vaikuttavuus

Kun julkaiset päivityksen, kannattaa seurailla niiden saaman huomion kehittymistä. Miten paljon peukkuja tulee? Kuinka paljon keskustelua syntyy? Mikä on reach eli montako silmäparia näkee keskustelunavauksesi? Mikä on näiden välinen suhde? Miten paljon sisältöjä jaetaan tai kuinka paljon niihin viitataan muissa yhteyksissä (keskustelut, artikkelit, blogit, esitykset)? Miten paljon sisällöt konvertoivat eli johtavat lukijaa/katsojaa sinne, mihin haluat?

Digimaailmassa joudutaan toimimaan pitkälti algoritmien ja alustojen armoilla. Mikäli julkaisemasi sisällöt on linkitetty markkinointiautomaatioon, kuten HubSpotiin, voit pitkällä tähtäimellä tietää jopa yksittäisen LinkedIn-postauksen tarkkuudella, johtiko se kauppaan.

“En varsinaisesti missään vaiheessa ole “mitannut” henkilöbrändiäni, mutta olen nähnyt sen vahvistuessa selkeän korrelaation inboundina tuleviin yhteydenottoihin ja sitä kautta liikevaihdon kasvuun. Tämä on mielestäni hyvin selkeä osoitus etenkin yrittäjälle oman brändinhallinnan onnistumisesta.” – Laura Pääkkönen, Suomen Social Selling -kuningatar

LinkedIn SSI ja rank

LinkedIn tarjoaa omaa mittariaan vaikuttavuuden seuraamiseen. Social Selling Index eli SSI kertoo, miten hyvin pärjäät yleisesti sekä suhteessa toimialaan ja verkostoosi. Oman lukemansa voi tarkistaa ihan jokainen LinkedIn-käyttäjä.

Mittari on mielestäni lähinnä viihdyttävä. Jotta SSI nousee yli 75% lukeman, pitää olla jo todella aktiivinen.

Sales Navigatorin eli maksullisen työkalun käyttö nostaa SSI:tä heti roimasti (testattu on ?). Itse tulkitsen niin, että kyseessä on alustaan sitouttava ja etenkin LinkedInin kaupallisia intressejä tukeva kilkutin, jonka tavoite on saada lisää maksullisia käyttäjiä. Siksi en ottaisi tätä kovin vakavasti ? joskin kehitystä on toki ihan hauskaa seurata.

Maininnat live-kohtaamisissa

Monikanavaisesti kun tässä elellään, niin kannattaa pohtia seuraavaa: miten paljon tapaat uusia ihmisiä livenä, jotka tuntevat sinut jo ennalta asiantuntijastatukseesi perustuen? Entäpä, kuinka monen livenä kohtaamasi henkilön kanssa verkostoidut ja jatkat keskustelua myös digitaalisesti?

Tiedät väräyttäneesi jotain viisaria, kun tapahtumassa, palaverissa tai vaikka rokkikeikalla joku sinulle ennestään tuntematon henkilö sanoo toteaa: “Oletkin puhunut paljon aiheesta X, mukavaa tavata!” tai “Olen seurannut sinua jo pidemmän aikaa.”

“Mittaan sillä tavalla, että kun on jossain puhetta “fintechistä” tai “pankkimaailman innovaatioista” niin onko minuun oltu yhteydessä (lehtijuttu, tapahtuma, tms).” – Mikko Riikkinen eli Pankki-Mikko

Omistajuus aiheista

Tunnistatko heidät?

“Visman toimari aka Mr. LinkedIn”
“Herra Tekoäly”
“Se #neliötliikkuu-tyyppi”
“Laulava lakinainen, siis se espoolainen juristirouva”

Niinpä.

(Jos et tiedä ketään mainituista, niin kipin kapin seuraamaan: Jukka Holm, Antti Merilehto, Andrei Koivumäki, Elina Koivumäki)

Mieti, mitkä ovat ne aiheet, joista haluat tulla ensimmäisenä mieleen. Sen jälkeen – tuo niitä aktiivisesti esille!

