Näin tarinallistaminen menee varmasti pieleen

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Haluat siis MOKATA tarinallistamisen projektisi perusteellisesti? Olet tullut oikeaan paikaan.

Seuraavat kuusi neuvoa johtavat sinut varmuudella tuhon tielle tarinalähtöisen palvelumuotoilun projektissasi.

Ja niin vielä alkuun, jos tarinallistaminen on sinulle uusi juttu. Kun puhumme tarinallistamisesta, mistä itse asiassa puhumme?

1. Älä linkitä ydintarinaa liiketoiminnan tavoitteisiin.

Kun luot yrityksellesi tarinallistamista ohjaavaa ydintarinaa, heitä liiketoimintasi tavoitteet, liiketoimintasi strategia ja brändimääritelmät roskakoriin. Älä edes vilkaise niihin päinkään.

2. Unohda asiakas ja henkilöstö tarinallistamisen prosessista.

Älä myöskään mieti asiakkaitasi. Unohda varsinkin asiakkaasi unelmat, toiveet ja tarpeet ja kaiken maailman asiakasprofiilit. Äläkä nyt missään nimessä osallista asiakasta mukaan prosessiisi! Pidä asiakas mahdollisimman kaukana kaikesta. Samoin työntekijäsi. Jos vain suinkin voit, unohda sekä asiakas että henkilöstö kokonaan yrityksesi tarinallistamisen prosessista.

3. Valitse tarinaelementit oman makusi mukaan.

Tämähän on sinun yrityksesi tarina, eikö niin? Valitset ydintarinasi elementit tietysti sen mukaan mikä itseäsi miellyttää! Anna mennä vaan! Lisäilet tarinaasi kaikki ne elementit, jotka ovat mahdollisimman kaukana liiketoiminnastasi ja asiakkaastasi, mutta ovat sinun mieleesi. Valitse tarinasi tyyli myös tältä pohjalta, mikä tyyli sinua miellyttäisi?

4. Keksi hatusta vedettyjä tarinaelementtejä, jotka eivät kumpua aidosta tekemisestäsi.

Kannattaa myös keksiä yrityksesi ydintarinaan tarinaelementtejä, jotka eivät linkity aitoon
tekemiseesi. Käytä vertauskuvia, jotka eivät havainnollista tekemistäsi
tai linkity tarjoamaasi ratkaisuun. Kannattaa upottaa tarinaasi näitä elementtejä
mahdollisimman paljon, more is more! Mitä sekavammaksi tarinasi teet, sitä parempi.

5. Pysy vakavana! Tämä on liiketoimintaa, ei todellakaan mitään showbisnestä.

Älä ihmeessä innostu hyödyntämään fiktiota ja dramatisointia. Älä käytä huumoria. Suhtaudu omaan liiketoimintaasi ja tarjoamaasi asiakaskokemukseen äärimmäisellä vakavuudella. Älä missään nimissä huvita asiakkaitasi tarinallistamisella, älä nyt hyvänen aika ole naurettava! Voit vielä saada asiakkaasi tuntemaan jotain yritystäsi kohtaan.

6. Älä vie ydintarinaasi arjen teoiksi ja unohda myös tarinasi kehittäminen.

Ja sitten tärkein. Laita yrityksesi toimintaa elämyksellistävä ydintarina piiloon. Älä hyödynnä ydintarinaa arjessa valintojesi lähtökohtana. Älä tee asiakaskokemuksestasi tarinakokemusta, joka näkyy, kuuluu, maistuu, tuoksuu ja tuntuu asiakkaallesi kohtaamisessa erilaisin tavoin. Suhtaudu ydintarinaasi vain kirjoitettuna tekstinä. Älä kehitä tarinallistamista arjessa, erilaisina versioina erilaisille asiakaskohderyhmällesi.

Uskallan luvata, että näillä neuvoilla pilaat tarinallistamisen projektisi 100% varmuudella.

PS. Jos nyt kuitenkin jostain syystä, haluaisit tehdä tuloksia tarinallistamisen avulla. Voit lukea tämän artikkelin neuvot uudemman kerran ja tehdä kaiken päinvastoin! ☺

Jaa

Vaikuttajasta


Tarinallistaja
Tarinakone
#tarinallistaminen
#tarinakokemus

Tarinakoneen perustaja, tietokirjailija, kouluttaja Anne on tarinallistamisen edelläkävijä Suomessa. Annen tarinapajoissa tunnistetaan yrityksen ydintarina ja opitaan erottumaan tarinakokemuksella. Anne on myös Visit Finland Akatemian valmentaja.

Kommentointi on suljettu