“Mittaan seuraavia: Yhteydenottojen määrä + laatu tarjouspyyntöjen näkökulmasta sekä yhteydenottojen määrä + laatu erilaisten puhujapyyntöjen, vierasbloggausten ja asiantuntijakommenttien suhteen. ? + Tietysti paljonko saa mainintoja muiden kanavissa (erilaiset listaukset, suosittelut yms.). ?” – Jenna Perus, Momondon markkinointipäällikkö

Urakehitys

Riippuu toki toimialasta jolla työskentelet, mutta yhä useampi työnantaja arvostaa henkilöitä, jotka rakentavat asiantuntijabrändiä. Seuraa siis, saatko positiivista palautetta asiantuntijabrändistäsi työnantajaltasi tai kollegoiltasi?

Jos sinua sinua tullaan hakemaan kotoa töihin asiantuntijuuteesi perustuen, olet onnistunut.

“Toisinaan yhteydenotossa mainitaan suoraan, että minua on seurattu somessa.” – Mikko Piippo, markkinoinnin analytiikan asiantuntija

Inbound-ehdotukset ja eurot

Mikäli saat inboundina suoria ehdotuksia (muutakin kuin päiväkahvikutsuja, siis), on henkilöbrändisi vahva. Saatat saada esimerkiksi puhujapyyntöjä tai liiketoimintasi kannalta olennaisia tarjouspyyntöjä, jotka osuvat suoraan tarjoamaanne.

Riippuen bisneksestä, voi olla myös mahdollista suoraan jäljittää, miten paljon saat(te) euroja tai vaikka työhakemuksia sen perusteella, miten olet tuonut yritystä ja asiantuntijuutta esille.

Henkilöbrändissä on kyse kuitenkin pitkän tähtäimen toiminnasta, joten euroja tai laadukkaiden hakemusten tulvaa on turhaa odottaa yhden puheenvuoron tai blogin perusteella.

“Usein rekrytoinnissa hakijat mainitsee hakemusta lähettäessään tai ottaessaan yhteyttä että mielikuva Solitasta on muodostunut minun julkaisuja seuraamalla.” – Kati Kitti, Solitan rekrytoinneista ja työnantajamielikuvasta vastaava johtaja

Se kaikista tärkein asia: hauskuusindeksi

Painavin asia viimeiseksi.

Asiantuntijabrändin/henkilöbrändin/oman vaikuttavuuden rakentamisen tulisi ensisijaisesti olla kivaa ja kasvattavaa tekemistä.

Nautitko siitä, että jaat osaamistasi? Onko sinulla hauskaa niiden ihmisten kanssa, keitä kohtaat? Opitko uutta? Onko vibat positiiviset?

Jos henkilöbrändäys (tai sen mittaaminen) tuntuu tuskaiselta, minulla on sinulle yksi neuvo. Älä tee sitä.

“Ei mittareita.” – Antti Merilehto, se tekoälymies
“En mittaa henkilöbrändiäni.” – Jukka Holm, se Visman toimari

 

Artikkelin kirjoittaja Henna Niiranen on HR-toimialan häirikön Integratan CMO ja #myyntimaisteri. Hennan mielestä henkilöbrändäys on helppoa, kunhan on välineet kunnossa. Henna tarjoilee konkreettisia vinkkejä B2B-kasvun johtamiseen, markkinointiin ja henkilöbrändäykseen. 

Jaa

Vaikuttajasta

Henna Niiranen

CMO
Integrata
#B2Bmarkkinointi
#myynti

Jätä kommentti

TILAA BONFIRE.FI -UUTISKIRJE!

Saat sähköpostiisi joka kuukausi bisneselämän ajankohtaisimmat puheenaiheet ja kiinnostavimmat sisällöt!